20 متری جوادیه پارکینگ ندارد


20 متری جوادیه پارکینگ ندارد

این‌طور که اهالی جوادیه برای‌مان تعریف می‌کنند بیشتر اوقات ماشین‌ها در خیابان‌20 متری جوادیه پارک دوبل و سوبل هستند و زنجیروار و پشت سر هم کنار جدول و یا زیر درخت‌ها ردیف می‌شوند.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام: انگار که خودروها بخش و عنصری ثابت در این خیابان شده باشند؛ مثل جدول، درخت، باجه تلفن و... واقعیت این است که هرکدام از شهروندان به دلیل فعالیت شغلی، خرید، کار اداری، مراجعه به درمانگاه و... ناچارند وسیله نقلیه‌شان را گوشه و کنار خیابان پارک کنند و به کارشان برسند و این آغاز ماجرایی می‌شود تا برخی اهالی از این وضع گلایه و احساس کنند حقوق‌شان ضایع شده است. خیابان ۲۰ متری جوادیه مملو از مراکز و اماکن خدماتی، رفاهی و درمانی است و شاید یکی از دلایلی که باعث شده این معبر پر رفت‌وآمد باشد همین مسائل باشد. مثلاً پارک خودروها کنار درمانگاه شبانه‌روزی ۶ طبقه، پلیس+ ۱۰ و فروشگاه‌های زنجیره‌ای که نظر هر رهگذری را به خود جلب می‌کند.

20 متری جوادیه پارکینگ ندارد حاج سلیم هوشیار/ شهروند فعال محله

در خیابان ۲۰ متری جوادیه به سمت درمانگاه شبانه‌روزی بزرگ که ۶ طبقه است، نزدیک می‌شویم. در شرایطی که با بحران کرونا مواجه هستیم تعداد مراجعه‌کنندگان به اینجا بیش از گذشته است. بار ترافیکی و شلوغی و ازدحام در این محدوده به راحتی به چشم می‌آید. محله‌ای که با ۵۰ هزار سکنه فقط یک درمانگاه شبانه‌روزی مجهز دارد. سراغ تعدادی از شهروندان می‌رویم تا از ترافیک ایجاد شده و پارک خودروها جلو درمانگاه و خیابان ۲۰ متری جوادیه برای‌مان بگویند. حاج سلیم هوشیار یکی از شهروندان فعال محله می‌گوید: «درمانگاه شبانه‌روزی حدود یک سال است افتتاح شده و به دلیل ارائه خدمات متنوع و مناسب همه اهالی به اینجا مراجعه می‌کنند، اما چه بگویم که به دلیل نبود پارکینگ مناسب در درمانگاه و پارکینگ طبقاتی در خیابان شلوغ و پر ازدحام ۲۰ متری جوادیه، مشکلات زیادی برای مردم محله پدید آورده است.» وی ادامه می‌دهد: «اگر از شهروندان و کاسبان محل بپرسید برای‌تان خواهند گفت که قبل از اینکه درمانگاه به بهره‌برداری برسد مسئولان شهرداری قول مساعد داده بودند که پارکینگ طبقاتی در خیابان شلوغ ۲۰ متری جوادیه بسازند، اما به محض افتتاح و راه‌اندازی این درمانگاه قول خود را فراموش کردند.»

20 متری جوادیه پارکینگ ندارد سعید کلانتر/ شورایار و از قدیمی‌های محله جوادیه
امان از پارک‌های دوبله و سوبله مقابل درمانگاه

از سمت شمال ۲۰ متری جوادیه تا ابتدای بازارچه در حال قدم زدن هستیم تا خودمان مشکل اهالی را از نزدیک لمس کنیم. ماشین‌های همراهان بیماران و کارکنان درمانگاه شبانه‌روزی جلو مغازه و کنار خیابان ساعت‌هاست که پارک شده است. بعضی به دلیل کمبود جا پارک‌ دوبل و سوبل کرده‌اند. به دلیل فراوانی ماشین‌ها و پارک فشرده، عبور ماشین‌ها به راحتی انجام نمی‌شود و اگر تعداد خودروها از ۲ یا ۳ بیشتر شود شاهد ترافیک در خیابان می‌شویم. «سعید کلانتر» شورایار و از قدیمی‌های محله جوادیه درباره دلیل این مشکل می‌گوید: «درمانگاه شبانه‌روزی پارکینگ عمومی ندارد و اهالی از این موضوع شکایت دارند، چراکه نبود پارکینگ و پارک ماشین در محدوده اطراف درمانگاه‌ تردد دیگران را سخت کرده است. اینکه همراهان بیماران ماشین خود را اطراف این مرکز پزشکی پارک کنند مشکلی ایجاد نمی‌کند، ایراد اصلی پارک‌های دوبله و مزاحمت‌های جانبی است.

در حد منطقی می‌توان در کوچه‌ها پارک کرد، اما بهتر است افراد وقتی جای پارک پیدا نمی‌کنند برای مردم مشکل درست نکنند و ماشین خود را با فاصله ۱۰۰ متری از جلو درمانگاه پارک کنند.» او درباره راهکار حل این معضل توضیح می‌دهد: «در خیابان ۲۰ متری جوادیه، زمین درشت‌دانه‌ای به نام «قالیشویی میلانی» وجود دارد، یا «سینما پارس» که سال‌های سال غیرفعالند. اینها را می‌توان به پارکینگ طبقاتی تبدیل کرد. با انجام این کار حداقل کمی از مشکلات ترافیکی این نقطه بهبود پیدا می‌کند.»

20 متری جوادیه پارکینگ ندارد حاج اکبر طاهری/ یکی از شهروندان قدیمی
مزایا و معایب یک درمانگاه

حاج اکبر طاهری یکی از شهروندان قدیمی ۲۰ متری جوادیه درباره مشکل پارکینگ درمانگاه شبانه‌روزی می‌گوید: «نداشتن پارکینگ اهالی را کلافه و مجبورشان کرده برای حل این معضل به همه سازمان‌های مسئول مراجعه کنند. اینجا تنها درمانگاه محله است که مانند یک بیمارستان عمل می‌کند، چراکه به مردم بهترین خدمات را می‌دهد.»
این شهروند می‌افزاید: «پارک‌ خودروهای مزاحم آسایش مردم را گرفته است. این درمانگاه حتی پارکینگ کارکنان خودش را هم به‌طور کامل تأمین نکرده و کارمندانش صبح زود می‌آیند و مقابل فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، مرکز پلیس+۱۰ و... که مراکز خدمات‌رسان هستند، پارک می‌کنند. وقتی بیماران و همراهان بیمار هم می‌آیند مجبور می‌شوند دوبل و سوبل پارک کنند.»

فراموشی به وقت تخصیص اعتبار

شهروند میانسالی کسب و کارش را رها می‌کند و به سمت ما می‌آید. می‌گوید: «روز اول که قرار شد درمانگاه شبانه‌روزی را در خیابان ۲۰ متری جوادیه بسازند قول دادند که پارکینگ طبقاتی هم ایجاد کنند، اما بعدها به قول‌هایی که داده‌ بودند عمل نکردند. در حال حاضر هنوز هم در همین خیابان شلوغ که‌ تردد اهالی با مشکل روبه‌روست نقاطی پیدا می‌شود که به‌صورت متروکه و مخروبه باقی مانده‌اند و می‌توان با معرفی آن به مسئولان شهرداری مشکل پارکینگ را در محله برطرف کرد.» وی ادامه می‌دهد: «در بازدیدهایی که شهرداران از ۲۰ متری جوادیه داشتند این مشکل را مطرح کردیم، حتی موضوع را به شورایاران محله گفتیم و آنها در صحن علنی شورای‌شهر مشکلات خیابان ۲۰ متری جوادیه را بارها به گوش مسئولان شورای‌شهر رسانده‌اند، اما وقت تخصیص اعتبار برای اولویت‌های محلی این موضوع به دست فراموشی سپرده می‌شود.»

20 متری جوادیه پارکینگ ندارد

ترافیک، مشکل روز و شب ۲۰ متری جوادیه

یکی از ساکنان قدیمی محله جوادیه در ادامه صحبت‌های کاسبان محل می‌گوید: «خیابان ۲۰ متری جوادیه در همه ساعت‌های شبانه‌روز شلوغ و پرترافیک است و این بار ترافیکی به دلیل وجود فروشگاه‌ها، بانک‌ها، مراکز اداری و تجاری و... است و فقط به دلیل درمانگاه شبانه‌روزی نیست. ترافیک این خیابان همه کوچه‌ها و خیابان‌های محله را درگیر کرده. هر فردی در هر ساعت از شبانه‌روز با خودرو در خیابان ۲۰ متری جوادیه در حال حرکت باشد یک مسیر ۱۵۰ متری را بیش از ۱۵ دقیقه معطل می‌شود و همه به دلیل حجم خودروهای پارک شده در کنار مراکز خدمات‌رسان است. تنها راه‌حل این است که مسئولان مربوطه سرمایه‌گذار جذب کنند تا برای ساخت پارکینگ طبقاتی در این خیابان سرمایه‌گذاری کند.»

پاسخ مسئول:

زمین معرفی کنید پارکینگ بسازیم

اگر شهروندان محله جوادیه در خیابان ۲۰ متری جوادیه، ملک و زمینی را می‌شناسند که در اختیار شهرداری است بلافاصله خبر دهند تا مسئولان شهرداری منطقه ۱۶ ملک مورد نظر را به سازمان حمل‌ونقل وترافیک شهرداری تهران معرفی و برای ساخت پارکینگ اقدامات لازم صورت پذیرد، در غیراین صورت اگر زمین بایری را در محدوده ۲۰ متری جوادیه می‌شناسند و از چشم مسئولان شهرداری دورمانده و قابلیت تبدیل شدن به پارکینگ را دارد، معرفی کنند تا حصارکشی و زمین آن آسفالت شود و به‌عنوان پارکینگ محلی اهالی از آن استفاده کنند.
علی‌محمد کریم‌پور، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۱۶

کد خبر 594780

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) نمایش موزیکال «شازده کوچولو»