نشست وین و بازی رسانه‌ه‎ای غرب


نشست وین و بازی رسانه‌ه‎ای غرب

رسانه‎های غربی قصد داشتند حضور هیئت آمریکایی در وین را اقدامی برای مذاکره مستقیم با ایران جلوه بدهند.

به گزارش مشرق، «جو بایدن»، نیز همچون «دونالد ترامپ»، تلاش زیادی کرد تا بتواند با ایران مذاکرات مستقیم داشته باشد، اما سیاست قطعی ایران مانع از حضور آمریکا در نشست وین شد که از برجام خارج شده است.

تلاش‌های رسانه‌ای زیادی شکل گرفت تا نماینده آمریکا «رابرت مالی» در نشست‌های وین حضور داشته باشد،، اما مخالفت ایران مانع حضور او به طور مستقیم در نشست شد و پشت درهای اتاق نشست باقی ماند.

بیشتر بخوانید:

منطق «حرف قطعی» جمهوری اسلامی در برجام

از نظر قانونی نیز آمریکا اجازه حضور در نشست‌هایی در چارچوب برجام را ندارد حتی روسیه و چین نیز بر این موضوع اصرار و تأکید داشته و دارند.

از زمانی که بحث نشست وین مطرح شد، رسانه‌های آمریکایی و اروپایی سعی کردند این موضوع را در میان افکار عمومی جا بیندازند که نماینده آمریکا حق حضور در نشست را دارد، اما از آنجا که سیاست ایران، قاطعانه است، آمریکا در این بازی که آغاز کرده بود شکست خورد.

بیشتر بخوانید:

زمان برگزاری نشست بعدی کمیسیون مشترک برجام اعلام شد

اگر ایران با حضور نماینده آمریکا در نشست وین موافقت می‌کرد، در واقع به این کشور در برجام رسمیت می‌بخشید و آنگاه آمریکایی‌ها سعی می‌کردند به طور مستقیم دیدگاه‌ها و خواسته‌های خود را در جریان نشست وین در محیط نشست تحمیل کنند.

هر چند سه کشور اروپایی انگلیس فرانسه و آلمان این وظیفه را بر عهده دارند، اما حضور مستقیم و تاثیر آمریکا در جایگاهی که برای خود قائل است، با موافقت برای حضور آن در نشست، فرصت خوبی برای واشنگتن بود، که البته ناکام ماند.

اکنون نیز با وجود اصرار مشارکت آمریکا در گفت‎وگوهای هسته‌ای و نقش آفرینی این کشور برای حل موضوع برجام که به این کشور بستگی دارد، کافی است که واشنگتن به برجام بازگردد، آن را دوباره امضا کند، پایبندی خود را به تعهدات اثبات کند و در واقع تحریم‌هایی که علیه ایران وضع شده لغو کند، از سوی ایران راستی آزمایی شود آنگاه ایران نیز به همه تعهدات برجامی خود پایبند خواهد شد.

مشکل اصلی در توافق هسته‌ای آمریکاست که باعث شده اروپا نیز با آن همراهی کند.

پیشنهاد اقدام گام به گام نیز نمی‌تواند گزینه مناسبی باشد چرا که این مورد نیز در تجربه برجام وجود داشته است و ایران از زمان امضای این پیمان تعهدات خود را آغاز کرد، اما هیچگاه طرف غربی ماجرا، گام‌های عملی برای اجرای برجام برنداشت.

باید به این نکته توجه داشت که آمریکایی که از برجام خارج شده و هیچیک از تعهدات خود را اجرا نکرده است، بر این اعتقاد است که توافق هسته‌ای پایه‌ای برای گرفتن باصطلاح امتیازات بیشتر از ایران است.

در واقع آمریکا اگر هم به برجام بازگردد و همه تحریم‌های ایران را لغو کند، احتمال اینکه پس از چندی با زیاده خواهی‌های خود از برجام خارج شود، وجود دارد.

اگر برجام قابلیت اجرایی دارد باید منهای آمریکا اجرا شود و اروپا، چین روسیه و اروپا اگر ظرفیت دارند باید بتوانند آن را بدون آمریکا عملیاتی کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان