تخلف نماوا، فیلمو و روبیکا در محاسبه ترافیک اینترنت مشترکین محرز شد


تخلف نماوا، فیلمو و روبیکا در محاسبه ترافیک اینترنت مشترکین محرز شد

گزارش‌های شکایت کاربران، ناشی از عدم محاسبه صحیح ترافیک اینترنت توسط اپراتورها اتفاقی تازه نیست. ولی به تازگی این گزارش‌ها به سمت و سوی دیگری رفته که اپراتورهای سرویس‌های اشتراک فیلم و شبکه خانگی است. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس برخی از این گزارش‌ها را تأیید و از تخلفات انجام شده در این زمینه خبر می‌دهد.

گزارش‌های شکایت کاربران، ناشی از عدم محاسبه صحیح ترافیک اینترنت توسط اپراتورها اتفاقی تازه نیست. ولی به تازگی این گزارش‌ها به سمت و سوی دیگری رفته که اپراتورهای سرویس‌های اشتراک فیلم و شبکه خانگی است. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس برخی از این گزارش‌ها را تأیید و از تخلفات انجام شده در این زمینه خبر می‌دهد.

یکی از مهمترین تبلیغات بسیاری از سرویس‌های داخلی مانند شبکه‌های پیام‌رسان داخلی یا سرویس‌های شبکه خانگی و اشتراک فیلم این است که با استفاده از آنها، هزینه ترافیک اینترنت کاربران به صورت نیم‌بها محاسبه می‌شود ولی تا به امروز گزارش‌های بسیاری نقض این اصل را اعلام کرده‌اند.

در همین زمینه طی مصاحبه اخیر رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی، انجام تخلفات محاسبه ترافیک برخی از این سرویس‌ها به تأیید رسیده است.

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر طی مصاحبه‌ای در این خصوص به مهر گفته است:

به دنبال این تخلف صورت گرفته از سوی ۳ مجموعه نماوا، فیلیمو و روبیکا، شکایتی به کمیسیون اصل نود ارائه شد. به این معنی که این پلتفرم‌ها دریافت حق اشتراک خود از کاربران را صفر کرده اما از سوی دیگر، هزینه فروش پهنای باند را که باید با تعرفه ۵۰ درصد محاسبه می‌شد به صورت ۱۰۰ درصد محاسبه کرده‌اند.

پژمانفر با بیان اینکه این موضوع مورد شکایت قرار گرفته و سوال این است که به چه مستند قانونی این کار انجام شده و چرا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در ارتباط با این موضوع ورود نکرده است، به این نکته نیز اشاره کرد که برای بررسی این موضوع مسئولان مرتبط در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز برای پاسخگویی احضار شده‌اند.

پیش از این کاربران از افزایش قیمت سرویس‌های اشتراک ویدئو شکایت کرده بودند که باید تخلف ترافیک اینترنت را نیز به لیست این نارضایتی‌ها بیفزاییم.

بنابر اعلام این نماینده مجلس، در جلسه پاسخگویی، از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات خواسته شده تا مدارک و مستندات خود را در ارتباط با پیگیری موضوع به عنوان متولی و سازمانی که باید حقوق مصرف کنندگان را رعایت کرده و بر مقررات فضای مجازی نظارت داشته باشد، ارائه نماید.

جالب است که حتی پس از این روند، رگولاتوری موضوع را به سه سرویس مذکور اعلام نموده که پیام‌رسان روبیکا بدون توجه به مورد ذکر شده، همچنان در حال ادامه مسیر محاسبه ترافیک خارجی به جای ترافیک نیم‌بهاست.

پژمانفر با بیان اینکه ضررهای وارده به کاربران باید جبران شود اعلام نمود:

تاکید ما این است که ۵۰ درصد اضافه دریافت باید به مشترکان بازگردانده شود و نیز باید مشخص شود که این ۵۰ درصد چه عدد و رقمی است. سوال ما این بوده که چرا سازمان تنظیم مقررات ارتباطات به این ۳ پلتفرم اجازه داده که پهنای باند را اینگونه محاسبه کنند و چرا این ۳ مجموعه مجاز به انجام چنین کاری بوده‌اند.

رئیس ‏کمیسیون اصل نود همچنین رگولاتوری را نیز در این موضوع مقصر دانسته و معتقد است که با توجه روند تخلف قانونی که صورت گرفته، این سازمان باید نسبت به تضییع حق مشترکین موضوع پاسخگو باشد، البته ظاهراً این کمیسیون مدت 10 روز به رگولاتوری فرصت داده تا گزارشات خود را در این باره ارائه دهد و کمیسیون اصل 90 با بررسی آنها به نتیجه برسد.

پژمانفر در انتهاب به این نکته اشاره کرد که سازمان تنظیم مقررات انجام تخلف خود و شرکت‌های تحت نظارتش را پذیرفت است ولی مجوزی به این سه شرکت برای افزایش نرخ پهنای باند نداده است:

با این حال ما توضیح خواستیم که موضوع روشن شود. اگر هم مجوزی نداده‌اند باید پیگیری می‌کردند و مستندات پیگیری‌ها را نسبت به برخورد با این تخلف باید ارائه کنند. در غیر این صورت هم رگولاتوری مقصر است که نظارت و اعمال نظارت نداشته و هم این پلتفرم‌ها مقصر هستند.

البته رئیس کمیسیون اصل 90 گریزی نیز به موضوع افزایش عجیب حق اشتراک کاربران فیلیمو و نماوا نیز زده و گفت:

این پلتفرم‌ها اگر قیمت‌ها را غیرقانونی افزایش داده باشند حتماً با آنها برخورد می‌شود. مسئولیت رسیدگی به این بخش نیز با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است و آنها نمی‌توانند نسبت به این موضوع شانه خالی کنند. ما این موضوع را به آنها تذکر دادیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج