جولان شکارچی خارجی در قرق‌های اختصاصی یزد +فیلم


علاوه بر مخالفان شکار، بسیاری از شکارچیان ایرانی هم بر این باورند که شکار اتباع خارجی، با القای حس تبعیض به شکارچیان بومی به افزایش تخلفات شکار می‌انجامد.

به گزارش مشرق، آصف ایلیاسف، شکارچی اهل جمهوری آذربایجان که با یک شرکت بین‌المللی برگزارکننده تورهای شکار، همکاری می‌کند و طی ۱۰ سال گذشته با همکاری اسرافیل شفیع‌زاده، مدیرعامل شرکت گردشگری یاسمین پارسه، تورهای شکار بسیاری را برای شکارچیان خارجی در ایران ترتیب داده اخیرا فیلمی از شکار یکی از مشتریانش در قرق‌های خصوصی استان یزد منتنشر کرده است.

در این تور شکار که فیلم آن را در ادامه مشاهده می‌کنید، سرگئی مازورکویچ، شکارچی روس، که همراه به‌روزترین تجهیزات شکار وارد استان یزد شده با راهنمایی قرق‌بانان، ابتدا یک قوچ و سپس یک کل که هر دو حدودا هفت سال سن دارند و جوان به حساب می‌آیند را شکار کرده است. این در حالی است که سازمان حفاظت محیط زیست بارها اعلام کرده، که شکار چهارپایان زیر ۹ سال تخلف است و قرق‌بانان و محیط‌بانان باید از شکار جانوران زیر ۹ سال جلوگیری کنند.

دانلود

گفتنی است ایلیاسف چندی پیش در واکنش به انتقادات ایرانیان نسبت به شکار، در یکی از سفرهایش به استان یزد در حالی که لاشه قوچ شکارشده توسط مشتریانش را در برابر دوربین نگه داشته بود خطاب به ایرانیان گفت: عاقل باشید و قدر آنچه را که برای مردم ایران انجام می‌دهیم، بدانید!

جولان شکارچی خارجی در قرق‌های اختصاصی یزد +فیلم

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌های برگزارکننده شکار، نرخ مجوز شکار قوچ و کل برای اتباع خارجی در قرق‌های اختصاصی ایران حدودا ۲۵ هزار و ۱۱ هزار یورو است که از این مبلغ، بین ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو به خزانه دولت واریز شده و مابقی یعنی حدود ۳۵ هزار یورو بین قرق‌دار و شرکت ایرانی برگزارکننده شکار تقسیم می‌شود؛ بی‌آنکه جوامع محلی کمترین سهمی از آن داشته باشند.

شکار اتباع خارجی در ایران طی سال‌های اخیر نه تنها از جانب مخالفان شکار بلکه حتی از سوی بسیاری از شکارچیان ایرانی با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. افزایش تخلفات شکار، مهم‌ترین دلیل این مخالفت‌هاست. منتقدان بر این باورند که حضور شکارچیان خارجی که با گران‌قیمت‌ترین سلاح‌ها و تجهیزات شکار وارد زیستگاه‌های حیات وحش‌ می‌شوند با القای حس تبعیض به شکارچیان محلی، انگیزه تخلفات را در میانشان افزایش می‌دهد که حاصل آن علاوه بر خسارت به حیات وحش، افزایش درگیری‌های ناگوار میان شکارچیان محلی با محیط‌بانان است.

جولان شکارچی خارجی در قرق‌های اختصاصی یزد +فیلم

قرق‌های خصوصی، اراضی ملی کشورمان هستند که مدیریت آن‌ها با وساطت سازمان حفاظت محیط زیست از سوی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور به متقاضیان که عموما شکارچیان هستند سپرده می‌شود. این افراد که اصطلاحا قرق‌دار نامیده می‌شوند با استفاده از درآمد قابل توجهی که از فروش مجوز شکار عایدشان می‌شود، در این اراضی، آبشخور ایجاد کرده و علوفه دستی پخش می‌کنند. در نتیجه، وحوش از زیستگاه‌های اطراف به سوی این دام بزرگ جذب شده و در نهایت در برابر گلوله شکارچیان که عموما اتباع خارجی هستند قرار می‌گیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سقوط اتوبوس از روی پل در آفریقای جنوبی قربانی گرفت