امتیازها و کمبودهای مرتبط با مشاغل شهری در یزد بررسی شد


امتیازها و کمبودهای مرتبط با مشاغل شهری در یزد بررسی شد

یزد -ایرنا -امتیازها و کمبودهای مرتبط با مشاغل شهری در نشست کانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد با محور توسعه اقتصادی استان به ‌صورت مجازی با حضور تعدادی از کارشناسان بررسی شد.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه یزد به ایرنا، حبیب انصاری سامانی، دبیرکانون تفکر اقتصاد دانشگاه یزد در این نشست بر لزوم برنامه‌ریزی برای جبران خسارت به مشاغل آسیب‌دیده ناشی از شیوع کرونا تأکید کرد و استفاده از تجارب به‌دست‌آمده را فرصتی برای اصلاح برنامه‌ریزی شرایط بحرانی مشابه دانست.

همچنین عباس علوی‌راد عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی یزد با اشاره به سهم ۶۰ درصدی مشاغل غیررسمی در کشور از اهمیت رصد مشاغل غیررسمی جهت برنامه‌ریزی شهری گفت: نیمی از مشاغل استان در دسته مشاغل خدماتی است که با وجود بانک اطلاعات قوی در این زمینه می‌تواند مورد بررسی و ترسیم مسیر بعدی پژوهش‌های کانون قرار گیرد.

عضو هیات علمی موسسه آموزش عالی امام جواد (ع) یزد هم ضمن بررسی فرهنگ بازرگانی و علل نبود ماندگاری مشاغل در یزد از کمبود سرانه فضای تفریحی، ورزشی و فرهنگی، فقدان استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری صنعتی به‌عنوان نقاط ضعف یزد در زمینه مشاغل شهری یاد کرد.

مرتضی محمودی افزود: همچنین رونق کسب‌ و کارهای مرتبط با مواد اولیه‌ای که خواستگاهی در یزد ندارند از جمله حناسابی ، فرآورده‌های کنجدی و نساجی از امتیازهای استان است.

همچنین معاون اداره کل امور اقتصادی و دارایی یزد بازار سرمایه با ۲۵ شرکت کارگزاری، صنعت بیمه با هزار و ۳۰۰ نمایندگی و فعالیت‌های بانکی با هزار و ۸۰۰ شعبه را سه محور قابل‌گسترش در زمینه مشاغل شهری در شرایط فعلی بیان کرد.

به گفته محمد دهقان منشادی یزد در حوزه‌هایی همچون خدمات فنی و حرفه‌ای، مراکز فرهنگی و تفریحی و تأمین غذا سهمی کمتر از یک درصد از ارزش‌افزوده ملی را به خود اختصاص داده که این موضوع قابل تأمل است.

محسن بهجت، کارشناس صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی یزد هم با معرفی مرحله بازاریابی و فروش به‌عنوان بخش دارای بیشترین ارزش‌افزوده، بر لزوم توسعه بازاریابی، توسعه صنایع مرتبط با فناوری اطلاعات به دلیل تنوع زیرمجموعه و کمترین هزینه و میزان آلودگی و حمایت از صنایع و مشاغل مشابه تأکید کرد.

داریوش فرید دانشیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد هم با اشاره به ظرفیت‌های موجود در استان به اهمیت ایده پردازی خلاقانه و بسط آن در فضای دهکده جهانی مطالبی بیان کرد.

غلامحسین مرادی عضو هیات علمی گروه محیط‌زیست دانشگاه یزد هم با انتقاد به وجود مشاغل ناسازگار با سیستم اکولوژیک یزد، برنامه‌ریزی جهت کاهش سرمایه‌گذاری و توسعه مشاغلی از این قبیل را پیشنهاد کرد.

امیر شریف یزدی، مدیر مرکز پژوهش‌های خورشیدی یزد هم با قیاس صنایع با میزان اشتغال‌زایی بیشتر و صنایع دارای گردش مالی وسیع‌تر، جذابیت‌های مالی را به‌عنوان یکی از دلایل تمایل افراد و سرمایه‌گذاران به سمت مشاغل غیررسمی و فرار مالیاتی عنوان کرد.

همچنین رضا تقی‌زاده استادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد با بررسی میزان اهمیت کیفیت ارایه خدمات، نبود گردشگر خارجی و بستری برای مقایسه را یکی از علل فقدان توسعه این صنعت در دوران کرونا دانست.

فاطمه نیکجو نماینده اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد هم خلأ قانونی جهت مقابله با به‌کارگیری نیرو خدماتی شهروندان خارجی به‌صورت غیرمجاز را مورد بحث قرارداد و ارایه راهکاری برای حل موارد مشابه خواستار شد.

مصطفی نجاتی، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان صنعت، معدن و تجارت یزد بانک اطلاعات اصناف را مرجعی مناسب برای دریافت داده‌های موردنیاز حوزه برنامه‌ریزی مشاغل معرفی کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه یزد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !