قم رتبه اول نواحی مستعد گرد و غبار در استان‌های کشور است


قم رتبه اول نواحی مستعد گرد و غبار در استان‌های کشور است

قم ـ ایرنا ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: استان قم به لحاظ سهم نواحی مستعد تولید گرد و غبار نسبت به مساحت کل استان، در رتبه اول در کشور قرار دارد.

سید رضا موسوی مشکینی روز یکشنبه در جلسه «مدیریت زیست بومی دریاچه نمک قم» گفت: حوضه آبریز دریاچه نمک بسیار وسیع و گسترده و دارای رودخانه های بسیاری است، اما متأسفانه با احداث سدها، آب بندها و انحرافات بسیار در این مسیر، حقابه زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان کاملا قطع شده است.

وی بر ضرورت نگاه فرابخشی به دریاچه نمک به عنوان یکی از ارزشمندترین تالاب ها در مرکز کشور تأکید کرد و گفت: اکوسیستم این تالاب که ۱۵ برابر شهر قم وسعت دارد، بسیار حساس و شکننده بوده و در صورت تخریب زیست محیطی، به یکی از کانون های فعال گرد و غبار نمکی تبدیل شده و مراکز جمعیتی در مرکز کشور را با مخاطرات جدی مواجه می کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با اشاره به کسری مخازن آب زیرزمینی و میانگین افت سطح ایستابی دریاچه نمک، وضعیت این تالاب را بحرانی و در بدترین شرایط در میان حوزه های آبریز کشور دانست و گفت: دشت مسیله نیز در رتبه اول شوری در میان دشت های کشور قرار داشته و باید تلاش کنیم مدیریت زیست بومی یکپارچه ای را با محوریت استان قم برای این تالاب طراحی کنیم.

موسوی با بیان اینکه نباید حقابه های زیست محیطی تالاب ها و رودخانه های استان قم روی کاغذ باقی بماند، لزوم همکاری و مشارکت همه دستگاههای اجرایی برای احیای دریاچه نمک را مورد توجه قرار داد و گفت: برای هرگونه بهره برداری از این تالاب، باید وضعیت زیست محیطی آن به شدت مورد توجه قرار گرفته و نباید هیچگاه مسائل زیست محیطی را در مقابل مسائل اقتصادی قرار دهیم.

جلسه مدیریت زیست بومی دریاچه نمک قم با حضور استاندار و جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاههای اجرایی مرتبط با رعایت تمامی دستورالعمل های بهداشتی در سالن جلسات امام جواد(ع) استانداری قم برگزار شد.

دریاچه نمک در ناحیه شرقی استان قم و در حد فاصل سه استان قم، سمنان و اصفهان قرار گرفته و بزرگترین دریاچه فصلی و فراشور کشور است که حدود ۲۰۰ هزار هکتار وسعت داشته و یک سوم آن در محدوده جغرافیایی استان قم قرار گرفته است و دارای ساختار زمین شناختی کم نظیر شامل پوسته نمکی و حاشیه باتلاقی است.

این دریاچه که در دهه های گذشته از طریق رودخانه های کرج، جاجرود، شور، قمرود و قره چای کاملا پرآب بوده است، اکنون با قطع حقابه ها، خشکسالی مستمر و برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی، به یکی از کانون های فعال ایجاد گرد و غبار در منطقه تبدیل شده است./

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد