ستون‌نویس پاکستانی:درماندگی آمریکا مقابل سندجامع ایران وچین مشهود است


ستون‌نویس پاکستانی:درماندگی آمریکا مقابل سندجامع ایران وچین مشهود است

اسلام‌آباد - ایرنا - ستون نویس روزنامه پاکستانی «اوصاف» امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین را نتیجه همگرایی دو کشور علیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا توصیف کرد و گفت: درماندگی واشنگتن مقابل تصمیم راهبردی تهران و پکن مشهود است.

به گزارش ایرنا، «رضا عرفان خواجه» روز شنبه در مقاله‌ای برای روزنامه اردو زبان اوصاف با عنوان «سند ایران و چین؛ سراسیمگی آمریکا» نوشت: واشنگتن هر تلاشی را برای جلوگیری از امضای سند جامع میان تهران و پکن انجام داد اما به بن بست رسید.

وی گفت: آمریکا حتی چین را تحت فشار قرار داد و تهدید کرد در صورت توافق با ایران شرکت‌های چینی تحریم خواهد شد. اما این یک واقعیت است که سند جامع همکاری با چین از بسیاری جهات به سود ایران است.

این روزنامه نگار افزود: ایالات متحده با کمک اسرائیل و متحدان عرب خود سعی در انزوای ایران داشته است. سه سال پیش، ایالات متحده از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم های اقتصادی بیشتری را علیه ایران اعمال کرد. ایالات متحده و اسرائیل که آرزو داشتند ایران را از نظر اقتصادی نابود کنند اکنون در شرایط سختی قرار دارند.

وی گفت: چین و ایران توافق نامه بیست و پنج ساله همکاری استراتژیک را امضا کردند و گفته می‌شود، دو کشور در زمینه های مختلف از جمله تجارت، انرژی، امنیت و زیرساخت ها همکاری خواهند کرد.‌براساس این سند چین چندصد میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری خواهد کرد در مقابل ایران نیز نیاز چین به نفت را تامین می کند.

رضا عرفان اظهار داشت: ایالات متحده به خیال خود از طریق تحریم‌ها، ایران را به یک طعمه خوب برای اسرائیل تبدیل کرد اما این تحریم‌ها ملت ایران را به سمت خودکفایی سوق داد.

وی گفت: ایران راه‌های جدیدی را برای احیای اقتصاد خود و توسعه روابط با دیگر کشورها پیدا کرد. اکنون که ایران سند تاریخی را با چین امضا کرده، سال‌های آینده به عنوان یک اقتصاد قوی در منطقه نقش خود را ایفا خواهد کرد.

ستون نویس پاکستانی امضای سند جامع همکاری‌های ایران و چین را درماندگی آمریکا در مقابل این دو کشور دانست و افزود: اثرات منفی تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران با خودکفایی این کشور و مشارکت با چین از بین می‌رود. یک اقتصاد قوی باعث تقویت بیشتر دولت اسلامی ایران می‌شود.

وی تاکید کرد: پیروزی دیپلماسی ایران و گشایش‌های اقتصادی این کشور حکایت از شکست سیاست آمریکا دارد، سیاست‌هایی که واشنگتن را در منطقه نیز ناکام گذاشته است.

هفتم فروردین امسال و در جریان سفر "وانگ یی" عضو شورای دولتی و وزیر امور خارجه جمهوری خلق چین به تهران، سند همکاری‌های جامع راهبردی ایران و چین به امضای وزیران خارجه دو کشور رسید.

سابقه این سند به سفر رسمی "شی جین پینگ" رئیس جمهوری خلق چین به تهران برمی‌گردد که در جریان‌ آن جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین با صدور بیانیه‌ای، سطح روابط دو کشور را به «مشارکت جامع راهبردی» ارتقاء دادند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی