بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر آغاز شد


بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر آغاز شد

تهران - ایرنا - روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای شهر در هیات‌های نظارت شهرستان آغاز شد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دبیرخانه دائمی هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، سید حمیدرضا کاظمی رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها با اعلام این خبر گفت: بر اساس تقویم انتخاباتی پیش بینی شده و با پایان کار بررسی صلاحیت‌ها در هیات‌های اجرایی از امروز بررسی صلاحیت داوطلبان بر اساس گزارشات مستند مراجع پنج گانه در هیات‌های نظارت شهرستان آغاز شده است و ظرف مدت ۱۴ روز نتیجه بررسی‌ها به اطلاع داوطلبان خواهد رسید.

کاظمی درباره سیاست هیات‌های نظارت در انجام این وظیفه قانونی افزود: همکاران ما در هیات‌های نظارت شهرستان در بررسی پرونده داوطلبان کاری با خط و جریان و مصادیق سیاسی ندارند و بر اساس چارچوب قانونی که برای رسیدگی به صلاحیت‌ها مشخص شده عمل خواهند کرد.

وی اظهار داشت: ممکن است بخشی از داوطلبان به رای هیات‌های اجرایی یا بعد به رأی هیات‌های نظارت اعتراض داشته باشند. سازو کاری که در قانون تعریف شده این است که رسیدگی به اعتراض داوطلبان رد صلاحیت شده در هیات‌های اجرایی در هیات‌های عالی نظارت استان استان انجام می‌شود همچنان که داوطلبانی که از سوی هیات نظارت شهرستان رد صلاحیت شوند می‌توانند اعتراض خود را در هیات عالی استان پیگیری کنند و در زمان مشخصی به اعتراضات رسیدگی می‌شود.

رییس هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها تصریح کرد: مطابق قانون در صورتی که نظر هیات عالی نظارت استان مورد اعتراض داوطلبی باشد، هیات مرکزی نظارت به عنوان آخرین مرحله به اعتراض داوطلبان رسیدگی می‌کند و نظر نهایی به وزارت کشور ابلاغ می‌شود.

کاظمی در پاسخ به طرح این مساله که در رسانه‌ها گفته می‌شود حضور فردی که بستگان درجه یک او در انتخابات شوراها ثبت نام کرده باشند در هیات نظارت ممنوع است، گفت: در گذشته این قانون وجود داشته است اگر فردی در هیات نظارت یا هیات اجرایی عضویت داشت نباید بستگان درجه یک او داوطلب می‌شدند. اما این قانون منسوخ شده است. با این حال توصیه ما رفتار به عدالت است و به همکارانمان در هیات‌های نظارت توصیه کرده‌ایم که در این موارد دقت نظر بیشتری انجام دهند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مجلس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق