حجت‌الاسلام محمدابراهیم رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شد


حجت‌الاسلام محمدابراهیم رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد شد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم امروز 22 فروردین ماه به عنوان رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین حسین محمدابراهیم، رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، امروز یک‌شنبه ۲۲ فروردین، با حضور جمع محدودی از مسئولان این حوزه به صورت حضوری و جمع کثیری از ائمه جماعات استان تهران به صورت مجازی در این مرکز برگزار شد.

در این مراسم که با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین حاج علی اکبری، رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه و مسئولان و مدیران دفتر مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، برگزار شد، حجت‌الاسلام نوری سرپرست سابق مرکز رسیدگی به امور مساجد به ارائه گزارش عملکرد خود طی ۱۰ ماه فعالیت پرداخت و گفت: کار در مرکز خادمی در مسجد است. ما مثل خادمی که در مسجد خدمت می‌کند و مسجد را برای مؤمنان فراهم می‌کند،‌ در مرکز هم همین خادمی را انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: در دوره سرپرستی با تمام معاونانی که از دوره قبل بودند فعالیت را ادامه دادیم و شوراهای اختصاصی در هر کدام از معاونت‌‌ها را احیا کردیم. در حوزه اقدام و عملیات، وضعیت سازمانی را تثبیت کردیم و وارد راهبرد عملیاتی شده و به احیای شبکه فعالیت به عنوان محله محور و مسجد پایه پرداختیم.

عبارت غلط مساجد تعطیل است به مساجد آسیب زد

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اینکه طی این مدت تلاش شد نقش ائمه جماعات را تقویت و به کارکرد مسجد در محلات بپردازیم، اظهار کرد: عبارت بسیار غلطی در ابتدای سال مطرح و رسانه‌‌ای شد که مساجد تعطیل هستند. این مسئله به مساجد آسیب زد؛ باید به این مسئله دقت می‌کردیم که مسجد باز است، امام جماعت در مسجد مستقر است و به امور مردم می‌پردازد و فقط نماز جماعت برگزار نمی‌شود اما این مسئله با عبارت تعطیلی مساجد مطرح شد که بسیار آسیب زد.

حجت‌الاسلام نوری با اشاره به اینکه با برگزاری دوره توانمندسازی و آموزش ائمه جماعات با حضور ۴۰۰ نفر به صورت گروه‌های ۱۵ نفره شبکه ائمه جماعات مساجد احیا شد، افزود: ۳۱۳ مرکز نیکوکاری نیز تأسیس شد تا بتوانیم در اتصال با کمیته امداد خدمت‌رسانی اجتماعی را تقویت کنیم. در پویش «قدردان شما هستیم» نیز بیمارستان‌ها شناسایی و از پرستاران تجلیل شد، همچنین ۷۰ مسجد دارای درمانگاه نیز شناسایی و به طرح شهید سلیمانی پیوستند.

وی ادامه داد: ۲۲ بهمن سال ۹۹ نیز مساجد در ۱۱۰ محله تهران جشن انقلاب را برگزار کردند. با ایجاد اتاق وضعیت تمام محله‌های تهران مشخص، مساجد نقطه‌گذاری و این شبکه پیوند و ارتباط خود را با مسئله‌های عملیاتی توانست پیدا کند.

حجت‌الاسلام نوری برنامه سال ۱۴۰۰ طراحی شده برای مساجد را تثبیت شبکه مساجد عنوان کرد و گفت: ۵۰۰ مسجد محوری شناسایی شده و با سه هزار و ۵۰۰ مسجد استان تهران آرایش قرارگاهی محله محور و مسجد پایه گرفته و تلاش شده برنامه‌‌ها پیش برود.

در ادامه حجت‌الاسلام حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه طی سخنانی به بیان ۱۶ اصلی پرداخت که در اداره مساجد باید مورد توجه قرار گیرد و گفت: اصل حفظ و تقویت وجهه نیایشی، قدسی و عبادی مساجد با تأکید فراوان بر نماز جماعت سه وعده، اصل اینکه مسجد برای همه است که این نگاه باید تقویت شود، اصل امام جماعت مدیر طبیعی مسجد است، اصل اداره مسجد به وسیله مردم و با مشارکت حداکثری مردم باید صورت گیرد؛ این هم یک اصل راهنما است و کلیه برنامه‌‌ها باید بر این محور باشد که مشارکت حداکثری مردم را در مساجد به صورت فعال داشته باشیم و این نقش باید به صورت دائم تقویت شود، متأسفانه در گذشته تصمیماتی داشتیم که به کاهش حضور مردم منجر شده است که نیاز به اصلاح دارد.

وی در ادامه تشریح اصول اداره مساجد گفت: اصل حفظ طهارت مساجد از آلودگی‌های مادی، سیاسی، مدیریتی، اخلاقی؛ مسجد باید تمیز، پاک و مطهر باشد. اصل حضور خانوادگی مومنان با تأکید بر حضور کودکان و نوجوانان؛ برنامه‌‌ها باید به شکلی باشد که مردم را به صورت خانوادگی به مسجد بیاورد. اصل بعدی حفظ و تقویت رویکرد انقلابی مساجد است، اصل حفظ استقلال برنامه‌ای و مدیریتی مساجد، اصل حفظ تاریخ و هویت تاریخی مساجد، اصل صیانت از حقوق مادی و معنوی مساجد؛ بسیاری از حقوق مساجد استیفا نشده است که باید آنها را گرفت، اصل بهره‌مندی حداکثری از تعاون و نهادها و مجموعه‌های مسئول در این بخش. اصل تقویت رویکرد اجتماعی مسجد و نقش آفرینی به عنوان محور و قلب محله، اصل ارائه تصویر هنرمندانه و جذاب از مسجد تراز اسلامی در افکار عمومی، اصل الگوسازی و الگونمایی از مسجد تراز اسلامی،اصل ایجاد، حفظ و تقویت ارتباط عمیق بین مساجد و اصل شانزدهم اصل حفظ روحیه خدمت‌گزاری نسبت به خانه‌های خدا در غایت تعظیم و تکریم اصولی است که باید توسط نهادهای مسئول در خصوص مساجد اجرا شود.

در ادامه نیز حکم حجت‌الاسلام حسین محمد ابراهیم قرائت شد و وی طی سخنانی گفت: در معارف دین جایگاه والایی برای مسجد مشخص شده است. در حدیثی پیامبر (ص) فرموده‌اند مسجد خانه خدا است و کسی که در مسجد حضور پیدا می‌کند به زیارت خدا نائل می‌شود. این تعبیر بلندی است؛ خدا اراده فرموده است که مسجد رفعت مقام داشته باشد. همانجایی که محل ذکر، تسبیح و تقدیس خدا است و چه قدر زیبا وعده فرموده است که کسانی که در مساجد حضور پیدا می‌کنند تکریمشان از سوی خدا واجب است.

وی با مبنا قرار دادن آیات قرآن در خصوص مساجد، گفت: خروجی مسجد هم به مردان و زنانی است که تلاش می‌کنند و دوست دارند پاک باشند و برای رسیدن به پاکی و طهارت از هیچ تلاشی مضایقه نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام محمد ابراهیم محور برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را تمرکز بر ۵۰۰ مسجد مهم و محوری و کمک به رسیدن مساجد به مسجد تراز انقلاب عنوان کرد.

لازم به ذکر است: حجت‌الاسلام و المسلمین محمدابراهیم، متولد ۱۳۴۱ در شهرری و دارای تحصیلات عالی حوزوی زیر نظر اساتیدی چون حضرات آیات اشتهاردی، اعتمادی، پایانی و وجدانی فخر، در مشهد مقدس و قم است.

رئیس جدید مرکز رسیدگی به امور مساجد، دارای مدرک کارشناسی اقتصاد از دانشگاه مفید قم بوده و علاوه بر تدریس در حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم(ع) شهرری و مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع)، سابقه ۱۵ سال امامت جماعت در مساجد مختلف استان تهران از جمله مسجد خاتم النبیین(ع) و مسجد چهارده معصوم(ع) شهرری را نیز دارد.

سابقه ۲۵ سال مدیریت در سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح (ودجا) از جمله ریاست دفتر امور روحانیون سازمان عقیدتی سیاسی، رئیس اداره عقیدتی سیاسی سازمان هوا و فضا و رئیس اداره عقیدتی سیاسی صنایع الکترونیک ایران نیز از سوابق کاری حجت‌‌الاسلام ابراهیم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل