«گرگروک» مردم 300 روستای سیستان را فراری داد


«گرگروک» مردم 300 روستای سیستان را فراری داد

نماینده مردم چابهار در مجلس گفت: بعد از سیل دی‌ماه 98 در منطقه بلوچستان، پیشروی فرسایش خندقی خاک یا به زبان محلی «گرگروک‌ها» تا نزدیکی رودخانه «کاجو» آمد و 300 روستا را خالی از سکنه کرد.

به گزارش مشرق، معین‌الدین سعیدی، اظهار داشت: گرگروک‌ها یا پدیده فرسایش خندقی خاکی حالا بخش مهمی از معضلات و مشکلات کشاورزان و روستاییان جنوب سیستان و بلوچستان را تشکیل داده و موجب نابودی زمین‌های کشاورزی و خالی شدن روستاها از سکنه شده است.

بیشتر بخوانید:

خرس سیاه آسیایی در نیکشهر مشاهده شد

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی افزود: میانگین پدیده گرگروک در کشور ۱۵ تن در هکتار است که این میزان در دشتیاری به حدود ۱۰۰ تن در هکتار می‌رسد و همین موجب شده زیست مردمان این سرزمین به خطر بیفتد؛ عنایت داشته باشید فقط در حادثه سیل دی‌ماه ۹۸ در منطقه بلوچستان با پیشروی بی‌امان این گرگروک‌ها تا نزدیکی رودخانه کاجو، ۳۰۰ روستا خالی از سکنه شد.

سعیدی با بیان اینکه گرگروک‌ها یکی از دلایل اصلی حاشیه‌نشینی در منطقه است، تصریح کرد: با پیگیری‌های مستمر ۱۰۳ میلیارد تومان اعتبار از صندوق توسعه ملی برای جلوگیری از این پدیده خارج از کنترل که خواسته اصلی مردم جنوب استان است, در نظر گرفته شد.

نماینده مردم جنوب بلوچستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: عملیات احداث سیل‌بندی به طول ۸ کیلومتر برای کنترل و جلوگیری از پیشروی گرگروک‌ها در منطقه «عورکی» که در واقع یکی از کانون‌های ایجاد گرگورک‌ محسوب می‌شود آغاز شده و برای کنترل بیشتر نیز عملیات احداث بندسارهایی در پایین دست در حال اجراست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها