«ادخال سرور» یکی از بهترین و بزرگترین ثواب ها در ماه مبارک رمضان است


«ادخال سرور» یکی از بهترین و بزرگترین ثواب ها در ماه مبارک رمضان است

حجت الاسلام محمدی دوست با بیان اینکه ادخال سرور یکی از بهترین و بزرگترین ثواب ها در ماه مبارک رمضان است گفت: یعنی با برآوردن حاجات برادران دینی موجب سرور و خوشحالی در افراد جامعه شویم که ثواب چنین کاری از حد و اندازه خارج است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، اگر می خواهیم وارد مهمانی الهی شویم، باید مقدماتی را از نظر ظاهری و باطنی فراهم کنیم. مثلا هنگامی که می خواهیم به مهمانی برویم، معمولا لباس مرتب می پوشیم و عطر می زنیم. لذا از نظر ظاهری باید در خودمان یک آمادگی بوجود بیاوریم،از نظر باطنی باید نیت هایمان را پاک کنیم و اخلاصمان را بیشتر کنیم و با استغفار از گناهان وارد این ماه شویم. بنابر این استغفار مقدمه اصلی ماه میهمانی الهی است و با استغفار می توانیم بهره کامل از این ماه ببریم و در دعای آخر شعبان اینگونه دعا می کنیم که خدایا اگر تا این لحظه از ماه شعبان ما را نیامرزیده ای، در روزهای باقی مانده از این ماه ما را ببخش.لذا در این خصوص با حجت الاسلام «علی اصغر محمدی دوست» معاون اجرایی سازمان مدارس علمیه رستگاران گفتگویی انجام دادیدم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

چگونه خود را برای ورود به ماه مبارک رمضان آماده کنیم؟

ماه مبارک رمضان یکی از شخصیت ها و مخلوقات محبوب و زیبای پروردگار است، میزان و نحو آمادگی انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان بستگی به میزان و نحو شناخت و آشنایی ما با این ماه پر فضیلت دارد، در روایات داریم که جایگاه و ارزش ماه مبارک رمضان بسیار بالاست، بنابراین نباید این ماه را بدون لقب و احترام بیان کنیم، همچنین در روایات آمده است که نباید بگوییم رمضان آمد یا رمضان رفت لذا باید بگوییم ماه مبارک رمضان رفت.

در دعای دهه آخر ماه شعبان می خوانیم پروردگارا برای ماه مبارک رمضان چه لباسی بپوشم، لباس تقوایی را که در عید فطر سال گذشته به تن کردم امروز کثیف و مندرس شده است، این لباس کهنه را کجا پنهان کنم و لباس تمیز و نو را از کجا بیاورم؟ این نحو آماده شدن انسان برای ورود به ماه مبارک رمضان است، بنابراین نحو شناخت ما از شخصیت والای این ماه پر فضیلت برای ما بسیار مهم و ضروری است.

شرط بهره برداری از فیوضات ماه مبارک رمضان چیست؟

در خصوص ثمرات ماه مبارک رمضان روایات مختلفی داریم که شاید این روایت ها مربوط به گروهی از مردم جامعه باشد ، یکی از ثمرات این ماه پر فضیلت این است که به یاد فقرا و گرسنگان جامعه باشیم، طبق روایات این بخش مربوط به گروهی از مردم جامعه می شود، شاید ذهن انسان در روزهای عادی به افق فکری اطرفیان یا آینده خو قطع ندهد ولی در این ماه با روزه داری نقطه صقل خود را پیدا کند و تا حدودی برخی از اشتباهتش را هم اصلاح کند.

انجام کارهای خیر و پسندیده همیشه برای انسان سرور و شادی به ارمغان می آورد، افطاری ماه مبارک رمضان هم هر چند باعث فقر زدایی یا سیر کردن فقرا تا ابد نمی شود ولی ثواب ناشی از این کار خیر موجب یک شادی و شعف درونی در انسان و پراکندن آن در اطراف می شود، در واقع این ادخال سرور یکی از بهترین و بزرگترین ثواب ها در ماه مبارک رمضان است که با برآوردن حاجات برادران دینی موجب سرور و خوشحالی در افراد جامعه می شویم و ثواب چنین کاری از حد و اندازه خارج است، پس بهترین عمل این است که فکر کنیم چه کاری در ماه مبارک رمضان انجام دهیم که باعث شادی و خوشحالی دیگران شود به ویژه در بحران کرونا این عمل بسیار ارزشمند و دارای ثواب و پاداش بالایی نزد پرودگارمی باشد.

مهمترین دستاوردهای ماه مبارک رمضان چیست؟

معنویات یکی از مهمترین دستاوردهای ماه مبارک رمضان است و هیچ ارتباطی به آداب و رسوم قومی و ملی ندارد، انسان در دو حالت بسیار خوشحال می شود، یک حالت زمان جان دادن است تا این لحظه را کسی تجربه نکند و مومن نباشد متوجه نمی شود ،حالت دوم زمان افطارکردن است در زمان افطار کردن یک حس خوبی به انسان دست می دهد و متوجه تفاوت لذت افطار کردن با نهار می شود که به آن حس می گویند سرور( شادی درونی) این مبداء افطاری کردن است.

مهمترین نیازهای انسان در ماه مبارک رمضان چیست؟

بندگی پروردگار علت خلقت جهان محسوب می شود، در روایات آمده است که برخی از افراد فقط در ماه مبارک رمضان خداوند را عبادت می کنند که این عمل ناپسندی می باشد، درست است ما در این ماه پر فضیلت یک مقدار اغناء و سیر می شویم و تا حدودی هم نیازهایمان برطرف می شود ولی عمل صالح این است که با خودمان عهد ببندیم در ماه مبارک رمضان به جای فکر کردن به حوائج و سایرمسایل سعی کنیم زود ازسفره بندگی خداوند اغناء و سیر نشویم بلکه در طول سال مشتری در خانه خداوند شویم تا گرفتاری اخر زمان نصیب ما نشود.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر جنجالی ترانه علیدوستی روی تخت بیمارستان پس از انتشار خبر بیماری + عکس