آذربایجان‌شرقی در بازار محصولات غذایی هند سهم‌سازی کند


آذربایجان‌شرقی در بازار محصولات غذایی هند سهم‌سازی کند

تبریز- ایرنا - سفیر ایران در هند گفت: مردم هند به محصولات کشاورزی و غذایی همچون سیب، پیاز و خشکبار علاقه بسیار زیادی دارند و آذربایجان‌شرقی می‌تواند در تأمین این محصولات نقش ویژه‌ای داشته باشد.

علی چگنی روز سه شنبه در ارتباط تصویری با استاندار آذربایجان شرقی، با بیان اینکه از جمله استان‌های پیشران کشور در حوزه بازرگانی و تجاری است، گفت: آذربایجانی‌ها در جای‌جای میهن اسلامی و بسیاری از کشورهای دنیا، تبلور غیرت، همدلی و کاربلدی هستند.

وی اظهار داشت: هند به لحاظ جمعیت بسیار زیاد و بازار وسیع، مقصد تجاری مناسبی برای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود و امیدواریم نقش آذربایجان شرقی در این زمینه نقش فعالی باشد.

وی خاطرنشان کرد: هند در حال حاضر، دومین اقتصاد برتر آسیاست و بر اساس پیش‌بینی‌ها در آینده نزدیک به سومین اقتصاد برتر دنیا تبدیل می‌شود.

چگنی گفت: آذربایجان شرقی در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدمات، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید با شتاب بیشتری به دنبال توسعه روابط با کشورهای مختلف و بازاریابی محصولات تولیدی در بازارهای بین‌المللی باشد.

۲ درصد از مجموع ارزش صادراتی کشورمان به هند، متعلق به آذربایجان شرقی است

استاندار آذربایجان شرقی هم اعلام کرد: در حال حاضر تنها ۲ درصد از مجموع ارزش صادراتی کشورمان به هند، متعلق به آذربایجان شرقی است که این حجم باید افزایش یابد.

محمدرضا پورمحمدی با اشاره به ظرفیت‌های استان در حوزه‌های مختلف، گفت: آذربایجان شرقی دروازه دسترسی به بازار ۳۵۰ میلیون نفری آسیای میانه است و استفاده از این مزیت می‌تواند موجب حضور گسترده کشورمان در بازارهای جهانی شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای مختلف، خاطرنشان کرد: ایران و هند از گذشته‌های دور، ارتباطات بسیار مناسبی در بخش‌های مختلف تجاری و اقتصادی داشته‌اند که باید افزایش یابد.

پورمحمدی در ادامه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های استان در بخش‌های مختلف اشاره کرد و گفت: آذربایجان شرقی به لحاظ موقعیت جغرافیایی و داشتن مرز مشترک با چند کشور، از جمله استان‌های بسیار مهم کشور است

استاندار آذربایجان شرقی، بهره‌مندی از ذخایر غنی معادن فلزی و غیرفلزی را یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌های استان برشمرد و با اشاره به حضور شرکت‌هایی از چین، روسیه و گرجستان در پروژه‌های معدنی استان، گفت: از حضور و سرمایه‌گذاری هندی‌ها در این حوزه استقبال می‌کنیم.

وی همچنین به تولید محصولات نفتی و پتروشیمی در استان اشاره کرد و گفت: شرکت‌های استان در زمینه تولید این محصولات خوش درخشیده‌اند و می‌توانند نقش عمده‌ای در تامین نیاز هند به محصولات پتروشیمی داشته باشند.

پورمحمدی با اشاره به اینکه شیرینی و شکلات استان به بیش از ۸۵ کشور جهان صادر می‌شود، افزود: با استفاده از توان شرکت‌های فعال در حوزه صنایع غذایی، می‌توانیم بخش عمده‌ای از نیاز کشور پرجمعیت هند به این محصولات را نیز تامین کنیم.

یونس ژائله، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نیز در این دیدار بر ضرورت کاهش هرچه بیشتر بروکراسی اداری از سوی دولت‌های ایران و هند و اعتماد بیشتر به تجار و فعالان بخش خصوصی تأکید کرد.

در این جلسه موضوعاتی از قبیل برگزاری نمایشگاه‌های مشترک، تبادل استاد و دانشجو، اتخاذ تصمیمات مشترک برای کاهش آثار تحریم و تسهیل در انتقال مبادلات بانکی میان ایران و هند بررسی شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان شرقی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها