اتوبوس آمبولانس از فردوس تا نهبندان


اتوبوس آمبولانس از فردوس تا نهبندان

بیرجند - ایرنا - انتقال اتوبوس آمبولانس مستقر در فردوس به شهرستان نهبندان که با هدف مدیریت حوادث انجام شده در داخل استان خراسان جنوبی با واکنش‌هایی همراه بوده است.

به گزارش ایرنا شهرستان‌های فردوس و نهبندان به لحاظ موقعیت جغرافیایی از مسیرهای پرتردد خراسان جنوبی محسوب می‌شوند و در تمامی روزهای سال جاده‌های این ۲ شهرستان پهناور با حجم بالای تردد خودرو از داخل استان و سایر استان‌ها مواجه است.

در این میان شهرستان فردوس با توجه به همجواری با خراسان رضوی و مسیر ارتباطی چند استان به سمت مشهد مقدس نیازمند زیرساخت‌ها و امکانات ویژه درمانی از قبیل پایگاه‌های اورژانس و امدادی همچنین اتوبوس آمبولانس و باند امداد و نجات هوایی است.

تجهیزات درمانی و متخصصان از ضروریات این شهرستان بوده و تامین تجهیزات و نیروهای متخصص در این حوزه می‌تواند فردوس را به قطب درمانی استان بعد از بیرجند تبدیل کند.

بتازگی تنها اتوبوس آمبولانس مستقر در فردوس که اواخر سال ۱۳۹۵ از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند به طور موقت در اختیار این شهرستان قرار گرفت و از نیازهای ضروری منطقه بوده، به شهرستان نهبندان منتقل شد و بازتاب‌هایی به همراه داشته است.

در حالی که راه‌های شهرستان مرزی نهبندان هم پرتردد و حادثه‌خیز است، شنبه هفته جاری برخورد یک دستگاه نیسان با خودرو رانا در محور بشرویه - فردوس ۶ کشته بر جا گذاشت.

این تصادف در کیلومتر ۱۸ محور بشرویه - فردوس روی داد که سه نفر در محل حادثه کشته شدند و سه مصدوم پس از انتقال به بیمارستان جان باختند.

عصر دیروز نیز بر اثر برخورد ۲ دستگاه تریلی با یک دستگاه پراید در کیلومتر پنج جاده بیرجند - زاهدان پنج نفر کشته شدند.

در این حادثه پنج نفر جان باختند و مصدوم حادثه نیز به بیمارستان امام رضا (ع) بیرجند منتقل شد. همه فوتی‌ها و مصدوم این حادثه، راننده و سرنشینان پراید هستند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرستان فردوس در این باره گفت: این اتوبوس آمبولانس متعلق به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده و به صورت موقت در اختیار شهرستان فردوس قرار گرفته است.

احمد نگهبان افزود: دانشگاه علوم پزشکی تصمیم گرفته که این اتوبوس به طور موقت در اختیار شهرستان نهبندان قرار گیرد و شبکه بهداشت و درمان فردوس نیز تابع دستورات دانشگاه علوم پزشکی بیرجند است.

اما فرماندار فردوس گفت: این انتقال بدون هماهنگی و اطلاع فرمانداری شهرستان صورت گرفته است.

حمید حلاج مقدم افزود: پیگیر بازگرداندن اتوبوس آمبولانس یا تامین اتوبوس دیگری برای شهرستان فردوس هستیم که از ضروریات حوزه درمانی به ویژه امداد جاده‌ای است.

وی اظهار داشت: فردوس در مسیر جاده ترانزیتی است و تردد بسیار بالایی در راه‌های این شهرستان وجود دارد.

فرماندار فردوس گفت: با توجه به تردد بالا در محورهای مواصلاتی شهرستان فردوس و نیاز به امدادرسانی در حوادث احتمالی جاده‌ها، زلزله‌خیز بودن فردوس و وجود خطر سیل در منطقه تجهیزاتی از این قبیل در منطقه کاملا ضروری است.

وی اظهار داشت: این شهرستان به عنوان قطب درمانی، امدادرسانی به شهرهای همجوار را نیز در دستور کار دارد.

حلاج مقدم گفت: مکاتباتی از گذشته مبنی بر تحویل اتوبوس آمبولانس به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند انجام می‌شد که باید اتوبوس را تحویل دهیم و انجام ندادیم.

نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شوراس اسلامی هم گفت: به دور از سیاسی کاری پیگیر موضوع و بررسی اطلاعات درست هستیم.

حجت الاسلام مجید نصیرایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با جدیت پیگیر موضوع هستیم و نمی‌گذاریم حقی از مردم شهرستان ضایع شود.

افزایش حوادث ترافیکی در محور بیرجند - نهبندان - زاهدان موضوعی است که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند آن را یکی از دلایل انتقال اتوبوس آمبولانس از فردوس به این شهرستان ذکر کرد و گفت: ما در استان خراسان جنوبی ۲ دستگاه اتوبوس آمبولانس داریم که یک دستگاه در مرکز استان و یک دستگاه در شهرستان فردوس مستقر بوده است.

جلال احمدی افزود: به دلیل افزایش حوادث ترافیکی در محور بیرجند - نهبندان - زاهدان همچنین کمک به اورژانس بیمارستان شهید آتشدست نهبندان که فضای محدودی دارد، تصمیم بر این شد که یک دستگاه اتوبوس آمبولانس تا اطلاع ثانوی برای پوشش حوادث در شهرستان نهبندان مستقر باشد و اتوبوس آمبولانس شهرستان فردوس به شهرستان نهبندان منتقل شد.

وی اظهار داشت: در تعطیلات نوروزی متاسفانه برخلاف سال گذشته شاهد افزایش سوانح و حوادث ترافیکی بودیم؛ بر همین اصل برای مدیریت این گونه حوادث امکانات و تجهیزات طبق روال گذشته براساس نیاز بین شهرستان‌های استان جابه‌جا می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: امکانات درمانی موجود متعلق به کل استان است و در سنوات گذشته هم این اتفاق افتاده که با توجه به نیاز امکانات، تجهیزات، نیروی انسانی و حتی نیروهای متخصص را جابه‌جا کردیم و بر همین اساس اتوبوس آمبولانس جابه‌جا شده است.

وی افزود: ضمن اینکه ما در استان کمبود آمبولانس و اتوبوس آمبولانس داریم و پیگیری‌های لازم در حال انجام است که با رفع این کمبودها در سایر شهرستان‌ها هم به اندازه کافی آمبولانس و اتوبوس آمبولانس مستقر خواهیم کرد.

فاصله بین شهرها در خراسان جنوبی به دلیل پهناور بودن این استان طولانی بوده و هنوز برخی جاده‌ها دوطرفه و حادثه‌خیز است که سالانه شاهد حوادث فوتی و جرحی در راه‌های استان هستیم.

حضور به موقع نیروهای امدادی و اورژانس در صحنه تصادفات نقش حیاتی در کاهش تلفات انسانی این گونه حوادث دارد و رفع کمبودهای این حوزه نیز از اولویت‌های بهداشت و درمان خراسان جنوبی است.

به گفته مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی از ابتدای طرح نوروزی امداد و نجات (۲۵ اسفند ۹۹ تا ۱۵ فروردین امسال) در ۶۴ حادثه جاده‌ای استان امدادرسانی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰۶ درصد افزایش داشته است.

محمدرضا رضایی اظهار داشت: نیروهای امدادی در ۸۱ مورد حادثه امدادرسانی کردند که ۷۹ درصد مربوط به حوادث جاده‌ای بوده است.

وی گفت: ۲۶۹ حادثه‌دیده در این مدت از خدمات امدادی بهره‌مند شدند که ۲۱۳ نفر مربوط به حوادث جاده‌ای بودند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه دارد و با ۶ استان کشور همجوار است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج