معاون استاندار خواستار رعایت قوانین هوای پاک در مازندران شد


معاون استاندار خواستار رعایت قوانین هوای پاک در مازندران شد

ساری - ایرنا - معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران اضافه کردن پیوست زیست‌محیطی به برنامه‌های اداری دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری و روستایی استان را الزامی دانست و تاکید کرد : تمامی دستگاه‌های اجرایی ملزم به رعایت قوانین هوای پاک هستند.

به گزارش روابط عمومی استانداری مازندران ، مهدی رازجویان افزود : باید با یک برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از نظرات کارشناسی ، شاهد کاهش اثرات مخرب آلاینده‌ها بر انسان و دیگر موجودات زنده در استان باشیم و از مجموعه مدیریت شهری و روستایی در شهرستان ‌های استان انتظار داریم، ضمن برنامه ریزی و انجام اقدامات لازم برای توسعه فضای سبز، اجرای قانون هوای پاک و آئین نامه اجرایی آن را در اولویت قرار دهند.

وی یکی از الزامات داشتن هوای پاک را شناسایی مناطق مستعد جهت انتقال واحدهای مزاحم و آلاینده دانست و تاکید کرد : یکی از مفاد قوانین هوای پاک، انتقال واحدهای آلاینده و مزاحم به مکانی مناسب است که از اداره کل صنعت، معدن و تجارت و سازمان جهادکشاورزی انتظار می‌رود نسبت به اجرای این موضوع اقدام کنند.

معاون استاندار از اداره کل صنعت ، معدن و تجارت و سازمان شهرک‌های صنعتی استان خواست تا نسبت به کاهش آلودگی و تولید آلاینده در واحدهای صنعتی و تولیدی اقدامات جدی‌تری انجام دهد.

وی همچنین با تاکید بر این که با یک برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری مناسب، حفظ سیما و منظر شهری نیز باید در راستای حفظ هوای پاک انجام شود ، گفت : شهرداری‌ها با توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و کنار گذاشتن خودروهای فرسوده می‌توانند نقش مهمی در سالم نگه داشتن هوا داشته باشند.

رازجویان هوای سالم را یکی از ویژگی‌های برجسته استان مازندران دانست و گفت : برای پیشروی سریع‌تر در مسیر اجرای مفاد قانون هوای پاک نیازمند عزم جدی همه دستگاه‌ها هستیم.

تغییرکاربری اراضی و آلودگی هوا

معاون استاندار مازندران یکی از اقدامات مهم برای حفظ هوای پاک و سالم در استان را حفاظت اراضی کشاورزی و باغی و برخورد با ساخت و سازها و تغییرات کاربری غیرمجاز دانست و تاکید کرد که اعطای بسته‌های تشویقی جهت ایجاد انگیزه در تولیدکنندگان برای حفظ هوای پاک و کاهش آلاینده ها موثر است.

وی سوخت توزیعی در استان و فعالیت متخلفانه معاون شن و ماسه را هم در آلودگی هوای استان موثر دانست و گفت : یگیری توزیع سوخت یورو۴ و همچنین مقابله با معادن شن و ماسه متخلف در استان باید در دستور کار جدی دستگاه‌های مربوطه قرار گیرد.

رازجویان همچنین از فرمانداری‌ها و سازمان‌های جهاد کشاورزی و حفاظت محیط زیست خواست با سوزاندن کاه و آلوده کردن هوا توسط بعضی کشاورزان در راستای حفظ هوای پاک مقابله کنند و در عین حال تاکید کرد : جهت اجرای طرح‌های سبز که موارد زیست‌محیطی در آنها رعایت شده، از سرمایه‌گذاران حمایت خواهد شد.

معاون استاندار خواستار رعایت قوانین هوای پاک در مازندران شد

هشدار معاون استاندار مازندران در باره رعایت قوانین هوای پاک در استان در حالی است که طبق اظهارات مسئولان و پایش های صورت گرفته ، هوای مازندران طی دو دهه اخیر هر ساله به سمت آلودگی بیشتر پیش رفته ولی در نبود ایستگاه‌های سنجش آلاینده‌ها به چشم نیامده و اقدام خاصی هم برای مقابله با آن صورت نگرفته است.

بر اساس داده‌های رسمی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو ، مازندران یکی از استان‌های حاضر در بالای جدول استان‌های دارای آلودگی هوا به شمار می رود. تصاویری که این پژوهشگاه آذر ماه سال ۹۹ منتشر و با آذر ۹۹ مقایسه کرد ، نشان می دهد که هم میزان آلودگی مونوکسیدی هوای مازندران در آذر ۱۳۹۹ نسبت به آذر ۱۳۹۸ بسیار بیشتر شده و هم این که مناطق شرقی استان پس از تهران و اصفهان میزان آلودگی بسیار بالایی دارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران هم پیش از این اعلام کرد که مازندران بعد از تهران، اصفهان، اراک و تبریز یکی از مناطق جدی دارای آلودگی هوا محسوب می‌شود ، موضوعی که مدیرکل هواشناسی مازندران نیز آن را تایید کرد و هشدار داد که با توجه به شرایط جغرافیایی مازندران، آسیب‌پذیری این استان در مقابل آلودگی هوا حتی بیشتر از کلانشهری مانند تهران است.

به اعتقاد کارشناسان هواشناسی ، شرایط خاص جغرافیایی مازندران سبب می‌شود که در صورت استمرار آلودگی هوا ، وضعیت این استان بسیار بدتر از کلان شهری مانند تهران شود چرا که پدیده اینورژن یا وارونگی هوا در تهران تا ارتفاع ۲ هزار و ۵۰۰ متری می‌تواند انباشت آلودگی داشته باشد ، اما این سقف در مازندران بین ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر است. یعنی در مازندران بالاترین سقف آلودگی حدود ۸۰۰ متر می‌تواند باشد.

رطوبت هوای مازندران نیز سبب می شود تا آلودگی هوای استان اثرگذاری عمیق تری بر سلامت شهروندان بگذارد چون به اعتقاد کارشناسان بهداشت و درمان ، آلودگی هوا وقتی با رطوبت زیاد مخلوط شود بیشتر در ریه می‌نشیند و آسیب بیشتری وارد می‌کند.

منابع آلودگی هوا در مازندران متنوع ولی شناخته شده هستند. مصرف بالای سوخت خودرو به خاطر گردشگر پذیری یکی از مهم ترین عوامل آلوده کردن هوای مازندران است. طبق آمارهای رسمی روزانه حدود ۳.۵ تا چهار میلیون لیتر سوخت خودرو در مازندران مصرف می‌شود. این مقدار در تابستان گاهی به هفت میلیون لیتر در شبانه‌روز هم می‌رسد. علاوه بر این ، سوخت‌های خانگی و صنعتی نیز باید به آن اضافه شود. نیروگاه شهید سلیمی نکا که در ماه‌های سرد سال مازوت می‌سوزاند ، یکی دیگر از منابع آلوده ساز هوای مازندران است.

تراکم جمعیتی و به هم پیوستگی مناطق مسکونی و شهرها و روستاهای مازندران سبب می شود تا این استان بیش از هر منطقه ای در کشور در مقابل آلاینده ها آسیب پذیر شود. از گلوگاه در منتهی الیه شرق تا رامسر در غرب مرز مشخصی بین بسیاری از شهرها وجود ندارد و همین وضعیت نیز پتانسیل مازندران برای آلودگی هوا را بیشتر می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس رامسین کبریتی، بازیگر سریال ستایش ! / از تغییر جنسیت تا چهره مردانه !