100 هزار شغل جدید با همکاری نظام بانکی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد می‌شود


معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت گفت: در سال گذشته با وجود بیماری کرونا، تحریم‌ و فشارهایی که از سوی برخی از کشورها وجود داشت تا اقتصاد کشور با مشکل روبه...

100 هزار شغل جدید با همکاری نظام بانکی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور ایجاد می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت گفت: در سال گذشته با وجود بیماری کرونا، تحریم‌ و فشارهایی که از سوی برخی از کشورها وجود داشت تا اقتصاد کشور با مشکل روبه‌رو شود، جواز تأسیس و پروانه بهره برداری واحدهای صنعتی در سطح کشور از رشد مناسبی برخوردار بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از شاتا، علی رسولیان روز دوشنبه با بیان این مطلب در آیین رونمایی از طرح مانع زدایی و حمایت یکپارچه از تولید بانک صادرات ایران (محیا)، به رشد 30 درصدی اشتغال ناشی از صدور پروانه‌های بهره برداری در بخش صنعت و معدن کشور نیز اشاره کرد و افزود: این امر نشان می‌دهد که سال گذشته وضعیت صنعت و معدن با رشد در همه ابعاد همراه بوده است.

وی افزایش نرخ ارز، محدودیت واردات کالا و سیاست‌های اتخاذ شده در این زمینه را از جمله دلایل رشد صدور پروانه‌های بهره‌برداری و اشتغال صنعتی در کشور اعلام کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اضافه کرد: همچنین سال گذشته با بیش از 83 درصد رشد، شاهد انعقاد بیش از 10 هزار و 600 قرارداد واگذاری زمین در گستره‌ای بالغ بر 4 هزار و 500 هکتار در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور بوده‌ایم که این امر نیز از استقبال سرمایه گذاران و کارآفرینان برای حضور در عرصه صنعت و تولید حکایت دارد.

رسولیان ادامه داد: امسال وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه به تعیین شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، از همان ابتدا و درپی اقدامات سال گذشته نسبت به شناسایی موانع تولید در بخش‌های درون سازمانی و فراسازمانی اقدام نموده‌ است که امیدواریم با کمک و پشتیبانی‌های تمامی ارکان دولت و مجلس شورای اسلامی، مصوبات لازم برای رفع موانع تولید در کشور صورت بگیرد.

وی یکی از مهم‌ترین اولویت‌‌های سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران را تعیین تکلیف وضعیت واحدهای صنعتی راکد اعلام کرد و اظهار داشت: سال گذشته احیاء یک هزار و 500 واحد تولیدی راکد در دستور کار این سازمان قرار گرفت. از این رو 900 مشاور از بخش‌های خصوصی و دانشگاهی در 28 کلینیک عارضه یابی کسب و کار مستقر شدند که با رصد و ارزیابی آن‌ها مشخص شد 59 درصد از واحدها مشکل نقدینگی دارند که با کمک بانک‌ها یک هزار و 557 واحد راکد وارد چرخه تولید شدند و 25 هزار و 988 شغل جدید هم ایجاد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت بیان کرد: همچنین در سال گذشته 4 هزار و 611 میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی سراسر کشور انجام شد که امیدواریم با اجرای برنامه‌های تهیه شده بتوانیم امسال یک هزار و 600 واحد راکد را در شهرک‌های صنعتی و 800 واحد را در خارج از شهرک‌های صنعتی با کمک بانک‌ها شناسایی و به مدار تولید بازگردانیم.

رسولیان در ادامه رسیدگی به وضعیت واحدهای تملیکی را نیز از جمله برنامه‌های مهم سازمان متبوع خود عنوان کرد و افزود: یک هزار و 710 واحد تملیک شده بانک‌ها در سطح کشور شناسایی شده است که 400 واحد راه اندازی شده و در سال جاری نیز لازم است در این زمینه کمک‌های لازم به‌ویژه برای افرادی که صاحب تولید هستند انجام شود.

وی ایجاد 100 هزار شغل جدید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور با همکاری نظام بانکی را از دیگر برنامه‌های این سازمان اعلام و اضافه کرد: این برنامه امسال برای واحدهای صنعتی راکد، واحدهای تملیکی، افزایش ظرفیت تولید و پروانه‌های بهره برداری جدید پیش‌‌بینی شده است.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: بر اساس شناسایی‌های صورت گرفته 9 هزار طرح در دست ساخت و ساز وجود دارد که بالای 60 درصد سرمایه آن‌ها متعلق به بخش خصوصی است که اگر بتوانیم با کمک بانک‌ها این تعداد را به مرحله بهره برداری برسانیم، 180 هزار شغل جدید در این بخش در کشور ایجاد می‌شود.

رسولیان همچنین تهیه بسته‌های تشویقی، از جمله تسهیلات و مشوق‌های ویژه برای سرمایه گذارانی که تولید خود را زودتر از موعد مقرر به بهره برداری برسانند، تفویض اختیار بیشتر به هیأت مدیره شرکت‌های استانی تابعه، اعطای مشوق‌ 10 درصدی، واگذاری زمین بدون انجام فرآیند مزایده و تأمین مالی حداقل یک هزار سوله کوچک برای استقرار شرکت‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی را از جمله برنامه‌های مهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید عنوان کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که در گذشته ما دو مشکل جدی در کشور داشتیم که یکی مؤسسه مالی اعتباری میزان با 970 هزار سپرده گذار و دیگری مجموعه پدیده شاندیز با 123 هزار سرمایه گذار و سهامدار بود یادآور شد: این معضل با حمایت و ورود جدی بانک صادرات ایران بدون این‌که هزینه‌ای بر دولت تحمیل شود، مدیریت شد.

معاون وزیر صنعت، معدن، تجارت همچنین با اشاره به این‌که در سال‌های گذشته هم این بانک نقش مؤثری در صنعت خودروسازی و قطعه سازی در استان خراسان رضوی داشت، اظهار امیدواری کرد با اجرای مانع زدایی و حمایت یکپارچه از تولید در بانک صادرات ایران نیز شاهد موفقیت و رفع بخشی از مشکلات اقتصادی کشور باشیم

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جلب‌توجه مرجانه گلچین با یک استایل جوان‌پسند