این باتری پلیمری 10 برابر سریع‌تر از انواع لیتوم یونی شارژ می‌شود


این باتری پلیمری 10 برابر سریع‌تر از انواع لیتوم یونی شارژ می‌شود

گجت نیوز محققان روسی موفق به تولید یک نوع باتری پلیمری شدند که ادعا می‌کنند سرعت شارژ آن 10 برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یونی فعلی است. در دنیای مدرن، باتری‌های لیتیوم یونی همه جا هستند و درون دستگاه‌های مختلفی یافت می‌شوند: از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپتاپ‌ها و گجت‌های پوشیدنی؛ اما با وجود فراگیر بودن، هنوز... نوشته این باتری پلیمری 10...

محققان روسی موفق به تولید یک نوع باتری پلیمری شدند که ادعا می‌کنند سرعت شارژ آن ۱۰ برابر بیشتر از باتری‌های لیتیوم یونی فعلی است.

در دنیای مدرن، باتری‌های لیتیوم یونی همه جا هستند و درون دستگاه‌های مختلفی یافت می‌شوند: از گوشی‌های هوشمند گرفته تا لپتاپ‌ها و گجت‌های پوشیدنی؛ اما با وجود فراگیر بودن، هنوز این تکنولوژی به تکامل نرسیده و شاید یک باتری پلیمری جدید، جای آن را بگیرد.

باتری‌های لیتیوم یونی با مرور زمان، تحلیل می‌روند. معیوب شدن سلول‌های باتری و داغ کردن بیش از حد، پیامدهای این مشکل است؛ چیزی که می‌تواند به انفجار و آسیب‌های خطرناک منجر شود. حتی در گذشته، بعضی کمپانی‌ها به دلیل مشکلات باتری، ناگزیر به جمع‌آوری دستگاه‌های خود از بازار شدند؛ نمونه معروفش هم گلکسی نوت ۷ بود.

این باتری پلیمری 10 برابر سریع‌تر از انواع لیتوم یونی شارژ می‌شود

این باتری پلیمری 10 برابر سریع‌تر از انواع لیتوم یونی شارژ می‌شود

اما تکنولوژی توسعه یافته توسط محققان روسی، مزایایی دارد که مهم‌ترین آن‌ها، سرعت بالای شارژ است. اگر این باتری پلیمری جدید وارد محصولات الکترونیکی بشود، صرفه‌جویی زیادی در وقت خواهد شد. به گفته‌ی اولگ لوین، الکتروشیمی‌دان دانشگاه سن‌پترزبورگ:

باتری‌هایی که با استفاده از پلیمر ما تولید شوند، در چندین ثانیه شارژ خواهند شد؛ تقریبا ۱۰ برابر سریع‌تر از یک باتری لیتیوم یونی سنتی. این با انجام مجموعه‌ای از آزمایش‌ها به اثبات رسیده است.

باتری جدید، از نوعی پلیمر ردوکس (redox) مبتنی بر نیتروکسل ساخته شده است. چنین ساختاری باعث می‌شود در هنگام دشارژ و شارژ شدن، تحت واکنش‌های برگشت‌پذیر اکسایش-کاهشی قرار بگیرد.

در حین مراحل تست، محققان انواع مختلف پلیمر را امتحان کردند؛ ولی فقط همین پلیمر ردوکس که نوعی NiSalen محسوب می‌شود، پایداری و کارایی لازم را داشت. البته هنوز یک محدودیت وجود دارد؛ زیرا ظرفیت این باتری ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر از باتری‌های لیتیوم یونی است.

باید دید آیا این فناوری در آینده وارد گوشی های هوشمند و گجت های دیگر می‌شود یا خیر؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم ممنوعه و مبتذل دنیا جهانبخت با نیلی افشار ! / بخاطر دلار هرکاری می کنند !