کالاهای اساسی ویژه رمضان در خراسان رضوی تامین شد


کالاهای اساسی ویژه رمضان در خراسان رضوی تامین شد

مشهد- ایرنا- معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: 2 هزار و 300 تن برنج هندی، 210 تن گوشت قرمز منجمد، 9 هزار و 700 تن روغن و 2 هزار و 500 تن شکر سهمیه خانوار ویژه ماه رمضان از سوی ستاد تنظیم بازار کشور به این استان اختصاص یافته است.

مرتضی اشرفی روز چهارشنبه در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی افزود: از ۹ هزار و ۷۰۰ تن روغن خام سهمیه خراسان رضوی، سه هزار و ۲۰۰ تن از کارخانجات داخل استان اختصاص یافته و باقی آن از کارخانجات سایر استانها تامین می‌شود.

وی ادامه داد: برای جذب باقیمانده سهمیه برنج تایلندی اسفند ماه استان، مهلت ۴۸ ساعته برای شهرستانها تعیین می‌شود تا نسبت به اعلام نیاز برای آن اقدام کنند، پس از اتمام این مهلت، در صورت عدم جذب، این سهمیه بدون محدودیت در اختیار شبکه توزیع طرح تنظیم بازار استان قرار می‌گیرد.

معاون استاندار خراسان رضوی گفت: اولویت جذب گوشت قرمز منجمد سهمیه طرح تنظیم بازار خراسان رضوی در ماه رمضان با مراکز خیریه و مراکز زیرپوشش بهزیستی است که باید سهم استانی و شهرستانی آن مشخص شود و در صورت عدم جذب این سهمیه در مرکز استان، به سایر شهرستانها اختصاص یابد.

وی افزود: واحدهای منتخب فروشگاهی و صنفی در ماه رمضان محل عرضه کالاهای پرمصرف این ماه با تخفیف پنج تا ۱۰ درصدی خواهند بود، براین اساس شهرداری، اتاق اصناف و سازمان تعاون روستایی طی توافق با یکدیگر مراکز صنفی و فروشگاهی منتخب خود را برای عرضه این کالاها مشخص خواهند کرد.

اشرفی ادامه داد: هر کارخانه یا شرکتی که امکان تامین کالاهای اساسی پرمصرف رمضان مانند لبنیات، خرما، گوشت مرغ یا مواردی از این دست را با قیمت کمتر از بازار دارد، آمادگی تامین مکان مورد نظر برای عرضه کالاهای آنها را داریم.

وی استقبال مردم شهرستانهای خراسان رضوی از روستابازارها را بسیار مطلوب دانست و گفت: از فضای روستابازار می‌توان برای تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی بهره گرفت و باید شمار روستابازارها در استان به ۱۰۰ مورد افزایش یابد.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: تاکنون ۴۳ روستابازار در استان افتتاح شده که فقط چهار مورد آن در مشهد مستقر هستند لذا با توجه به ظرفیت بسیار روستا بازارها و تامین و تنظیم قیمت کالاهای اساسی بهتر است تعداد این مراکز در مشهد براساس جمعیت افزایش یابد و موانع موجود در این مسیر برداشته شود.

وی با اشاره به کاهش قیمت تخم مرغ به پایین تر از قیمت مصوب آن در بازار ادامه داد: بهترین پیشنهاد برای حمایت از مرغداران و رفع نگرانی آنان از متضرر شدن بابت کاهش قیمت، خرید توسط شرکت پشتیبانی امور دام یا صدور مجوز صادرات تخم مرغ است که در این زمینه پیشنهاد داده خواهد شد.

اشرفی گفت: پیشنهاد خراسان رضوی مبنی بر واگذاری اختیار تصمیم گیری و تنظیم بازار تخم مرغ به استان و اجازه صادرات آن بویژه در ۶ ماهه نخست امسال به ستاد تنظیم بازار کشور ارسال شده است.

وی تامین و تنظیم بازار کالاهایی از جمله برنج، شکر، روغن و میوه در اواخر سال گذشته و نوروز امسال را بسیار مطلوب دانست و افزود: صف خرید گوشت مرغ در خراسان رضوی به شدت کاهش یافته و تاکنون ۲ هزار و ۱۰۰ تن گوشت مرغ توزیع شده است.

معاون استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تدوین برنامه مشخص برای تامین و تنظیم کالاهای اساسی پرمصرف ماه مبارک رمضان در خراسان رضوی ضروری است تا در صورت نیاز به تخصیص سهمیه مازاد استان اقدامات لازم انجام گیرد.

مقایسه قیمت چند قلم کالای اساسی در یک ماه گذشته

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز گفت: مقایسه ۱۰ قلم کالا در گروه مواد غذایی در ۱۷ فروردین ماه جاری با ۱۷ اسفند ماه سال گذشته نشان می‌دهد قیمت لوبیا قرمز، نخود کرمانشاهی، پیاز زرد، لوبیا چیتی، لپه، شکر، عدس، خرما، سیب زمینی و برنج هندی بین۲.۶ تا ۳۳.۳ درصد افزایش یافته است.

محمدجواد ساعدی افزود: در این مدت قیمت برنج پاکستانی، روغن، گوجه فرنگی و چای تغییری نداشته اما قیمت موز ۳۷.۹ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به کاهش قیمت اغلب نهاده های دامی در این مدت ادامه داد: قیمت جو، گندم خارجی، کنجاله سویا طی یک ماه گذشته در خراسان رضوی کاهش یافته است.

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی قیمت انواع لبنیات را در این مدت ثابت دانست و گفت: قیمت گوشت گوسفندی، گوشت گوساله، بره زنده، گوشه لاشه گوسفند بین هشت دهم درصد تا ۵.۶ درصد افزایش یافته اما قیمت تخم مرغ و گوشت مرغ بین ۴.۵ تا ۷.۸ درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به تغییر قیمت مصالح ساختمانی افزود: قیمت تیرآهن، میلگرد، پروفیل و نبشی افزایش یافته، قیمت انواع روغن موتور، شن و ماسه و سیمان بدون تغییر بوده یا کاهش یافته است.

ساعدی ادامه داد: طی چند هفته اخیر پرونده تخلف برای ۱۳ واحد مرغداری به دلیل خودداری از عرضه در خراسان رضوی تنظیم و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟