دولت توجه ویژه‌ای به جامعه عشایری دارد


دولت توجه ویژه‌ای به جامعه عشایری دارد

اردبیل- ایرنا- رئیس سازمان امور عشایری گفت: نگاه دولت به جامعه عشایری کشور در طول هشت سال گذشته بسیار مطلوب بوده و توجه ویژه‌ای به رفع مشکلات آنها در این مدت شده است.

به گزارش ایرنا، شاهپور علایی مقدم چهارشنبه در جلسه شورای عشایری شهرستان خلخال افزود: تسهیلات و خدمات ارائه شده به جامعه عشایری در دولت یازدهم و دوازدهم، قابل مقایسه با دوره های گذشته نیست.

به گفته وی، افزایش اعتبارات عمرانی همراه با افزایش سطح خدمات ارایه شده به جمعیت عشایری کشور که با توجه خاص دولت و نمایندگان مجلس حاصل شده‌، بهبود زندگی عشایر کشور را فراهم ساخته است.

وی با اشاره به وجود ظرفیت‌های قانونی در برنامه ششم برای حمایت از عشایر، اظهار کرد: در این برنامه ۱۷ ظرفیت قانونی جهت حمایت از عشایر وجود دارد و پیگیر استفاده از این ظرفیت‌ها برای تقویت معیشت و اقتصاد عشایر هستیم.

علایی مقدم به نام‌گذاری امسال به عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها، اشاره کرد و گفت: این نام‌گذاری برای ما که در تولید نقش داریم این انگیزه را ایجاد می‌کند که مصمم‌تر در سه محوری که مقام معظم رهبری تعیین فرموده، معیشت و رفاه جامعه عشایری را ارتقا دهیم.

وی با تاکید بر پشتیبانی از تولیدات عشایر قبل،حین و بعد از تولید، اظهار کرد: در چند سال اخیر پشتیبانی از زنجیره تولید گوشت قرمز از طریق انتقال یافته‌های علمی، اصلاح نژاد دام و اصلاح روش تغذیه دام در کنار تجربه خود عشایر باعث شد هزینه‌های تولید کاهش پیدا کرده و بهره‌وری در مناطق عشایری بالا برود.

رئیس سازمان امور عشایری با اشاره به اینکه بخشی از مانع‌زدایی‌ها برای تولید در بخش عشایری مربوط به تامین نهاده دامی است، افزود: امسال در برخی از استانها به دلیل خشکسالی وضعیت سختی داریم و این یک هشدار جدی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی از تهدیدات برای عشایر بازرگانی محصولات آنان است، ادامه داد: باید در بازرگانی دام و محصولات عشایر مانع زدایی کنیم تا حلقه‌های زنجیره ارزش و تولید در آخرین مرحله به دست تشکل‌ها افتاده و تا سر سفره مردم ادامه پیدا کند.

او اظهار کرد: شرکت‌های تعاونی عشاری می‌توانند با تکمیل زنجیره تولید گوشت، شیر و راه‌اندازی کارگاه‌های قطعه‌بندی وبسته‌بندی آن ضمن خارج کردن دست دلالان سود حاصل از آن را به سمت عشایر تلاشگر هدایت کنند.

علائی مقدم گفت: مقررات بانکی برای پرداخت تسهیلات به عشایر نیز یکی از موانع تولید است که لازم است با تسهیلگری آن را برطرف کنیم.

رئیس سازمان امور عشایری با بیان اینکه یکی دیگر از معضلات مهم در جامعه عشایری مربوط به صنایع دستی است که سود آن را واسطه ها و دلالها می‌برند، گفت: می‌توانیم زنجیره تولید صنایع دستی را از طریق فروشگاه‌های اینترنتی و واگذاری مکان‌هایی به تشکل‌های عشایری برای فروش محصولات و همچنین فروش در جشنواره‌های برون مرزی تکمیل نماییم.

وی تاکید کرد: مدیران امور عشایر استانها کمیته تحقق شعار سال را راه اندازی و بر اساس سیاست‌ها و برنامه‌های ستاد ملی تحقق شعار سال در سازمان عمل نمایند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس