درخت گردوی چندصدساله در الشتر به آتش کشیده شد


درخت گردوی چندصدساله در الشتر به آتش کشیده شد

خرم‌آباد - ایرنا - یکی از درختان چند صد ساله گردوی منطقه نمونه گردشگری کهمان الشتر در شهرستان سلسله توسط افراد ناشناس و به دلایل نامعلوم به آتش کشیده و قطعه قطعه شد.

به گزارش ایرنا روز پنجشنبه انتشار عکس و فیلم هایی از شب گذشته در خصوص نابودی این درخت که گفته می شود ۶۰۰ تا ۷۰۰ سال قدمت دارد با واکنش های بسیار زیادی از سوی دوستداران محیط زیست و منابع طبیعی همراه شد.

تلاش مردم محلی برای خاموش کردن آتش بی نتیجه بوده و متاسفانه قطعه قطعه شده و از بین رفته است.

در پیگیری خبرنگار ایرنا سلسله در خصوص علل و عوامل این اتفاق، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان با تایید آن گفت: ممکن است این حادثه کار گردشگرانی بوده که اقدام به روشن کردن آتش می نمایند.

امیرمحمد نظرپوری افزود: با توجه به تاریخی بودن این درختان و ثبت ملی آن، پیگیری این امر در حوزه وظایف میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان است.

همچنین طی تماس تلفنی خبرنگار ایرنا با مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان( روابط عمومی، معاون و مدیرکل)، آنها با اظهار بی اطلاعی از این حادثه، نسبت به پیگیری علت و عوامل آن قول مساعد دادند.

گفتنی است فعالان این مجموعه اذعان کردند به طور دقیق اطلاع ندارند آیا این درخت کهنسال گردو ثبت ملی شده یا در شرف ثبت است بنابراین هفته آینده به طور کامل پاسخگو خواهند شد.

دهیار روستای دره تنگ کهمان نیز با تایید این اتفاق اظهار داشت: برخی از درختان گردوی کهنسال که دیگر ثمر نمی دهند ممکن است توسط صاحبان آنها قطعه قطعه شوند و به فروش برسند.

ابوذر یوسفوند به ایرنا گفت: اطلاعی از ثبت ملی درخت ندارد اما اگر ثبت شده است مسوولان میراث فرهنگی باید با حصارکشی و انجام اقدامات لازم جهت حراست و حفاظت از آن جلوی اتفاق مربوطه را می گرفتند.

در هرصورت تلاش های خبرنگار ایرنا جهت اطلاع از واقعیت امر بی نتیجه ماند، اما آنچه مبرهن است حتی اگر این درختان کهنسال ملک شخصی افراد باشند نباید به دلیل ثمر ندادن اینچنین از بین روند چراکه گواهی بر ادعای تاریخی بودن منطقه نمونه گردشگری کهمان هستند و باید تا جایی که می توانیم در حفظ و حراست آنها کوشا باشیم.

عمر برخی از درختان گردوی منطقه نمونه گردشگری کهمان به چند صدسال می رسد.

منطقه گردشگری کهمان شهرستان سلسله به دلیل سراب، رود و چشمه های جوشان و خنک و همچنین درختان تنومند گردو معروف است که با داشتن یکهزار و ۷۰۰ هکتار باغ گردو، ۳۰ درصد تولید استان را در این خصوص دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !