چشم انداز بورس پیش و پس از انتخابات 1400


چشم انداز بورس پیش و پس از انتخابات 1400

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به این‌که امسال انتظار تورم 30 درصدی در کشور می رود، تورم، ارزش اسمی شرکت‌ها را بالا می‌برد، بنابراین این نوید را می‌توان داد که شاخص کل بورس دست کم 30 درصد رشد خواهد کرد و به طور کلی سال 1400 بازار بسیار جذابی برای حرفه‌ای‌ های بازار خواهد بود.

معین صادقیان در گفت‌وگو با ایسنا با تحلیل بازار بورس با توجه به انتخابات پیش روی ریاست جمهوری، اظهار کرد: برای تحلیل این موضوع ابتدا باید به وضعیت بورس در سال ۹۹ توجه کنیم تا روند رخ داده آن را در مسائل پیش رو مانند انتخابات ۱۴۰۰ بررسی کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته شاهد رشد زیاد سهام در دو ماه نخست سال بودیم که این رشدها باقی‌مانده ادامه حرکت رشد زیاد سال ۹۸ بود، گفت: پس از آن پول غیر سفته‌بازی مردم وارد بازار بورس شد که شاهد آخرین رشد شارپی در سال ۹۹ بودیم تا رکوردشکنی بورس در پایان تیرماه ۹۹ رقم بخورد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشدهای آخر بازار سرمایه در سال ۹۹ حباب بسیار بزرگی بود که شکل گرفت، افزود: به دلیل اینکه پول‌های غیرسفته بازی مردم زمانی که وارد بورس شد و به اصطلاح پول‌های غیروفادار به بازار بودند، پس از شروع اصلاح شاخص بورس تمایل به خروج هرچه زودتر از بازار شد که همین موضوع باعث شد که اصلاح و ریزش بورس شدیدتر شود.

صادقیان با توضیح پول غیرسفته بازی، گفت: سفته‌بازی به زبان ساده خرید و فروش سهام و کسب سود بدون هیچ اتفاق خاصی را سفته‌بازی می‌گویند و زمانی که می‌گوییم پول غیرسفته بازی به منزله این است که مردم این پول را از قبل با سفته بازی به دست نیاورده و برای سفته‌بازی نیز به بازار تزریق نکرده بودند.

وی با بیان اینکه بر اساس اصل فومو مردم به سمت بازاری هجوم می‌برند که از قائله عقب نمانند و بتوانند از آن بازار، کسب سود کنند، تاکید کرد: مردم به دلیل اینکه کهنه‌کار این بازار نبودند، پول پس انداز خود را وارد این بازار کردند که از میانه‌های سال ۹۹ بازار وارد اصلاح شد و در پایان سال به کف قیمت خود براساس مولفه‌های اقتصادی رسید.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه برخی معتقدند که در سال ۱۴۰۰ با توجه به انتخابات، بازار سرمایه رشد دیگری را شاهد خواهد بود، گفت: نباید انتخابات و بورس را کاملا به یکدیگر ربط دهیم. در بازار بورس به طور طبیعی شاهد افت و خیز هستیم و نمودارهای سینوسی نیز در گذشته به همین شکل بوده اند.

وی ادامه داد: حالا اگر بخواهیم در زمان‌ طولانی‌تری به شاخص کل بورس نگاه کنیم، متوجه این موضوع می‌شویم که بازار بورس در چرخه‌های هشت ساله قرار دارد. چرخه هشت ساله به این مفهوم است که در ابتدای چرخه از نقطه اوجی پایین آمده و شاخص اصلاح شده و در پایان دوره مجددا شاهد رشد زیادی بوده‌ایم.

صادقیان در ادامه اظهار کرد: اگر بخواهیم این چرخه هشت ساله را با انتخابات ریاست جمهوری منطبق کنیم، شاهد این هستیم که درست پیش از انتخابات و زمانی که رئیس جمهور باید تغییر کند، بورس رشد خوبی را تجربه کرده است که البته دلایل زیادی دارد و الزاما مربوط به انتخابات نیست.

وی با انطباق این صحبت با دوره هشت ساله دولت یازده و دوازدهم گفت: پس از انطباق این صحبت خواهیم دید که بازار بورس برای رشد و اصلاح خود عجله کرده است و زودتر از چرخه هشت ساله رشد و اصلاح را تجربه کرده است، بنابراین نمی‌توانیم انتظار این را داشته باشیم که در سال ۱۴۰۰ این چرخه مجددا عمل کند و شاهد رشد دیگری پیش از انتخابات باشیم. تا پیش از انتخابات امسال نمی‌توانیم انتظار رشدهای رکوردشکن و خیره‌کننده دیگری را داشته باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه آیا پیش از انتخابات رشد دیگری در بورس خواهیم داشت، گفت: تا پیش از انتخابات شاهد رشدهای دیگری خواهیم بود، اما با موج‌های کمتری که رکوردشکن نخواهند بود و با افت و خیزهای کوچکی همراه خواهد بود. البته این زمان فرصت بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود است و با توجه به انتخابات، می‌توان انتظار یک نوسان مثبت پس از انتخابات را داشت.

وی ادامه داد: البته بیشتر افرادی که در سال ۹۹ وارد بورس شدند، دچار ضرر شدند و عملا اکنون انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری در این بازار ندارند که این موضوع به این معناست که نقدینگی بزرگی وارد بورس نخواهد شد، البته معتقدم امسال شاهد اتفاقات خوبی در بازار سرمایه خواهیم بود که پیش از این کمتر تجربه کرده‌ایم.

صادقیان تصریح کرد: در دنیا زمانی که یک شرکت رشد درآمدی و فروش داشته باشد، سهام آن نیز رشد می‌کند، اما در ایران به دلیل تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی و وجود پول‌های سرگردان، رشد بورس ارتباطی به رشد اقتصادی نداشت، البته شواهد حکایت از آن دارد که این رشد در سال جاری ادامه و احتمالا تا ۳ درصد ادامه می یابد، بنابراین می‌توانیم خوش بین به رشد بازار بورس با این مولفه باشیم.

وی با اشاره به وجود تورم کشور، گفت: با توجه به اینکه امسال انتظار تورم ۳۰ درصدی در کشور می رود، تورم، ارزش اسمی شرکت‌ها را بالا می‌برد، بنابراین این نوید را می‌توان داد که شاخص کل بورس دست کم ۳۰ درصد رشد خواهد کرد و به طور کلی سال ۱۴۰۰ بازار بسیار جذابی برای حرفه‌ای‌ های بازار خواهد بود.

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: افراد مبتدی که دانش تحلیل کمتری دارند طبیعتا بهره کمتری را از بازار خواهند برد، اما باید این نکته را یادآور شد که برای بلندمدت بورس بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری است و همواره حضور میان مدت و بلندمدت در بورس را به دیگران توصیه می‌کنم.

وی با ارزیابی از بازار ارز و طلا و آینده پیش رو این بازار، گفت: بازار ارز وابسته به احیای برجام است، اما احتمالا دلار در شرایط فعلی در محدوده قیمت های فعلی نوسان خواهد داشت و باقی خواهد ماند و البته باید توجه کرد که با احیای برجام نیز به دلیل نرخ تورم بالا در کشور، قیمت دلار پایین‌تر از ۲۰ هزار تومان نخواهد شد و با توجه به بودجه استقراضی شدید ۱۴۰۰ عملا با تورم مواجه خواهیم بود.

صادقیان همچنین با ارزیابی بازار ارز دیجیتال در سال ۱۴۰۰، اظهار کرد: سال‌های گذشته ارز دیجیتال کشور را نجات داده است و نقل و انتقالات مالی را بسیار آسان‌تر کرده است.

وی تاکید کرد: بازار ارز دیجیتال ارتباط مستقیم با رویکرد بانک مرکزی نسبت به ارزهای دیجیتال دارد، اما در فضای جهانی این بازار راه خود را خواهد رفت و روند آن افزایشی است، اما در ایران باید منتظر ماند تا سیاست های کشور در خصوص این بازار مشخص شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر