ایران در حال ورود به اقتصاد دانش بنیان است


ایران در حال ورود به اقتصاد دانش بنیان است

مشهد-ایرنا- رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: با روند رو به رشد کسب و کارهای دانش بنیان اکنون کشورمان در حال گذر از اقتصاد خرد به کلان و عبور از اقتصاد تک محصولی نفتی به اقتصاد دانش بنیان است.

اسماعیل قادری فر روز شنبه در حاشیه بازدید از پارک علم و فناوری خراسان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در حال حاضر شمار شرکتهای دانش بنیان کشور از مرز پنج هزار و ۷۰۰ شرکت عبور کرده و شرکتهای استارتاپی و نوبنیاد به هفت هزار مورد رسیده است که در مجموع جمعیتی معادل ۳۰۰ هزار نفر در این مجموعه های فن محور مشغول به کار هستند.

وی ادامه داد: فعالیت پارکهای علم و فناوری این نوید را به جمهوری اسلامی ایران می دهد که به قدرت برتر فناوری در منطقه دست یابد ضمن آن که ایران اکنون در صنایع نانو، فناوری فضایی، پزشکی و سایر حوزه های مرتبط با دانش پیشرفته رتبه خوبی در سطح جهان دارد.

رییس مرکز توسعه فناوریهای راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشکلات پیش روی شرکتهای دانش بنیان را سه دسته دانست و گفت: یک مساله مهم بازارسازی برای محصولات فناورانه است که باید دستگاههای اجرایی و حاکمیتی مانند وزارت صنعت، موضوع منع واردات یا افزایش تعرفه تولیدات مشابه داخل را بیش از پیش در دستور کار قرار دهند تا از ظرفیت تولیدات مجموعه های فناور داخلی استفاده شود.

قادری فر افزود: نظام تامین مالی فناوری نیز موضوع مهمی است، اگر چه بانکهای عامل و صندوق توسعه ملی در سالهای اخیر مبالغ خوبی را در اختیار کسب و کارهای دانش بنیان قرارداده اند اما همچنان باید تامین مالی این شرکتها توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: البته استانداردسازی و تطبیق استاندارد محصولات فناورانه با محصولات تولید خارج و کالاهای فناوری که اکنون به کشور وارد می شوند به عنوان دیگر اولویت فعالیتهای دانش بنیان باید مد نظر این مجموعه ها قرار گیرد تا همه این موارد از جمله موضوع نظام بیمه ای شرکتها نیز برطرف شود.

رشد ۳۰۰ ساله ایران

رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس یازدهم نیز در جمع فعالان شرکتهای دانش بنیان در پارک علم و فناوری خراسان گفت: ایران دارای قابلیتهای مهم توسعه است و یکی از نشریات معتبر علمی غرب در توصیف این روند گفته است ایران طی ۳۰ سال قبل به اندازه ۳۰۰ سال رشد داشته است.

علیرضا منادی سفیدان افزود: آنها معتقدند علم ایرانیها اژدهاست که در صورت تقویت و رشد آن این اژدها همه چیز را خواهد بلعید به همین دلیل است که ایران سالها و قرنها از توسعه علمی دور نگه داشته شده است.

وی ادامه داد: در خصوص الزام مصرف کنندگان داخلی به تامین محصولات خود از تولیدات دانش بنیان و رفع موانع اداری و حمایت از شرکتهای دانش بنیان، این کمیسیون در کنار معاونت علمی و فناوری رییس جمهور گامهای مثبتی برداشته و در قالب مصوبات جدید، موضوع رفع موانع فعالیت این شرکتها را در دستور کار قرار داده است.

عضو دیگر کمیسیون آموزش مجلس نیز گفت: هدف ما از بازدیدهای اینچنینی رصد ضعفهای قانونی و عدم اجرای قانون در حمایت از صنایع دانش بنیان است.

حبیب الله دهمرده افزود: از جمله مشکلاتی که در خصوص فعالیت شرکتهای دانش بنیان وجود دارد رغبت مصرف کننده به استفاده از کالای تولید خارجی است لذا کاری که باید انجام شود این است که دستگاههای دولتی ملزم به تامین نیاز خود از محصولات داخلی شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه برخی دولتمردان در اجرای مصوبات یاد شده، قانون را دور می زنند و با سلیقه خود اقدام به واردات غیراصولی می کنند لذا باید دستگاههای نظارتی در کنار فعالیت نظارتی نمایندگان مجلس برای برخورد با تخلفات وارد عمل شوند.

این نماینده مجلس گفت: شرکتهای تولیدی دانش بنیان نیز باید محصولات خود را به مصرف کننده بشناسانند تا مصرف کننده بداند نیازش در داخل تامین می شود.

دهمرده افزود : دولت باید با صدور بخشنامه هایی دستگاهها را ملزم به استفاده از تولیدات داخل کند و حتی برای تخصیص ارز به بخش خصوصی نیز این قید را بگذارد که تنها در صورت نبود مشابه داخلی اجازه واردات کالایی را خواهند داشت.

کمبود زیرساختهای انرژی

رییس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این جمع گفت: این مجموعه به عنوان یکی از سه پارک فناور کشور تامین کننده نیاز صنایع مهم و پیشرفته کشور است و اکنون بسیاری از صنایع بزرگ و حساس کشور نیازهای فناورانه خود را از طریق همکاری با این مجموعه ها تامین می کنند.

رضا قنبری افزود: هم اکنون ۳۵۰ شرکت دانش بنیان و فناور با چهار هزار و ۹۰۰ نیروی متخصص در پارک علم و فناوری خراسان فعالیت دارند که ۸۵ درصد آنان دارای مدرک لیسانس به بالا هستند و دهها نفر از اعضا هیات علمی دانشگاههای مشهد نیز در این شرکتها مشغول به کار شده اند.

وی اضافه کرد: بودجه جاری مجموعه پارک خراسان امسال ۳۳۰ میلیارد ریال است اما به دلیل عدم ارائه بودجه عمرانی این مجموعه با مشکلات عدیده ای مواجه است.

او ادامه داد: مساله ای برای تامین زمین جهت شرکتهای دانش بنیان جدید نداریم اما تامین زیرساختها مانع فعالیت این شرکتهای تازه تاسیس شده است که تامین برق یکی از این موارد است که نهادهای خدمات رسان به واسطه معذوریتهای قانونی از ارائه ظرفیت برق بیشتر به پارک خودداری می‌کنند لذا خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی کمیسیون آموزش مجلس هستیم.

اعضا کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی از شرکتهای دانش بنیان "پرتو صنعت پاژ، سامان داروی هشتم، آرون زیست طب پاژ، احیا درمان پیشرفته و آزمایشگاه هوشمند سازی و دیسپاچینگ شرکت به پویان امین منتظر" در پارک علم و فناوری خراسان بازدید کردند.

عدم ارائه زیرساخت کافی برای توسعه فعالیت، عدم اجرای قوانین و مصوبات در خصوص تامین نقدینگی صنایع دانش بنیان، مشکلات اداری با مراجعی همچون بیمه تامین اجتماعی و از همه مهمتر واردات محصولات با فناوری پیشرفته از خارج با وجود تولید این محصولات در شرکتهای دانش بنیان از جمله دغدغه های اصلی دست اندران شرکتهای فناور در پارک علم وفناوری خراسان بود.

پارک علم و فناوری خراسان وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری فعالیت خود را از سال ۱۳۸۱ با هدف افزایش ثروت در جامعه از طریق تشویق و ارتقای فرهنگ نوآوری و افزایش قدرت رقابت در میان شرکتها و موسساتی که بر پایه علم و دانش فعالند آغاز کرده است.

اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از روز پنجشنبه گذشته در سفری به مشهد با نوآوریهای دانشگاه فردوسی مشهد و آموزش و پرورش خراسان رضوی آشنا شده و بازدیدها و نشستهایی در مورد توانمندیهای این استان داشته‌اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جزئیات هولناک از جنایات اشغالگران در گورهای دسته‌جمعی غزه