نوید خداحافظی با صف مرغ در روزهای کرونایی لارستان


نوید خداحافظی با صف مرغ در روزهای کرونایی لارستان

لارستان- ایرنا- این روزها در برخی خیابان‌های شهر لار، صف‌هایی مقابل فروشگاه‌های مرغ شکل گرفته است و شهروندان در روزهایی که وضعیت کرونا در این شهر قرمز و همراه با هشدار جدی اعلام شده است، به دنبال تامین این محصول پروتئینی هستند.

شهروندان حاضر در صف مرغ در شهر لار در حالی که ماسک سه لایه بر چهره داشتند گفتند که مرغ در فروشگاه‌هایی که جلوی آنها صف تشکیل می‌شود، هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان یعنی نرخ مصوب قرارگاه ساماندهی مرغ در استان فارس است اما در دیگر فروشگاه‌های شهر لار، مرغ به نرخ آزاد یعنی هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان و حتی بالاتر به فروش می رسد.
آنها معتقد بودند که نباید مردم مجبور شوند با این شرایط ویروس مرگبار کرونا اینچنین برای تامین مرغ به صف شوند.

فقط چند روز است دچار کمبود مرغ شده‌ایم
مدیر جهاد کشاورزی لارستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: از حوالی ۲۱ فروردین‌ماه جاری با کمبود مرغ در سطح بازار لار مواجه شده ایم که این مشکل از هفته آینده برطرف خواهد شد.
محمد جواد مظفری افزود: برای تامین مرغ مورد نیاز مصرفی در لار از دیگر نقاط استان فارس و استان های همجوار تلاش‌هایی صورت گرفت و به عنوان نمونه روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین‌ماه جاری هفت تن مرغ در این شهر توزیع شد.
وی یادآور شد: این میزان مرغ مصرفی بالاتر از سرانه مصرف مردم و شهروندان است و اینکه چرا مردم به صف ایستاده اند دلیلش را نمی دانیم.
مدیر جهاد کشاورزی لارستان ادامه داد: شاید برخی شهروندان احساس کنند که تامین مرغ برایشان سخت است و در ماه مبارک رمضان در این زمینه با مشکل روبرو هستند.
از مظفری دلیل کمبود مرغ سوال شد و وی پاسخ داد: خلأ جوجه ریزی و فاصله افتادن میان زمان این کار باعث شده که هم اینک با کمبود مرغ مواجه شویم.
او گفت: حدود ۵۰ واحد مرغداری گوشتی در سطح شهرستان لارستان فعالیت می کنند که میزان تولید انها نیز افزون بر ۵۴۶ هزار قطعه است و مردم اطمینان داشته باشند که از هفته آینده (۲۸ فروردین‌ماه جاری) مشکلی در تامین مرغ مورد نیاز نخواهیم داشت.
مدیر جهاد کشاورزی لارستان یادآور شد: وظیفه تامین مرغ با جهاد کشاورزی است اما نظارت بر نحوه و فرآیند توزیع و قیمت گذاری آن بر عهده اداره صمت است.

نوید خداحافظی با صف مرغ در روزهای کرونایی لارستان

مردم نگران نباشند؛ مرغ به میزان کافی توزیع می شود
مدیر اداره صنعت، معدن و تجارت (صمت) لارستان نیز در این باره به ایرنا گفت: مشکل کمبود مرغ ظرف روزهای آینده حل می شود و مردم نگران تامین مرغ مورد نیاز نباشند.
ابراهیم زاده معتقد است که نظارت ها بر قیمت مرغ به صورت جدی در سطح شهرستان لارستان در حال اجراست و از بامداد سه‌شنبه ۲۴ فروردین، نظارت‌ها با جدیت بیشتری در حال اجرا است.
وی بیان کرد: دلیل اصلی کمبود مرغ نیز فاصله گذاشتن بین ۵۰ روز جوجه ریزی در سطح مرغ داری ها بوده و با توجه به هماهنگی های انجام شده این مشکل در اسرع وقت و طی روزهای آینده برطرف خواهد شد.
رئیس اداره صمت لارستان گفت: البته سایر بخش ها و شهرهای دیگر در لارستان با چنین مشکلی مواجه نیستند.
وی گفت: با توجه به بررسی های انجام شده در شرایط عادی میزان و سرانه مصرف مردم و شهروندان لاری کمتر از پنج تن است اما در روز سه شنبه حدود هفت تن مرغ وراد بازار و شهر لار شده و اینکه مردم چرا به صف ایستاده‌اند ، دلیلش مشخص نیست اما شاید به دلیل نگرانی از تامین مرغ مورد نیاز در هفته‌های آینده باشد.

تلاش برای ساماندهی بازار مرغ در سطح کشور و استان فارس
بازار مرغ در ماه‌های اخیر در استان فارس همچون مناطق دیگر کشور فراز و نشیب‌هایی داشته است، مسائلی که در نهایت منجر به شکل گیری قرارگاه کشوری ساماندهی مرغ شد تا این بازار به سمت و سوی آرامش حرکت کند.
این قرارگاه بنا به تاکید رئیس‌جمهور و مصوبات ستاد تنظیم بازار و با هدف حمایت از حقوق مصرف کنندگان و برقراری آرامش در بازار مرغ تشکیل شد.
با راه‌اندازی قرارگاه ساماندهی مرغ در کشور، جلسه قرارگاه ساماندهی مرغ در استان فارس هم برگزار و در این جلسه مقرر شد که فروشندگان باید ملزم به رعایت قیمت تصویب شده شوند و کشتارگاه ها نیز تا اطلاع ثانوی اجازه نخواهند داشت نسبت به قطعه بندی و انجماد مرغ اقدام نمایند.
همچنین نمایندگان سازمان‌های جهادکشاورزی، صمت و اداره کل دامپزشکی موظف شدند که به صورت ثابت در کشتارگاه ها مستقر شوند و همه فعالیت ها از زمان ورود مرغ زنده تا خروج مرغ گرم و ارسال به مراکز توزیع را صورتجلسه ‌کنند.
پیش از این، مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به ایرنا گفته بود: مرغ آماده طبخ در سطح استان برای مصرف کننده، هر کیلوگرم ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان قیمت گذاری شده و همه فروشندگان مرغ ملزم به رعایت قیمت اعلام شده توسط قرارگاه ساماندهی مرغ کشور هستند.
صمد رنجبری با اعتقاد به اینکه هیچ گونه مشکلی در تأمین نیاز بازار مصرف استان فارس نداریم، بیان کرد: نیاز بازار مصرف استان فارس حدود ۳۵۰ تا ۳۷۰ تن مرغ گرم در روز است و خوشبختانه در شرایط کنونی این نیاز برطرف شده است.
معاون نظارت، بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان فارس نیز با بیان اینکه هم اکنون بازار مرغ استان فارس نسبت به بازار سایر استان های کشور وضعیت خوب و کنترل شده ای دارد، عنوان کرد: خوشبختانه به دلیل مدیریت خوبی که از قبل در بازار فارس در بخش عرضه و تقاضا حاکم بود، می توانم قاطعانه بگویم که‌ بازار فارس هم اکنون در مقایسه با بازار استان های دیگر از آرامش بیشتری بهره می برد و حتی فشار افزایش تقاضا هم کمتر شده است.
مهدی حسنی اظهار داشت: تلاش خود را به کار گرفته ایم تا با همکاری دیگر سازمان ها بر روند عرضه مرغ و قیمت مصوبی که اعلام شده، نظارت کنیم و خوشبختانه در طول این مدت به طور چشمگیری شاهد عرضه مرغ با قیمت ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان در بسیاری از مناطق شیراز بوده ایم و با افراد متخلفی هم که در بخش توزیع و عرضه مرغ فعالیت داشته اند، برخورد کردیم.
حسنی عنوان داشت: در واقع برای خرده فروشانی که تخلف می کنند پرونده تشکیل می دهیم و نحوه خرید، پرداخت پول و فاکتور خرید را بررسی و صورت جلسه ای در این رابطه تنظیم و با آنها برخورد می کنیم.
وی اعلام کرد: تا ۱۷ فروردین ماه جاری، حدود ۹۳ پرونده تخلف مربوط به عاملین کشتارگاه ها و واحدهای صنفی تشکیل شده است.
او اضافه کرد: البته اکثر واحدهای صنفی تمایلی به گران‌فروشی ندارند و اجناس خود را با همان قیمتی که به دستشان می رسد و با در نظر گرفتن سود ناچیزی به فروش می رسانند. با این حال در شرایط کنونی تمامی فروشندگان موظف به رعایت قیمت تصویب شده هستند و قیمت های کارشناسی شده وزارت جهاد کشاورزی و نرخ مصوب شده مرغ باید توسط تولیدکنندگان، کشتارگاه ها و فروشندگان رعایت شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فارس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول