جاهای دیدنی مشهد و مهاباد


مسافرت یکی از تفریحاتی است که همه مردم از آن لذت می‌برند؛ ولی بسیاری برای انتخاب مقصد به مشکل می‌خورند. اگر اهل مسافرتی زیارتی و سیاحتی هستید، ما به شما مشهد را پیشنهاد می‌کنیم. از جاهای دیدنی مشهد غافل نشوید و حتما به مکان‌های تاریخی این شهر بروید. اگر بیشتر سفر تفریحی را ترجیح می‌دهید، […] نوشته جاهای دیدنی مشهد و مهاباد اولین بار در مجله قرمز....

رپورتاژ آگهی ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ ۱۱:۳۳ 3
جاهای دیدنی مشهد و مهاباد
0
جاهای دیدنی مشهد و مهاباد

مسافرت یکی از تفریحاتی است که همه مردم از آن لذت می‌برند؛ ولی بسیاری برای انتخاب مقصد به مشکل می‌خورند. اگر اهل مسافرتی زیارتی و سیاحتی هستید، ما به شما مشهد را پیشنهاد می‌کنیم. از جاهای دیدنی مشهد غافل نشوید و حتما به مکان‌های تاریخی این شهر بروید. اگر بیشتر سفر تفریحی را ترجیح می‌دهید، به منطقه کردنشین ایران رفته و لذت ببرید. مهاباد در استان آذربایجان غربی و ۱۲۰ کیلومتری ارومیه قرار گرفته؛ شهری سرسبز که چند کوه احاطه‌اش کرده‌اند و به همین دلیل به نگین آذربایجان غربی معروف است. این شهر یکی از شهرهای تاریخی و قدیمی بوده که به‌دلیل آب‌وهوای کم‌نظیر خود سالانه هزاران مسافر را جلب می‌کند.

جاهای دیدنی مشهد

مشهد یکی از قطب‌های گردشگری ایران است که سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر می‌شود. وجود حرم حضرت علی بن موسی الرضا (ع) و جاذبه‌های دیدنی، تاریخی و تفریحی بسیار این شهر را به یکی از توریستی‌ترین شهرهای ایران تبدیل کرده است که از ایران و حتی خارج از کشور افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند. این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بوده است،‌ دومین شهر پهناور پس از تهران به‌شمار می‌رود. در دوره‌های تاریخی متفاوت به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب و حضور مشاهیر بزرگ مشهد همواره موردتوجه بوده است. از مکان‌های دیدنی این شهر مقدس می‌توان به حرم امام رضا، آرامگاه شیخ بهایی، مدرسه علمیه عباسقلی‌ خان شاملو، گنبد سبز، آرامگاه پیرپالاندوز، مقبره فردوسی، مجموعه کوهسنگی، مسجد گوهرشاد، آرامگاه نادرشاه افشار، پارک وکیل آباد و… اشاره کرد. غذاهای سنتی مشهد یکی جاذبه‌های این شهر زیارتی است که طرفداران خاصی از سراسر ایران دارد.

آرامگاه نادر افشار

آرامگاه نادر شاه افشار مکانی است که برای یادبود نادرشاه در شهر مشهد ساخته شد. قوام السلطنه اواخر عهد قاجار در محل یکی از مقابر ویران‌شده نادری، آرامگاه جدیدی برای وی ساخت و استخوان‌های او را از تهران به مقبره مزبور انتقال داد. این آرامگاه کوچک در سال ۱۱۴۵ هجری قمری در مجاور چهارباغ شاهی و رو‌بروی حرم امام رضا (ع) از خشت و گل ساخته شده است. این بنای جدید که در محل فعلی آرامگاه وی قرار داشت، مدتی بر پا بود تا اینکه انجمن آثار ملی ایران در سال ۱۳۳۵ خورشیدی درصدد بر آمد آرامگاهی مناسب برای وی در همان محل مقبره قوام‌السلطنه احداث کند. این کار از سال ۱۳۳۶ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ به پایان رسید. این مکان یکی از جاهای دیدنی مشهد محسوب می‌شود.

جاهای دیدنی مشهد و مهاباد

جاهای دیدنی غرب

گردشگری شهری عامل مهمی در تمرکز و استفاده درست از فضای شهری است؛ هرچه گردشگران از امکانات و تسهیلات و جاذبه‌های شهری یک منطقه بیشتر استفاده کنند، فضا و ساختار یک منطقه به سمت گردشگری بیشتر سوق پیدا می‌کند. به بیان دیگر ساختار فضای یک شهر تا حد زیادی بر صنعت گردشگری استوار است. ساوجبلاغ، نامی است که در گذشته به مهاباد گفته می‌شد. این شهر به‌دلیل قرارگیری در جغرافیای عالی و بهره‌مندی از دشت‌ها و جلگه‌های سرسبز و حاصل‌خیز، یکی از کهن‌ترین منزل‌گاه‌های بشری بود. از مکان‌های دیدنی این شهر می‌توان به حمام تاریخی میرزا رسول، محوطه باستانی برده کنته، گور دخمه فخریکا، تالاب کانی برازان، مسجد جامع سرخ، مقبره بداق سلطان، غار سهولان و… اشاره کرد.

غار سهولان

در ۴۳ کیلومتری از شمال شرقی مهاباد و در مسیر ساوجبلاغ به بوکان، یکی از دیگر جاذبه‌های گردشگری و توریستی غرب کشور قرار دارد که به غار سهولان، معروف است. این پدیده‌ زیبا و طبیعی که به‌عنوان دومین غار آبی بزرگ در ایران شناخته می‌شود، همچنین به‌عنوان مهم‌ترین و بی‌نظیرترین نمونه غارهای طبیعی سراسر کشور نیز به‌شمار می‌رود. در این غار می‌توان مناظر زیبا و شگفت‌انگیز بسیاری را مشاهده کرد که به‌دلیل یخبندان‌های طویل و برودت بسیار داخل غار در فصل تابستان، به سهولان شهرت یافته است. سهولان در گویش کردی به‌معنای یخبندان به‌کار می‌رود. این در حالی است که «کونه کوتر» به‌معنای لانه‌ کبوتر نیز از دیگر نام‌هایی است که اهالی به واسطه‌ حضور تعدد لانه‌های کبوتر داخل غار، بر این پدیده‌ نادر و خارق‌العاده‌ طبیعی گذاشته‌اند. غار دو دهانه دارد و عمق آب داخلی آن تا ۳۲ متر می‌رسد.

غذاهای سنتی مشهد

مشهد پایتخت معنوی ایران نامیده می‌شود و مهم‌ترین مکان مذهبی ایران، حرم امام هشتم شیعیان (ع) در این شهر قرار دارد. علاوه‌بر جنبه مذهبی و زیارتی، این شهر در جنبه‌های گردشگری نیز پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته است. از دیگر دلایل محبوبیت مشهد می‌توان غذاهای لذیذ و خوشمزه این شهر را نام برد. غذای‌های لذیذ و بی‌نظیر مشهد نظیر شله مشهدی، پلو مخلوط، چنگالی، آش لخشک، یتیمچه، اشکنه قوروت، آش ماستی، کوکو شیرین، رشته پلو، ماقوت، کباب شیشلیک، خورشت ریواس ترش مزه، دیگچه، دیزی سنگی، قیمه مشهدی و… هوش از سر گردشگران می‌برند!

جاهای دیدنی مشهد و مهاباد

اگر غذا برای شما مهم است، پیشنهاد می‌کنیم به غذاخوری حضرت بروید؛ چون غذاهای سنتی مشهد با بالاترین کیفیت پخته می‌شود. بهترین رستوران که می‌توانید در سفر مشهد به آن رفته و از آن لذت ببرید، غذاخوری حضرت است. اگر خوش شانس باشید و به این رستوران یا غذاخوری بروید، بی‌شک می‌توانید یکی از بهترین غذاهای عمرتان را بخورید. برای رفتن به این غذاخوری ابتدا باید در اپلیکیشن رضوان نام نویسی کرده و منتظر جواب بمانید. به همین سادگی می‌توانید یکی از لذیذترین وعدهای غذای خود را میل کنید.

برچسب ها: مشهد
دیدگاه ها 0
Subscribe
اعلام کردن به
new follow-up commentsپاسخ های جدید به دیدگاه من
{} [+]
نام*
ایمیل*
{} [+]
نام*
ایمیل*
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !