استاد دانشگاه: سند جامع همکاری با چین نشان دهنده عدم انزوای ایران است


استاد دانشگاه: سند جامع همکاری با چین نشان دهنده عدم انزوای ایران است

مشهد- ایرنا- استاد علوم سیاسی دانشکده علوم اداری و اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: امضای سند جامع همکاری ایران و چین به نفع ما و نشان دهنده این است که جمهوری اسلامی ایران بر خلاف تبلیغات کاذب دشمنان، کشوری منزوی در جهان نیست.

دکتر مهدی نجف‌زاده روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: اگر کشورهای غربی در ایجاد و تداوم رابطه با جمهوری اسلامی ایران دچار مشکل هستند در مقابل کشور ما به خوبی توان و ظرفیت برقراری روابط موفق، سازنده و راهبردی را با دیگر کشورهای مهم جهان دارد.

وی با بیان این که چین در روابط خود سعی در تعامل با سیستم اقتصادی جهانی دارد ادامه داد: بر همین اساس شاهد گرایش چین به کشورهای غربی، آمریکا و حتی کشورهای آفریقایی هستیم و به همین دلیل بسیاری از مراودات خود را با نگاه غیرایدئولوژیک برنامه ریزی کرده است.

این استاد دانشگاه گفت: چین یک قدرت بالقوه است که با منطق اقتصاد جهانی در حال حرکت و ارتباط با سایر کشورهاست از سوی دیگر هند هم در حال قدرت یافتن در کنار سایر کشورهاست و این خود به منزله خروج از اقتصاد جهانی نیست و نباید گفت یک بلوک قدرت، در حال شکل گرفتن است زیرا پیوستگی اقتصاد جهانی بیشتر از گذشته شده است.

نجف زاده افزود: برخی رسانه های خارجی به عنوان یک ابزار سیاسی و با هدف مشروعیت زدایی از جمهوری اسلامی ایران سعی در انتشار مطالب انتقادی نسبت به این سند همکاری دارند.

سند جامع همکاری های ایران و چین هفتم فروردین ماه سال جاری توسط محمدجواد ظریف و "وانگ بی" وزیران خارجه ایران و چین در محل وزرات امور خارجه امضا شد.

ایران و چین در جریان سفر رسمی "شی جی بینگ" به تهران در بهمن ماه ۹۴ با صدور بیانیه ای سطح روابط خود را به روابط راهبردی ارتقا دادند و دربند ششم این بیانیه ۲ طرف آمادگی خود را برای رایزنی و مذاکره جهت انعقاد سند جامع همکاری بلند مدت اعلام کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا