حمل غیرمجاز دام در خراسان شمالی 24.5 درصد افزایش یافت


حمل غیرمجاز دام در خراسان شمالی 24.5 درصد افزایش یافت

بجنورد-ایرنا- کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: پارسال هزار و 317 راس دام غیرمجاز در استان کشف شد که این رقم نسبت به سال ماقبل آن 24.5 درصد افزایش دارد.

ابراهیم تقوایی روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سال گذشته هزار و ۲۱۹ راس دام سبک و ۹۸ راس دام سنگین که به صورت غیرمجاز حمل می شد، شناسایی شد.

وی افزود: در سال ۹۸، شمار دام سبک غیرمجاز ۹۹۳ راس و دام سنگین غیرمجاز ۶۵ راس بود.

تقوایی افزود: پارسال به ۷۸ فقره پرونده حمل غیرمجاز و یا قاچاق دام و فرآورده های دامی به مراجع قضایی ارسال و در این زمینه ۲۳۵ خودرو توقیف و با متخلفان برخورد قانونی شد.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی اظهار داشت: سال گذشته حمل غیرمجاز پرندگان زنده به تعداد ۳۷ هزار قطعه شناسایی شد.

تقوایی، بیمار بودن دام، هویت‌گذاری نکردن با پلاک های بارکددار، حمل به مقاصد نامعلوم و با خودروهای غیربهداشتی، منفعت طلبی و سود جویی و فرار از دریافت مجوزهای لازم برای کنترل دام در مبدا و مقصد را از علت های حمل غیرمجاز و یا قاچاق دام عنوان کرد.

وی گفت: کنترل راه ها توسط پلیس و گشت مشترک جاده ای دامپزشکی و نیروی انتظامی، برگزاری پست قرنطینه دامی سیار و ثابت، لینک شدن سامانه دامپزشکی با سامانه برخط اداره کل راهداری و عدم صدور بارنامه بدون مجوز قرنطینه، کنترل محموله در مبدا و مقصد، شناسایی و صدور کد رهگیری برای خودروهای حمل دام و فرآورده های خام دامی از دلایل افزایش میزان شناسایی تخلف ها است.

تقوایی در بخش دیگر سخنان خود درباره صدور مجوز برای حمل دام گفت: صدور مجوزها در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل ۲ برابر افزایش یافت و دلیل آن، اجرای طرح پلاک کوبی بود که به نوعی دامدار وادار به دریافت مجوز برای جابه جایی دام شد.

وی تصریح کرد: پارسال ۶۰۰ هزار و ۱۵۷ راس دام سبک با نظارت بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی استان به مقصد سایر استان ها حمل شد.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی افزود: این رقم در سال ماقبل آن ۳۹۱ هزار و ۵۱۴ راس ثبت شده است

وی اظهار داشت: در سال گذشته هشت هزار و ۷۶۰ راس دام سنگین با مجوز دامپزشکی استان به سایر مناطق حمل شده است که این رقم در سال ۹۸ چهار هزار و ۵۱۸ راس گزارش شده است.

کارشناس مسوول قرنطینه اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۴۱ هزار و ۹۴۸ راس دام سبک و ۴۴۸ راس دام سنگین با نظارت های دامپزشکی به استان وارد شده است.

در خراسان شمالی بیش از ۲ میلیون راس دام سبک و ۶۰ هزار راس دام سنگین نگهداری می شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پخش زنده فوتبال آتالانتا - لیورپول 30 فروردین 1403