آب خلیج فارس، تنها منجی کاهش تنش آبی شهر کرمان و شهرهای شمالی استان


آب خلیج فارس، تنها منجی کاهش تنش آبی شهر کرمان و شهرهای شمالی استان

استاندار کرمان بیان کرد: باتوجه به جلساتی که در تهران داشتیم و بررسی کردیم در چشم انداز کوتاه مدت هیچ راهی برای تامین آب شرب هم شهر کرمان و هم شهرهای شمالی استان غیر از آب خلیج فارس وجود ندارد.

دکتر "علی زینی وند" ظهر امروز 26 فروردین ماه در اولین جلسه ستاد بحران استان کرمان در سال جدید با اشاره به گزارشات هواشناسی و سایر دستگاه ها، گفت: چنین تجربه خشکسالی در سال های گذشته نداشته ایم و انتظار داریم که مدیران پیش بینی تبعات خشکسالی را داشته و از مطرح کردن مسایل کلی بدون نتیجه خودداری کنید و اقداماتی که می توان با آنها از این بحران عبور کنیم، بیان کنید.

وی در واکنش به موضوعات مطرح شده درباره پایگاه امداد و نجات واقع در کیلومتر 75 جاده شهداد - نهبندان که به دلیل سیل 98، 14 کیلومتر جاده تخریب شده، اظهار کرد: وزارت کشور وقت مشترکی به ما و استان سیستان و بلوچستان برای امنیت کویر داده و استقرار این پایگاه برای استان ضروری است و ما نمی توانیم این پایگاه را جابه جا کرده یا بلاتکلیف بگذاریم بنابراین استقرار آن ضروری است.

استاندار کرمان بیان کرد: وارد شدن خسارت خشکسالی و سرمازدگی به صورت همزمان در چند سال اخیر کم سابقه بوده است. در حوزه سرمازدگی در شمال و جنوب استان خسارات زیادی به کشاورزان وارد شد که موضوع جنوب در سازمان برنامه و بودجه مطرح و در حال پیگیری جبران خسارت کشاورزان هستیم و باتوجه به اینکه خسارت خیلی سنگینی سرمازدگی به شمال استان نیز وارد کرد، باید هر چه سریعتر جمع بندی میزان خسارات سرمازدگی شمال استان انجام شود تا بتوانیم برای جبران خسارت وارده پیگیری های لازم داشته باشیم.

وی به مسئولان مربوطه دستور لازم برای پیگیری استمهال وام های کشاورزان را داد و گفت: باید با این اقدام مقداری از درد کشاورزان را التیام ببخشیم.

زینی وند به موضوع خشکسالی پرداخت و خطاب به مدیران گفت: به تناسب وضعیتی که وجود دارد خود را آماده کنید تا وضعیت را به بهترین نحو اداره کنید لذا هر کاری که برای رفع مشکل به ویژه بحث آب شرب لازم است، انجام دهید.

وی با اشاره به حفر 7 حلقه چاه برای تامین آب شرب شهر کرمان عنوان کرد: برای وارد شدن این چند حلقه چاه به مدار حتی اگر شده شب ها هم کار کنید تا آنها نیز زودتر به شبکه آب وصل شوند و اگر می توانید چاه های کشاورزی را به صورت موقت اجاره کنید.

استاندار کرمان با اشاره به لزوم شناسایی تانکرهای کلیه دستگاه ها افزود: باید از همه ظرفیت های بخش خصوصی و سازمان های امنیتی استفاده کنید و تعداد تانکرهای آنها را شناسایی کنید تا برای استفاده از آنها برنامه ریزی کنیم لذا ظرفیت حمل و انتقال آب سیار در سراسر استان خصوصا با محوریت ارتش و سپاه شناسایی شوند و ظرفیت آنها به ما اعلام شود تا آنها را مدیریت کنیم.

وی تاکید کرد: اگر همه ظرفیت های استان را به کار بگیریم باز به میزانی شرایط سخت است که به سختی از این تابستان عبور خواهیم کرد.

زینی وند در ادامه گریزی به وضعیت کرونایی استان زد و تصریح کرد: کاهش محدودیت ها در اختیار استاندار نیست بلکه به میزان رعایت پروتکل ها بهداشتی توسط مردم و مسئولین بستگی دارد و در کرمان با توجه به وضعیت موجود مجبوریم حداکثر محدودیت ها را اجرا کنیم.

وی در ادامه به مشکل عشایر در تامین آب شرب نیز گفت: نرخ آب شرب به آنها را به نرخ آب روستایی بدهید و اگر جایی عشایر می توانند چاهی حفر کنند آب منطقه ای مطالعاتی انجام دهد و درصورت تایید اجازه آن را بدهید.

استاندار کرمان بیان کرد: باتوجه به جلساتی که در تهران داشتیم و بررسی کردیم در چشم انداز کوتاه مدت هیچ راهی برای تامین آب شرب هم شهر کرمان و هم شهرهای شمالی استان غیر از آب خلیج فارس وجود ندارد.

وی ادامه داد: برای اجرای این پروژه 90 کیلومتر لوله گذاری با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد تومان نیاز داریم که ما جسارتی به خرج دادیم و اینکه در دولت گفتیم که نصف این اعتبار را در استان تامین کنیم و دولت و وزارت نیرو 50 درصد دیگر آن را تامین کنند تا اورژانسی این پروژه را اجرا کنیم ولی این پروژه امسال به هیچ وجه به اتمام نمی رسد بنابراین امسال را باید مدیریت کینم.

زینی وند افزود: امیدواریم با پیگیری های جدی که همه نمایندگان مجلس استان و شرکت های بزرگ با سازمان برنامه و بودجه دارند ما بتوانیم 90 کیلومتر این پروژه را در آینده نزدیک اجرا کنیم تا تنش های آبی شهر کرمان و برخی از شهرهای شمالی به صورت کوتاه مدت را کاهش دهیم.

به گزارش ایسنا، "سیدمصطفی آیت الهی موسوی" معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان نیز در این جلسه از اجرایی شدن 70 درصد مصوبات سال گذشته ستاد مدیریت بحران استان خبر داد و گفت: در سال گذشته 23 مورد حادثه سیل، طوفان، تگرگ، سرمازدگی و ... به استان 55 میلیارد تومان خسارت وارد کرده اند.

وی مقابله با آتش سوزی اراضی و مراتع و هجوم ملح صحرایی، ایمن سازی شهرها و روستاها در برابر سیل برای اولین بار در کشور، شناسایی 99 روستای که در برابر خطر آسیب پذیرتر بودند، ایمن سازی سدها، لایروبی قنات، ترمیم و نصب پل های آسیب دیده در برابر سیل ها، ترمیم و احداث سیل بندها را از جمله اقدامات صورت گرفته در سال گذشته برشمرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: توسعه ایستگاه های لرزه نگاری استان از دیگر اقدامات بود که اکنون 11 ایستگاه لرزه نگاری در استان داریم و همچنین افتتاح شبکه رادیویی پشتیبانی بحران را نیز داشتیم. همچنین در بحث پیگیری اختصاص اعتبار گرد و غبار به میزان 94 میلیارد تومان و مرمت، نوسازی و احداث مساکن روستایی اقدامات خوبی صورت گرفت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آموزش: چگونه گوشی سرقت شده یا گم شده را پیدا کنیم؟