کلنگ احداث مجتمع بازیافت الیمالات نور به زمین زده شد


کلنگ احداث مجتمع بازیافت الیمالات نور به زمین زده شد

آئین کلنگ‌زنی احداث مجتمع بازیافت منطقه الیمالات نور با حضور مسئولان استانی و شهرستانی صورت پذیرفت.

احمد حسین زادگان استاندار مازندران با اشاره به اینکه پسماند در مازندران به یک درد کهنه تبدیل شده است، اظهار کرد: به پسماند در استان های شمالی خصوصا مازندران بی‌توجهی شده است و بر این اساس مجلس و دولت هم‌صدا معتقد هستند که یکبار برای همیشه این معضل برطرف شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه طی سه سال اخیر اعتبار خوبی برای پسماند گرفته شد که در دو دهه چنین اتفاقی رخ نداده بود، تصریح کرد: در پایان سال حدود ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار فقط بابت پسماند در مازندران دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه زباله فقط با کمپوست و زباله سوز اگر بخواهد حل شود نه علمی است و نه شدنی، خاطرنشان کرد: کاهش تولید زباله، تفکیک از مبدا، بازیافت و سپس کمپوست و یا سوزاندن باید در دستور کار قرارگیرد.

حسین زادگان به طرح (ماپ) اشاره کرد و گفت: این طرح همان مدیریت اجتماعی پسماند است که شروع شده و در فاز اول در روستاها در حال اجرا است، به اینگونه که هر روستا یا هر چند روستا به ازای هر ۲ هزار خانوار زمینی با متراژ حداکثر هزار مترمربع برای تفکیک و تبدیل به کمپوست در خود روستا شناسایی کنند و در همان روستا استفاده می شود.

استاندار مازندران با بیان اینکه در سال های گذشته چیزی به عنوان حمل زباله از روستا به شهر مرسوم نبود، یادآور شد: با اجرای طرح ماپ حدود ۴۰ درصد زباله کاهش پیدا می کند و این موضوع در روستای داراب‌کلا ساری به عنوان پایلوت انجام شد به طوری که حتی یک کیلوگرم زباله از روستا خارج نمی شود و آن را دفن هم نمی‌کنند بلکه تبدیل به کمپوست و مواد زائد توسط شرکت ها جمع اوری و بازیافت می شود.

مهدی رازجویان معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران نیز در این آیین با اشاره به اینکه برابر دستور استاندار زوم بندی هایی از شرق تا غرب سطح استان انجام شد، اظهار کرد: کارخانه زباله سوز نوشهر به بهره برداری رسید و زباله سوز ساری که زمان تحویل ۲۴ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در حال حاضر ۶۵ درصد پیشرفت و حدود ۸۵ درصد از تجهیزات آن وارد کشور و در سایت مستقر است که طی ۵ ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه خط تراز بابلسر و فریدونکنار در حال اجرا است، تصریح کرد: فعالیت در سایت‌هایی مانند انجیل‌سی بابل و کارخانه کمپوست بهشهر به جهت تزریق نشدن اعتبار مالی مناسب، متوقف شده بود.

معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار مازندران ادامه داد: مکان یابی شهرستان آمل نیز انجام شد اما در محمودآباد مکان یابی خوبی صورت نگرفت و با همکاهنگی انجام شده زباله های دپو شده از شهرستان خارج می شود و حدود ۴ تن زباله باقی مانده که با همت شهرداری و فرمانداری مابقی آن را نیز خارج خواهیم کرد تا آن مکان تبدیل به پارک شود و در اختیار مردم قرار بگیرد.

علی عباسی نظری سرمایه گذار پروژه کلنک احداث مجتمع بازیافت شهرستان نور، با اشاره به اینکه ۴۰ سال در حوزه مدیریت پسماند در حال فعالیت است، اظهار کرد: در این شهرستان قصد داریم ابتدا بر روی موضوع تفکیک زباله از مبدا کار را آغاز و سپس در حوزه کود کمپوست ادامه دهیم.

وی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که ضایعات کمتری برای دفن و یا مسائلی که برای محیط زیست مضر است، تولید شود، تصرح کرد: حدود ۷۵ درصد از پسماند را که مواد فساد پذیر تشکیل می دهد در حوزه کود کمپوست در نظر داریم تا کود تولیدی را به صورت گرانول بسته بندی شده به کشاورزان ارائه دهیم.

علی شادمان فرماندار نور نیز در این آئین اظهار کرد: بیش از ۲۵ سال و بیش از ۶۰۰ هزار تن زباله در این زمین زباله دپو شده که شیرابه های آن حدود ۱۶ روستای زیر دست را دچار آسیب کرده است.

وی تصریح کرد: ۴۶۰ ساعت کاری مستمر برای احداث این مجتمع بازیافت با ظرفیت روزانه ۱۵۰ تن و امکان افزایش ظرفیت تا ۲۵۰ را نیز دارد، زمان گذاشته شد.

فرماندارشهرستان نور با بیان اینکه همه مراحل دریافت مجوز شروع به کار برای سرمایه گذار صادر شده است، خاطرنشان کرد: بر اساس زمان بندی تا ۶ ماه آینده کارخانه نصب خواهد شد.

شادمان اضافه کرد: این پروژه با اعتبار بیش از ۴۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی و ۷ میلیارد تومان اعتبار دولتی که با پیگیری نماینده مجلس در دولت و دستور استاندار تامین شده در اختیار سرمایه گذاراست.

وی گفت: احداث این مجتمع بازیافت در سخت ترین شرایط مالی با یک وفاق جمعی صورت می‌پذیرد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر چهره زمین تا آسمون فریبا نادری ! / این اون نیست ! + 2 عکس که نمی شناسیدش !