بیش‌از 64 هزار نفر شتر در سیستان وبلوچستان پلاک کوبی شدند


بیش‌از 64 هزار نفر شتر در سیستان وبلوچستان پلاک کوبی شدند

زاهدان- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان گفت: بیش‌از64 هزار نفر شتر در راستای برنامه توسعه پرورش این دام در استان در چند سال اخیر پلاک کوبی شدند.

غلام رضا سرگزی روز چهار شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در شرایطی هستیم که روز بروز کم آبی و خشکسالی بر بسیاری از فعالیت های بخش کشاورزی سایه افکنده است.

وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان به تنهایی نیمی از شتر کشور را در خود جای داده سرمایه عظیمی که نگاه ها در سالهای اخیر بدان دوخته شده است.
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی سیستان وبلوچستان افزود: شتر حیوانی است قانع به کم آبی و حتی علوفه با کیفیت پایین با بیشترین بازدهی و همین امر سبب می‌شود با وجود خشکسالی ها و فقر مراتع، توسعه پرورش شتر شتاب بیشتری پیدا کند.

وی بیشترین شتر موجود در سیستان و بلوچستان را شتر نژاد بلوچی که یک نژاد شتر شیری و گوشتی است معرفی کرد و گفت: پرورش شتر در استان به شیوه سنتی است.
سرگزی اظهارداشت: برای صنعتی کردن پرورش شتر و توسعه آن با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) تفاهم نامه منعقد و بزودی اولین مرکز شتر شیری به استعداد سه هزار نفر شتر در شهرستان زاهدان راه اندازی خواهد شد و در برنامه داریم در شهرستان دلگان نیز این طرح را اجرایی کنیم.
وی ادامه داد: تاکنون در راستای تشویق شترداران و توسعه پرورش شتر در مناطق مستعد پرورش ۴۴ واحد جایگاه بهداشتی شتر در سطح استان ساخته شده است.
معاون سازمان جهادکشاورزی سیستان و بلوچستان وجود ٧۵ هزار نفر شتر را یک فرصت طلایی برای توسعه شتر داری در استان ذکر کرد و افزود: به منظور افزایش جمعیت شتر و توسعه پرورش شتر، واردات شتر پرتولید را تسهیل کرده ایم.
وی تاکید کرد: سند توسعه پرورش شتر بمنظور حرکت به سمت شترداری نوین در استان برای ارتقای تولید شیر و گوشت شتر و ایجاد فرصت های شغلی جدید در یک دوره پنج ساله تدوین و در حال اجراست.

به گزارش ایرنا هم اینک افزون بر ۲ میلیون و ۸۴۹ هزار و ۱۰۶ راس گوسفند و بز و حدود ۱۴۰ هزار راس گاو، گوساله و گاومیش در سیستان و بلوچستان نگهداری می شوند.
سیستان و بلوچستان با افزون بر ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار نفر جمعیت و ۱۸۷ هزار و ۵۰۲ کیلومتر مربع وسعت پهناورترین استان کشور شناخته می شود که افزون بر ۱۱۰۰ کیلومتر مرز زمینی با کشورهای افغانستان و پاکستان و ۳۱۰ کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیستان و بلوچستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟