استاد دانشگاه: توسعه روابط با چین ضروری است


استاد دانشگاه: توسعه روابط با چین ضروری است

مشهد- ایرنا- عضو برجسته هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: توسعه روابط بین‌المللی با کشورهای خارجی و به ویژه چین به عنوان یکی از پنج اقتصاد بزرگ جهان امری ضروری و به نفع ایران است.

دکتر عباس شیخ‌الاسلامی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: گسترش همکاریهای سیاسی، اقتصادی و فنی با کشورهای مختلف دنیا منجر به توسعه می‌شود لذا در سند همکاری ایران و چین اصل تفاهم‌ و گسترش روابط، موضوع خوبی است.
وی ادامه داد: چین در ردیف پنج اقتصاد بزرگ دنیا قرار دارد و در شرایطی که آمریکا کشورمان را تحریم کرده توسعه روابط خارجی با چین به نفع ایران است و حتی باید با دیگر کشورها نیز وارد همین فضای همکاریهای راهبردی شویم.
این حقوقدان اصلاح‌طلب، سیاست خارجی مناسب و کارآمد را مبتنی بر تفاهم ذکر و بیان کرد: لزوم توسعه روابط خارجی با سایر کشورها به جز رژیم صهیونیستی و آمریکا که جمهوری اسلامی ایران از جنبه‌های گوناگون با آنها مشکل دارد، موضوعی ضروری است.
وی همچنین گفت: مفاد قراردادها و تفاهمنامه‌های بین‌الدولی باید بطور دقیق بررسی شود تا در متن آن هیچگونه مغایرتی با مصلحت و منافع ملی وجود نداشته نباشد و ابهامات حقوقی آن نیز وضوح لازم را یافته و رفع شوند.
دکتر شیخ‌الاسلامی افزود: سند جامع همکاری ایران و چین یک سند مالی است که مبلغ مشخصی دارد لذا می‌بایست متن آن برای جلوگیری از بروز مشکلات حقوقی، به نظرسنجی حقوقدانان گذاشته شود تا از تنگناهای احتمال آتی پیشگیری شده باشد.

وی ادامه داد: همچنین در مسیر توسعه روابط خارجی نه تنها باید خود را محدود به یک کشور نکرد بلکه می‌بایست اولویت توسعه روابط با کشورهای همسایه بوده و این بخش از روابط خارجی به خوبی تقویت شود.
استاد حقوق دانشگاه آزاد اسلامی خراسان گفت: همچنین کشورهای این منطقه از جهان باید در قالب تعاملات سیاسی و دیپلماتیک در جهتی حرکت کنند تا همانند تجربه "اتحادیه اروپایی" یک اتحادیه قدرتمند از کشورهای آسیای میانه شکل گیرد.
سندجامع همکاری ایران و چین هفتم فروردین ماه توسط محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و "وانگ ای" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه چین در تهران امضا شد. این سند راهبردی برای بکارگیری ظرفیتهای دو کشور با هدف ترسیم چشم‌انداز همکاریهای متقابل بلندمدت در حوزه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی تنظیم و امضا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر امید به صورت داستان + متن شعر