ساوه در گرداب کووید 19


ساوه در گرداب کووید 19

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه گفت: همانطور که ویروس جهش یافته در پیک چهارم قاطعانه افراد را مبتلا می‌کند مردم هم باید رعایت پروتکل‌ها را قاطعانه در دستور کار خویش قرار دهند تا بتوان از وضعیت قرمز خارج شد.

دکتر محمود کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه هنوز خیلی از افراد جامعه خطر پیک چهارم کرونا را درک نکرده اند، اظهار کرد: افزایش آمار مبتلایان در پیک چهارم نشان داد که به دلیل شدت بالای درگیری و قدرت زیاد سرایت، این پیک خیلی بی رحمانه تر از پیک‌های گذشته است.

وی با اشاره به اینکه نمودار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ به صورت آسانسوری در حال افزایش است، بیان کرد: برای کاهش سرعت آسانسوری مبتلایان باید پروتکل های بهداشتی به صورت دقیق رعایت شود که متاسفانه در حال حاضر میزان رعایت پروتکل ها به کمتر از ۵۰ درصد رسیده است و اگر گشتی در سطح شهر بزنید خواهید دید که به عنوان مثال مصوبه تعطیلی مشاغل گروه ۴،۳،۲ به درستی اجرا نمی‌شود و یا شاهد حجم بالای ترددهای غیرضروری مردم در پارک‌ها، تفرجگاهها و معابر شهری هستیم.

معاون بهداشتی علوم پزشکی ساوه خواستار همکاری مردم با مراقبین سلامت شد و افزود: متاسفانه بخشی از مردم با مراقبین بهداشتی که نگران سلامتی آنان هستند همکاری نمی‌کنند و بعضا دیده شده که در پاسخ به تماس تلفنی مراقبین بهداشتی با آنان بداخلاقی کرده و حتی شماره تلفن آنان را بلاک یا مسدود می‌کنند. در حالی که تنها هدف همکاران ما اطلاع از وضعیت سلامتی افراد و کمک به پیشگیری از ابتلای سایر افراد جامعه و تسریع در درمان آنان است.

وی با تاکید بر اینکه شکستن قرنطینه خانگی به سلامت جامعه آسیب جدی وارد می‌کند، گفت: بعضا دیده شده که مراقبین بهداشتی در تماس با افرادی که قرنطینه خانگی را شکسته و با وضعیت نگران کننده کرونای مثبت به راحتی در جامعه تردد می‌کنند، شاهد برخوردهای زشت و زننده‌ای از سوی آنان شده و به همکاران ما توهین می‌کنند.

وی نسبت به رفتار برخی صنوف که مشمول مصوبه تعطیلی در وضعیت قرمز هستند گلایه کرد و افزود: اصناف و کسبه بدانند هر چقدر پیک چهارم طول بکشد قطعا ضرر مالی بیشتری خواهند کرد، لذا از آنان انتظار می‌رود که نسبت به اجرای مصوبات همکاری لازم را انجام دهند تا بتوانیم هر چه سریعتر زنجیره انتقال را قطع کرده و به شرایط مناسب برگردیم.

دکتر کریمی همچنین با انتقاد از شلوغی ادارات و ارگان‌ها در این شهرستان گفت: متاسفانه ازدحام مردم در ادارات، بانک‌ها و سازمان‌ها بالاست و با این رویه نمی‌توان زنجیره سرایت ویروس را قطع کرد.

وی با اشاره به اینکه در هفته دوم شروع پیک چهارم کرونا در ساوه و زرندیه، ویروس با شدت بالا و مهارنکردنی تاخت‌وتاز کرده است، افزود: آمار بیماران سرپایی در هفته دوم پیک چهارم از اوج پیک سوم نیز ۱۸ درصد بیشتر است و نسبت به هفته دوم پیک سوم ۴.۵ برابر افزایش داشته است.

او با اشاره به تکمیل شدن ظرفیت تخت‌های بستری گفت: باید برای افزایش میزان تخت‌های بستری چاره اندیشی کرد و افزایش آمار مبتلایان تهدید بزرگی برای شهر ساوه است. باید محدودیت‌های تردد با مسدود شدن معابر اصلی در بافت مرکزی شهر برای جلوگیری از ترددهای غیرضروری ایجاد شود.

سخنگوی دانشکده علوم پزشکی ساوه از ارائه دهندگان امور خدماتی در شهر ساوه نظیر نانوایان و ... خواست تا نسبت به ارائه خدمات به افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند، خودداری کنند تا سلامت مردم حفظ شود.

وی با تاکید بر اینکه رکورد بیماری هفتگی در ساوه چه در آمار مثبت‌ها و چه در آمار بستری‌ها و نیز رکورد بستری هفتگی در پیک سوم هم شکسته شد، افزود: در پیک سوم اوج بستری ما ۱۲۰ نفر بود اما در این پیک در هفته دوم فروردین به ۱۸۵ بستری رسید.

وی با تاکید بر اینکه در صورت عدم رعایت پروتکل‌ها، روزهای بدی در راه است و به زودی آمار مرگ ها در ساوه دو رقمی خواهد شد، افزود: سفرهای نوروزی، تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی در تعطیلات نوروزی باید برای ما درس بزرگی باشد. از برگزاری دورهمی‌ها در ماه رمضان و افطاری دادن پرهیز کنیم تا مانع از سرایت بیشتر ویروس به دیگران شود.

وی با تاکید بر اینکه در این روزها حال شهرمان خوب نیست، گفت: با این حجم از بی‌باوری و ساده انگاری و عدم رعایت صحیح پروتکل‌ها شرایط وخیمی در انتظارمان خواهد بود. کاهش میزان استفاده از ماسک زنگ خطری برای شیوع بیشتر بیماری است.

وی در ادامه خطاب به آن خانواده‌ای که در یک خانه ۱۲۰ متری مراسم جشن عروسی برای ۳۰۰ نفر برگزار کرده است، گفت: آیا از تعداد تخت‌های بستری در بیمارستان‌های ساوه و میزان ظرفیت آن اطلاع دارید که اقدام به برپایی جشن عروسی می‌کنید؟

او همچنین گفت: شما شهروند ساوجی که مقابل درب مغازه‌ات ایستاده‌ای و کرکره مغازه‌ات نیم متر باز است و به محض حضور بازرسان اقدام به بستن مغازه می‌کنی یا در تعطیلی فلان باشگاه، مسجد و اماکن متبرکه کوتاهی می کنید کاش سری به بیمارستان بزنید و وضعیت اسفبار آمار مبتلایان را ببینید.

دکتر کریمی خواستار رعایت پروتکل‌ها در مطب پزشکان خصوصی، آزمایشگاه ها، رادیولوژی، داروخانه و وسایط نقلیه عمومی شد و افزود: متاسفانه برخی خودروهای شخصی اقدام به جابجایی افاغنه از شهر ساوه به مهمانشهر شهید ناصری آن هم بدون ماسک (و در هر خودروی سواری ۷ مسافر) می‌کنند که نگران کننده است و با این وضعیت و رفتار مردم به هیچ وجه نمی‌توانیم از رنگ قرمز خارج شویم.

وی تصریح کرد: همانطور که ویروس جهش یافته در پیک چهارم قاطعانه افراد را مبتلا می‌کند مردم هم باید رعایت پروتکل‌ها را قاطعانه در دستور کار خویش قرار دهند تا بتوان از وضعیت قرمز خارج شد. با این قاطعیت و سرعتی که در رفتار ویروس وجود دارد، بازنده اصلی ما هستیم.

او بیان کرد: تعداد آمار بیماران سرپایی در پیک سوم در اوج پیک به هفته ای ۹۰۴ نفر رسید اما آمار سرپایی در هفته دوم پیک به ۱۱۷۱ بیمار در یک هفته رسیده است. شاید عمق فاجعه بهتر ادراک شود که اینطور بگوئیم، در هفته دوم پیک سوم تعداد بیمار ما ۳۰۲ نفر بود و الان در هفته دوم به ۱۱۷۱ رسیده و در هفته دوم از اوج قله پیک سوم بالاتر رفته است. در هفته دوم پیک سوم تعداد بستری هفتگی ما ۴۸ نفر بوده و الان به ۱۸۵ نفر در هفته رسیده است، این در حالی است که بالاترین آما در بستری‌ها در پیک سوم به ۱۲۰ نفر رسیده بود.

دکتر کریمی با اشاره به فوت هفت نفر در 48 ساعت گذشته در ساوه و زرندیه افزود: ساوه در شرایط فعلی نیازمند تیم واکنش سریع و بحران است و باید این تیم هرچه سریعتر تشکیل شود و به ویروس بگوید به کجا چنین شتابان.

وی همچنین به ابتلای ۲۲۷ نفر به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در ساوه و زرندیه اشاره کرد و از شناسایی ۱۲۹ نفر از طریق تست PCR و ۹۸ نفر با تست سریع و بستری شدن ۲۷ نفر در ساوه و زرندیه در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد.

وی افزود: به طور کلی از ابتدای شیوع بیماری کرونا تا به حال ۱۵۹۳۳ نفر در دو شهرستان ساوه و زرندیه به این بیماری مبتلا شده و متاسفانه ۳۵۰ نفر جان باخته‌اند. در حال حاضر ۱۴۴ نفر در بیمارستان بستری هستند که از این تعداد ۲۷ نفر در شبانه روز گذشته بستری شده اند و ۲ نفر جان خود را از دست داده است. ۱۲۹ نفر در ساوه و زرندیه در شبانه روز گذشته به صورت قطعی از موارد مثبت جدید کرونا هستند.

وی تاکید کرد: از رعایت اصول بهداشتی خسته نشویم تا وقتی که حتی یک نفر بیمار در کشور هست باید تلاش کنیم. وضعیت بیماری‌های واگیر دار مانند کرونا، با اندکی غفلت بحرانی می‌شود، شرایطی که اکنون متاسفانه دچار آن شده‌ایم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ 5 اردیبهشت + دانلود غزل حافظ