صادرات ریلی سیمان از بندرترکمن آغاز شد


صادرات ریلی سیمان از بندرترکمن آغاز شد

گرگان - ایرنا - صادرات ریلی سیمان از گلستان پس از چهار روز ارسال آزمایشی، امروز چهارشنبه با سه واگن 68 تنی از ایستگاه راه‌آهن بندرترکمن به کشورهای آسیای میانه به ویژه ترکمنستان آغاز شد.

تا قبل از صادرات ریلی سیمان از ایستگاه بندرترکمن، تجار استان گلستان مجبور بودند بوسیله کامیون سیمان را به ایستگاه ریلی اینچه برون گنبدکاووس انتقال داده و پس از بارگیری در واگن ها به کشورهای آسیای میانه صادر کنند.

مدیرکل راه آهن شمال شرق ۲ مستقر در گلستان امروز در مراسم آغاز به کار رسمی صادرات سیمان از ایستگاه راه آهن بندرترکمن گفت: برای رونق صادرات از بندرترکمن و کاهش هزینه‌های حمل بار صادراتی، در مجموع ۴۰ درصد تخفیف در نظر گرفته شده است.

محسن اعتماد افزود: ظرفیت مرحله نخست محموله صادراتی از بندرترکمن به ترکمنستان ۵۰ هزار تن سیمان است که طی چند مرحله برای ارسال به مرز اینچه برون بارگیری می‌شود.

وی ادامه داد: صادرکنندگان سیمان در استان های گلستان، مازندران و سمنان می توانند از ظرفیت این ایستگاه که به راه آهن اینچه‌برون گنبدکاووس و سپس ترکمنستان متصل می شوند استفاده کنند.

وی گفت: رونق اقتصادی بندرترکمن، توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذار و کاهش هزینه‌های صادراتی بخشی از مزایای اجرای این طرح است که می‌تواند مصداقی برای تحقق شعار سال باشد.

به گزارش ایرنا ایستگاه راه‌آهن بندرترکمن در سوم شهریور ۱۳۱۷ با مساحت ۲ هکتار و در فضایی بیش از ۴۲ هکتاری در حاشیه دریای خزر به‌ عنوان شمالی‌ترین ایستگاه راه‌آهن سراسری ایران افتتاح شد.

ایستگاه راه آهن بندرترکمن تا قبل از حمل بار به کشورهای آسیای میانه، برای حمل بار و جابجایی مسافر در داخل کشور استفاده می شد.

خط آهن ایران (اینچه برون) - ترکمنستان - قزاقستان سال ۹۳ با حضور روسای جمهوری سه کشور در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح شد و از میانه اسفند ماه پارسال نیز با حل مشکل تردد واگن‌های تجاری ایران بر روی ریل عریض ترکمنستان، خط‌آهن ایران از طریق مرز اینچه‌برون گلستان به شاهراه ریلی آسیای میانه متصل گردید.

اکنون خط ریلی بندرترکمن که به منطقه مرزی اینچه برون استان گلستان و ترکمنستان متصل است به عنوان بخشی از کریدور شمال - جنوب می تواند نقش موثری در مبادلات ریلی کشورهای مستقل مشترک المنافع داشته باشد.

منطقه مرزی اینچه برون با بهره مندی از زیرساخت‌های ریلی، گمرکی و پایانه‌ای در ۸۰ کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس واقع است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !