نخست وزیرکره ازتلاش سئول برای آزاد سازی دارایی های بلوکه ایران خبرداد


نخست وزیرکره ازتلاش سئول برای آزاد سازی دارایی های بلوکه ایران خبرداد

تهران - ایرنا - نخست وزیر کره جنوبی گفت: سئول از گفت وگوهای سازنده برجام حمایت می کند و برای همکاری با ایران و کشورهای مختلف جهت حل و فصل و آزاد سازی دارایی های بلوکه شده ایران در کره تلاش می کند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، چانگ سای کِیون در نشست خبری با اسحاق جهانگیری افزود: روابط کره و ایران صدها سال سابقه دارد اما روابط دیپلماتیک سئول و تهران وارد شصتمین سال خود شده است که این روابط ادامه خواهد داشت .

و با اشاره به سفر خود در مقام ریاست مجلس کره جنوبی به ایران گفت: در سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان رییس مجلس کره جنوبی به ایران سفر کرده بودم و امروز نیز به عنوان نخست وزیر کره جنوبی به ایران سفر کردم که این سفر معنادار است.

وی خاطرنشان کرد: وقتی که در ایران بودم برای شرکت تجاری ۲۰ سال کار می کردم آن موقع با ایران و کشورهای مختلف در خاورمیانه مشغول بکار بودم و در دهه ۷۰ میلادی ایران با اعتماد طرح های مختلف از جمله ساخت و ساز در خرمشهر و پالایشگاه اصفهان با کره قرار داد بست.

نخست وزیر کره جنوبی تاکید کرد : شرکت های کره ای با اعتماد حتی در بحران جنگ طرح های خود را تمام کردند من نیز اعتماد متقابل و همکاری های نزدیک را به یاد می آوردم روابط دوستانه ایران و کره در نیم قرن گذشته به طور مداوم در شرایط بحرانی مختلف ادامه داشته است اما اکنون با چالش رو به روست.

سای کیون تصریح کرد: می خواستم عنوان کنم که سفرم به تهران اراده کره جنوبی برای توسعه آینده نگری دو جانبه است و اعتقاد دارم از این بعد تبادل ما باید در سطح بالا ادامه پیدا کند این سفر باید تقویت پایه روابط دوجانبه باشد بنابراین امروز از جهانگیری برای سفر به کره جنوبی دعوت کردم.

وی ادامه داد : اخیرا گفت وگوهای برجام به طور سازنده درحال برگزاری است به نظر می رسد آماده سازی برای توسعه پیشگیرانه برای سعادت و پیشرفت مردم دو کشور ضروری است و امروز با جهانگیری تبادل سازنده در مورد تقویت دو جانبه و موضوعات مختلف مورد علاقه یکدیگر داشتم.

نخست وزیر کره جنوبی گفت: اول از همه دو کشور تصمیم گرفتند زمینه های همکاری که در حال حاضر که می توانند انجام دهند بررسی کنند و آنها را گسترش دهند بر اساس این تصمیماتی برای همکاری در مقابله و عبور از ویروس کرونا و بیماری کووید- ۱۹ را بیشتر تقویت خواهیم کرد.

کیون افزود: از طریق کارگروه ایران و کره برای گسترش تجارت های بشر دوستانه دارو و تجهیزات پزشکی افزایش پیدا خواهد کرد امیدوارم این امر به مردم ایران کمک کند.

وی اظهار داشت: علاوه بر این دو کشور برنامه آکادمیک و تبادل انسانی در زمینه پزشکی و آموزش حرفه ای که قبلا برای توسعه روابط مردم دو کشور نقشی مهمی را ایفا کرده بودند اکنون متوقف شده است بار دیگر شروع خواهند کرد.

نخست وزیر کره جنوبی خاطرنشان کرد: دو کشور همانطور که با هم تلاش می کنند زمانی که برجام احیا شود همکاری های خود را با سرعت بیشتری گسترش خواهیم داد.

سای کیون تاکید کرد: دو کشور طی همکاری جامع که در سال ۲۰۱۶ اعلام شده است طرح های مختلف در زمینه ساخت و ساز و زیرساخت به ارزش ۳۷ هزار دلار گفت وگو کرده بودند دو کشور به توافق رسیدند که کمیته بازرسی همکاری اقتصادی را برای ادامه همکاری های اقتصادی تاسیس کنند.

وی تصریح کرد: دولت کره جنوبی بر اهمیت آزادی ناو در تنگه هرمز تاکید کرد زیرا ثبات و صلح در تنگه هرمز برای ایمنی ناوبری و امنیت انرژی بسیار مهم است.

نخست وزیرکره جنوبی ادامه داد: علاوه بر این دولت کره تمایل حمایت جانبه برای گفت وگو سازنده بین طرفین برجام دارد و برای همکاری با ایران و کشورهای مختلف برای حل و فصل دارایی های ایران در کره ادامه خواهد داد.

سای کیون گفت: اعتقاد دارم این امر باعث تقویت روابط دوجانبه خواهد شد و امیدوارم کره و ایران حامی یکدیگر در سختی ها باشند و دو کشور به عنوان شرکای نزدیک به هم احترام بگذارند و به سمت آینده روشن پیش بروند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403