«دُم دُم سحری»؛ بیدار باش بوشهری برای اعلام وقت سحر


«دُم دُم سحری»؛ بیدار باش بوشهری برای  اعلام وقت سحر

آئین «دُم دُم سحری» خاص بوشهر در ماه رمضان است و در زمانی که امکانات بیدار باش وجود نداشت افرادی یک تا یک و نیم ساعت پیش از اذان صبح مردم را با صدای «دمام» از وقت سحر مطلع می‌کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان،‌ «ماه رمضان» نهمین ماه از ماه‌های قمری، ماه نزول قرآن و ماهی مبارک است که در آن روز بر مسلمانان واجب است، این ماه آئین ها و آداب مختص خود را دارد که مسلمانان روزه دار با آن یکماه را سپری می کنند، نقاره زنی، سحری‌خوانی، دم دم سحری، منقبت خوانی، نوحه‌خوانی، اذان، قرائت قرآن به عنوان معروف ترین آئین های ماه رمضان درمناطق مختلف ایران شناخته می شود که می شود به آنها اشاره کرد.

آئین های وِیژه ماه مبارک رمضان از گذشته تا به امروز هر کدام با مناسک خاصی در شهرهای ایران اجرا می شده است. یکی از سنت ها و آئین های خاص ماه مبارک رمضان آئین «دُم دُم سحری» است؛ آئینی که در بوشهر اجرا می شد و مربوط به زمانی است که امکاناتی مثل ساعت زنگ دار و رسانه های جمعی برای بیدار باش وجود نداشت ، در این آئین افرادی یک تا یک و نیم ساعت پیش از اذان صبح مردم روزه دار را با صدای «دمام» از وقت سحر مطلع می‌کردند.

آئین «دُم دُم سحری» در چهار محل شنبدی، دهدشتی، بهبهانی و کوتی در بافت قدیم شهر بوشهر اجرا می شده است. اجرا کنندگان «دُم دُم سحری» که به طور معول 3 الی چهار نفر بودند پس از سی شب دمام نوازی و شعر خوانی صبح عید فطر با نواختن دمام به طرف خانه‌ها می‌رفتند و با استقبال اهالی محل همراه می‌شدند و مردم هرکدام به نسبت توان مالی خود مقداری پول به آنها هدیه می‌کردند.

«دُم دُم سحری» در واقع دَم سحری است یعنی دَم سحر، وقت سحر یا نزدیک به سحر است افرادی که دم دم سحری اجرا می کردند به طور معمول سه تا چهار نفر بوده اند که به صورت گروهی شعرهایی در وصف ماه رمضان می خواندند.


«دمام» یکی از سازهای بومی بوشهر است و در مجالس آیینی و مذهبی از آن استفاده می شود در «دُم دُم سحری» با ریتمی که قبل از مراسم سینه زنی سنتی بوشهری نواخته می شود فرق دارد و به صورت سه ضربی است و درهمان قالب، نوازنده دمام باید بداهه کند و بدون این که از قالب اصلی ریتم خارج شود، ریتم را خُرد کند.

در قدیم با آواز دم دم سحری سازی زده نمی شد، فقط دعایی خوانده می شد و با تک تک زدن و دق الباب در هنگام سحر روزه داران را بیدار می کردند و بعدها کم کم «دمام» به عنوان یکی از آلات موسیقی به آن اضافه شد.

«خداوندا تو ستاری، همه خوابند تو بیداری، به حق خود که بیداری، همه عالم نگه داری» و محمد یا رسول الله، علیاً یا ولی الله، السلام السلام یا شهر رمضان یا شهر صیام علیک السلام، هذا شهر المغفره یا شهر مبروک علیک السلام، آمنک الله بالله اَسکنک الله جنه، رحیم الله لدنهُ، جمیعاً النّار و العذاب، عبادالله ذکرالله یرحم کم الله، لا اله الا الله، یاایهاالمومنون، یا ایها المسلمون از جمله اشعاری هستند که در آئین «دُم دُم سحری» اجرا می شدند .

پایان پیام/32

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان