ایرنا نوشت: گزارش های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حاکی از آن است که تاکنون یک میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ نفر به طور قطعی به کرونا مبتلا شده اند و از این تعداد ۶۳ هزار و ۵۰۶ جان باخته اند آمار جانباختگان کرونا بعد از نوروز دوباره سه رقمی و ۲۱ فروردین تعداد ۱۵۵ فوتی ثبت شد و رکورد مبتلایان روزانه کرونا نیز با شناسایی ابتلای قطعی ۲۲ هزار و ۴۷۸ بیمار جدید شکسته شد.

البته سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ماه های پایانی سال گذشته از خیز دوباره کرونا ابراز نگرانی کرده و گفته بود: نگران بازگشت خیز بیماری کووید۱۹ هستیم چون موارد سرپایی در حال افزایش است و این یک اعلان و هشدار برای یک خیز جدید در سال ۱۴۰۰ می تواند باشد.

اکنون ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند، سرعت افزایش بستری در خیز سراسری چهارم به مراتب شدیدتر از خیزهای قبلی است و در رنگ بندی جدید کرونایی شهرهای کشور، همه مراکز استان ها شامل اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان، کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، شهرکرد، یزد، رشت، گرگان، ساری، سمنان، مشهد، زاهدان، کرمان، یاسوج، بیرجند، بجنورد، قروین و قم که نارنجی یا زرد بودند به جمع شهرهای قرمز اضافه شدند. بسیاری از این شهرها در رنگ بندی ایام نوروز آبی بودند.

کرونا کشنده ترین ویروس

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مقابله با کرونا می گوید: ویروس کرونا با توجه به جهش‌هایی که داشته میزان سرایت و کشندگی آن نسبت به قبل بسیار بیشتر شده، به طوری که قبلا این ویروس از هر ۱۰ نفر سه نفر را آلوده می‌کرد اما الان از هر ۱۰ نفر که با ویروس مواجه می‌شوند، هفت نفر آلوده خواهند شد. همچنین علاوه بر اینکه سرایت و کشندگی ویروس طی جهش‌ها بیشتر شده، سن ابتلا پایین آمده و افراد زیر ۱۸ سال و اطفال را هم درگیر می‌کند.

مردم پروتکل های بهداشتی را نادیده گرفتند

وی اظهار داشت: اصلی ترین دلیل افزایش بستری‌ها و تعداد مبتلایان نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی در تعطیلات نوروزی بوده و با افت بیماری، مردم به عادی‌انگاری رسیدند و خیلی کرونا را جدی نگرفتند به طوری که رعایت پروتکل‌ها به میزان زیادی نسبت به قبل کاهش یافته است.

این متخصص بیماری های عفونی تاکید می کند: از هر تعداد تست مثبتی که شناسایی می‌شود چندین نفر آنها سابقه مسافرت یا دورهمی‌های خانوادگی دارند. مردم نباید پروتکل‌ها را نادیده بگیرند زیرا میزان کاهش بیماری تا حد بسیار بالایی به جدی گرفتن بیماری توسط مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بستگی دارد.

جوانان ناقلان کرونا

وی می افزاید: جوانان ناقلان کرونا هستند و در موارد بسیاری بیماری در آن‌ها بدون علامت یا خفیف بروز می‌کند و احتمال انتقال بیماری به میانسالان و سالمندان خانواده وجود دارد و نگرانی ما از این است که در هفته‌های آینده ابتلای افراد با سنین بالا به کرونا بیشتر شود و آمار مرگ و میر در سنین بالا افزایش پیدا کند.

مردانی ادامه می دهد: کنترل بیماری کرونا در شرایط فعلی در دست مردم است و تنها باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و شیوه‌نامه‌های اجرایی آن از بستری و مرگ و میر هموطنان جلوگیری کنیم، عواملی که در جامعه تغییر کرده، مثل تغییر رفتارها، استفاده از حمل و نقل عمومی و مترو، بازگشایی اماکن و مراکز خرید در میزان افزایش ابتلا تاثیر داشته و ممکن است تا چند روز آینده شرایط سخت‌تر شود؛ بنابراین به مردم توصیه می‌شود کمتر بیرون بروند و از کسبه نیز درخواست می‌شود پروتکل‌های بهداشتی را برای سلامت مردم و جلوگیری از ضرر و زیان بیشتر رعایت کنند.

ویروس کرونا از بین نرفته

علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز در این زمینه می گوید: شهروندان باید بدانند که این ویروس به هیچ عنوان نه از بین رفته و نه ضعیف شده است در نتیجه همچنان رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله ممنوعیت هرگونه دورهمی و تجمع، ‌استفاده از ماسک، رعایت فاصله‌گذاری و همه توصیه‌های از این دست باید در اولویت همه باشند.

وی ادامه می دهد: هم‌وطنان باید بدانند که همچنان سفر و دورهمی‌ها عامل مهمی برای گسترش و خیز دوباره ویروس کرونا و افزایش موارد ابتلا است و هرگونه تجمع در این خصوص بدون رعایت پروتکل‌ها مورد تایید ستاد ملی مقابله با کرونا نیست.

رئیسی می افزاید: بیماران جدید کرونایی در کشور به ویروس جهش یافته انگلیسی مبتلا هستند و در اکثر استان‌های کشور خیز جدیدی از بیماری مشاهده می‌شود. در ایام عید نوروز تردد جاده‌ای صد درصد افزایش پیدا کرده و این افزایش نسبت به سال گذشته که ترددها بسیار کم و نزدیک به صفر بود، باعث می‌شود طی هفته‌های آینده شاهد خیز بسیار بلندی از ویروس کرونا در کشور باشیم.

وی تاکید می کند: در برخی از استان‌ها وارد پیک جدید بیماری شدیم و اگر رعایت پروتکل‌ها صورت نگیرد شاهد خیز بلندتری خواهیم بود. مانند استان خوزستان که چندین ماه گرفتار این بیماری بود و در حال حاضر با رعایت پروتکل‌ها روند نزولی را طی می‌کند.

رئیسی با اشاره به آغاز ماه مبارک رمضان و شب های احیا می گوید: از مهمترین تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا آن است که برگزاری مراسم ماه رمضان با رعایت پروتکل‌ها در شهرهای آبی و زرد ترجیحاً در فضای باز برگزار شود و در خصوص برگزاری مراسم شب‌های احیا نیز مجدداً در کمیته تصمیم گیری و اعلام خواهد شد.