آبادی مسجد به اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی است نه تجمل‌گرایی/ دهه تکریم فرصت انس با مسجد است


آبادی مسجد به  اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی است نه تجمل‌گرایی/ دهه تکریم فرصت انس با مسجد است

حجت‌الاسلام صدارت با بیان اینکه عمران و آبادانی مسجد به حضور و فعالیت مومنان است، گفت: اگر حضور و فعالیت مسجدی‌ها به کمک‌های مومنانه، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی ختم شود می‌توان گفت مساجد آباد شده‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین «محمد صدارت» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به فرا رسیدن دهه تکریم و تعظیم مساجد، اظهار کرد: یکی از مسائل مورد تاکید آموزه های دین تکریم و تعظیم مساجد است طبق روایات 40 خانه از چهار طرف همسایه مسجد محسوب می شود و اهالی آنها بهتر است که نمازشان را در مساجد به جای آورند چون اگرچه به لحاظ شرعی قبول است اما از نظر معنوی نمازی که در خانه می خوانند اثری را که باید، ندارد.

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهران ادامه داد: از مسائل موردتاکید درباره مساجد، بزرگداشت و اکرام مسجد است تا جایی که در روایات آمده سه چیز اگر در غربت باشند در صراط مانع عبور افراد می شوند، یکی از آنها مسجدی است که بین اهالی محله و همسایگان خود غریب مانده است.

وی تصریح کرد: توجه به مسجد ابعاد مختلف دارد، همچون اقامه نماز و انجام کارکردهای عبادی، تاسیس مسجد و حفظ مسجد ... در بحث تاسیس آنها که حتی به اندازه یک آجر مشارکت کرده اند تا زمانی که آن مسجد بهره وری دارد در ثواب نمازها شریک هستند. در مسئله، حفظ و نگاهداشت هم همین اتفاقی که در دهه تکریم و تعظیم می افتد از قدیم مرسوم بوده که در آستانه ماه مهمانی خدا که بهار مساجد است، خانه های خدا از قدیم الایام غباروبی و عمران و آماده سازی می شده اند چنان که امروز هم پویش های مختلف در این باره راه اندازی می شود.

حجت الاسلام صدارت در ادامه بیان کرد: بُعد سوم کارکردهای دیگر مسجد است، بعضاً اینگونه تصور می شود که کارکرد مسجد صرفاً اقامه نماز است و غربت مسجد فقط به عدم اقامه نماز بازمی گردد در حالی که مسجد مرکز همه فعالیت های اهالی محله و همسایگان خود است، بنابر تصریح قرآن، ساخت مسجد باید در میانه شهر باشد که همه به آن دسترسی آسان داشته باشند. خدمات و کارکردهای مسجد می تواند اجتماعی، قضایی، نظامی و انتظامی و بهداشتی درمانی باشد چنان که در ماجرای شیوع کرونا که وسعتی به اندازه جنگ دارد از کارکردهای مساجد خدمت رسانی به مردم و مقابله با این ویروس منحوس است.

این طلبه جهادی اضافه کرد: چنان که در بسیاری از محلات، جوانان مسجدی هم برای گندزدایی هم تولید ماسک هم کمک به مبتلایان و کادر درمان و کمک های مومنانه در خط مقدم بودند.

وی درباره مفهوم عمران و آبادانی مساجد که در آموزه های دینی به آن تاکید شده است، ابراز کرد: عمران و آبادانی مسجد به آجر و تزئینات و مصالح گران‌قیمت نیست، اتفاقاً در فرهنگ دینی با این رویه مقابله شده و حتی در روایات است که مساجد تجمل‌گرا در عصر ظهور تخریب می شوند. باید توجه داشت عمران و آبادانی مسجد به حضور و فعالیت مومنان است و مسجد در حق آنها دعا می کند.

حجت الاسلام صدارت تاکید کرد: یکی از عرصه های فعالیت مسجدی ها، خدمت رسانی است اگر مردم حضورشان در تولید ماسک و تهیه بسته های معیشتی و کمک به محرومیت زدایی و اشتغال زایی برای نیازمندان پررنگ شود می توان گفت مساجد آباد شده اند.

وی درباره تاثیر برگزاری دهه تکریم و تعظیم مساجد بر ایجاد فرصت انس اقشار مختلف با خانه های خدا، ابراز کرد: یکی از معضلات ما این است که شهرها در طول زمان گسترش یافته اند و سبک زندگی ها تغییر یافته و به دلیل مشغله ها و مشکلات اقتصادی، بسیاری از افراد در زمان اذان و نماز در محل کار هستند و امکان لبیک به فراخوان به نماز در مسجد را ندارند!

مسئول اداره تبلیغات اسلامی شهرستان مهران تاکید کرد: سنت برگزاری دهه تکریم و تعظیم مساجد به همسایگان مسجد یادآوری می کند که به این عنصر محوری در محله توجه کرده و با آن تعاملی دوسویه داشته باشند. این تذکر به انس بیشتر مردم با خانه های خدا می انجامد. اینکه مردم با مسجد در ارتباط باشند به ارتقای شاخصه معنویت در محله می انجامد و بسیاری از معضلات روحی و اجتماعی در پرتوی این توجه و انس با مسجد حل می شود.

وی خاطرنشان کرد: چنان که در شهرستان مهران مساجد در دوره شیوع کرونا و آسیب های ناشی از آن پناه و ملجاء مردم بوده و هستند و با پخش هر شب دعای هفتم صحیفه سجادیه از ماذنه مساجد، آرامش روحی و معنوی را برای اهالی به همراه داشته است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم خطرناک و خونسردانه سرقت کابل های برق در خرمشهر / سارق جوان زمینگیر شد + عکس