بهره‌برداری از دریاچه نمک قم مشروط به رعایت مسائل زیست محیطی است


بهره‌برداری از دریاچه نمک قم مشروط به رعایت مسائل زیست محیطی است

قم ـ ایرنا ـ استاندار قم گفت: شرط لازم برای فعالیت‌های اقتصادی اعم از صنعتی و گردشگری در دریاچه نمک قم، رعایت مسائل زیست محیطی و حفاظت از زیست بوم منطقه است.

بهرام سرمست روز یکشنبه در جلسه «مدیریت زیست بومی دریاچه نمک قم» گفت: نگاه ما به این تالاب ارزشمند مبتنی بر فرصت ها و تهدیدات است و هم باید نسبت به حفظ و حراست از دریاچه نمک توجه و دقت داشته و هم باید بهره مندی معقول و منطقی از این موهبت طبیعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه در صورت خشکسالی و آسیب های جدی زیست محیطی به دریاچه نمک، استان قم بیشترین تأثیرپذیری را دارد، خاطرنشان کرد: باید همه تدابیر لازم برای حفاظت از زیست بوم این تالاب اندیشیده شده و هرکدام از دستگاههای اجرایی در این راستا برنامه ریزی کنند.

استاندار قم تأمین حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان را بسیار جدی دانست و گفت: خشکسالی و ایجاد سدها و آب بندهای گسترده در حوضه آبریز دریاچه نمک، حقابه های زیست محیطی و کشاورزی قم را از میان برده است.

وی با بیان اینکه باید آسیب ها و تهدیدات زیست محیطی دریاچه نمک احصاء شود، تصریح کرد: باید برای احیاء و حفاظت از دریاچه نمک کارگروه ملی با محوریت استان قم تشکیل شده و سازمان ها و وزارتخانه ها همکاری و مشارکت داشته باشند.

سرمست در بخش دیگری از سخنان خود خواستار برنامه ریزی جدی دستگاههای اجرایی به ویژه جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و صنعت و معدن برای بهره برداری از ظرفیت های گسترده دریاچه نمک شد و بر تهیه و تدوین اولویت های اقتصادی در این تالاب تأکید کرد.

وی بر ضرورت ارائه طرح مطالعاتی جامع دریاچه نمک تا پایان خردادماه تأکید کرد و گفت: در این طرح جامع باید تمامی ابعاد و زوایای مرتبط با این تالاب ارزشمند در دو فاز حفاظت و بهره برداری مورد توجه قرار بگیرد.

جلسه مدیریت زیست بومی دریاچه نمک قم با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی مرتبط با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بایدن: ایران به‌دنبال محو اسرائیل است