چهره عیسی مسیح بازسازی شد


چهره عیسی مسیح بازسازی شد

باس اوتروک خالق این اثر با کمک هوش مصنوعی پس انتشار پرتره جدید در فضای مجازی، مورد زبان زد عام و خاص قرار گرفت.

سینا معتمدراد – صدای ایران: باس عکاس هلندی در واقع با ترکیب مجموعه تصاویر پیشین از عیسی مسیح و با در نظر داشتن منطقه جغرافیایی و موقیت زمانی آن دوران چهره جدیدی از این شخصیت مهم مذهبی را ارائه داد. وی پس از انتشار تصویر با واکنش های متفاوت ضد و نقیض مواجه شد. از نگاه برخی مسیحیان منتقد تصویر مورد نظر با نمونه های پیشین از چهره عیسی مسیح گاها متفاوت و متناقض می باشد.
چهره عیسی مسیح بازسازی شد
باس اوتروک پیش از این از فناوری بازآفرینی چهره های تاریخی و داستانی استفاده کرده است. اما زمانی که از تصویر نهایی خلق شده پرده برداری می کند برخی از انتقاد ها به این تصویر روانه می شود. این عکاس هلندی با کمک سرویس شبکه عصبی «آرت بریدر» چندین تصویر از چهره های شناخته شده از عیسی مسیح را با هم ترکیب و در نهایت به یک تصویر هم نهشت شده (تلفیقی) دست یافت. وی با استفاده از تصویرگری های هنری منشا گرفته از دوره بیزانس و رونسانس از جمله لئوناردو داوینچی و اثر معروف وی با نام سالواتور موندی به معنی «منجی جهان» که یک شمایل نگاری از عیسی مسیح را در سال 1500 میلادی ارائه می دهد در پردازش تصویری خود مورد استفاده قرار داده است.
سرانجام او برخی از ویژگی ها ی دیگر نظیر مو و ریش ها را به گونه ای مورد ویرایشگری قرار داد که مطابق با گروه های قومی خاورمیانه در آن زمان باشد. اگرچه نتیجه فوق واقع گرایانه است، اما خود هنرمند تشخیص داده که این مسئله به سادگی یکی از امکاناتی بوده است که می توانست در چهره عیسی مسیح به نظر برسد.
کار قابل توجه این عکاس هلندی به طور گسترده در شبکه های مجازی به اشتراک گذاشته شد و بسیاری از کاربران اینترنت ابراز داشتند که این نمایش مسیح با آنچه در غرب شناخته می شود فاصله دارد. همچنین برخی شباهت خاصی به بازیگران یا افراد مشهور امروزی پیدا کردند. با این حال، کاربران دیگری این پرتره را اولین نمایش قانع کننده از عیسی مسیح دانستند. یکی از کاربران می گوید: "هرگز نمی فهمیدم که چرا عیسی با موهای بور صاف و ظاهر اسکاندیناوی به تصویر کشیده می شود درحالی که او اهل خاورمیانه است."
به گفته ی عکاس این امر بیشتر یک مورد فرهنگی است، هر فرهنگی که برای ایجاد ارتباط بیشتر با او ایجاد شده است تا او را شبیه آنها کند. البته اروپایی ها فکر می کردند عیسی شان عالی است و او را در سرتاسر جهان پخش می کنند اما اکثر فرهنگ ها این مسئله را به نفع نسخه خودشان رد می کنند.
واقعیت این است که در مناطق مختلف جهان که مسیحیت وجود دارد، عیسی مسیح با داشتن ویژگی های محلی و با رنگ پوست متفاوت از سیاه تا مستیزو یا سفید نشان داده شده است. وی در پایان افزود: "من کار خود را بیش از اینکه از نظر علمی یا تاریخی دقیق بدانم، یک تفسیری هنری تلقی می کنم."

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا