پنج میلیون و 798 هزار راس دام در استان مرکزی واکسینه شدند


پنج میلیون و 798 هزار راس دام در استان مرکزی واکسینه شدند

اراک - ایرنا - مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: پنج میلیون و 798 هزار راس دام سبک و سنگین سال گذشته علیه بیماری‌های مختلف دامی و مشترک واکسینه شدند.

دکتر«محسن شانقی » روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: واکسیناسیون دام‌های سبک و سنگین علیه بیماری‌های مختلف سال گذشته در استان مرکزی نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن سه درصد افزایش یافته ‌است.

وی ادامه داد: ۲۷۱ هزار و ۷۵۳ راس دام سبک و سنگین سال گذشته علیه بیماری تب مالت واکسیناسیون و ۲۰ هزار و ۷۵۱ راس دام برای تشخیص این بیماری در بین دام‌ها، مورد آزمایش قرار گرفتند.

مدیر کل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: ۸۹ مورد مثبت در این آزمایش‌ها مشاهده شد.

شانقی گفت: ۴۸ هزار و ۷۱۵ راس دام سنگین نیز برای شناسایی بیماری سل تست شدند که تعداد ۱۳ مورد مثبت و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

وی ادامه داد: تست مشمشه نیز بر روی یک هزار و ۱۵۹ راس اسب انجام شد که در این آزمایش‌ها مورد مثبتی از بیماری مشاهده نشد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: ۲۹۹ هزار و ۷۳۴ راس دام سال گذشته علیه بیماری مشترک شاربن و ۱۴ هزار و ۶۳۹ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند که واکسیناسیون این حیوانات در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن به ترتیب ۴۶ و ۱۵ درصد افزایش یافت.

شانقی خاطرنشان کرد: استان مرکزی به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد که این مهم احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی را در استان افزایش می‌دهد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی از جمله تب برفکی، آبله، ppr و مبارزه با بیماری‌های مشترک شامل بروسلوز (تب مالت)، سل، هاری و سیاه زخم از جمله برنامه‌های اولویت دار این اداره کل است.

شانقی یادآور شد: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی در سال‌های اخیر با استفاده از اجرای برنامه‌های ملی کنترل بیماری های دامی در محورهای رصد و پایش بیماری ها، معیارهای کنترلی، برنامه تشخیص و تجهیز آزمایشگاه اداره کل، اطلاع رسانی و آموزش و نظارت و مراقبت از بیماری‌ها و استفاده از پیشرفته ترین برنامه ها و نرم افزارها توانسته در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به شناسایی بیماری و انجام اقدامات کنترلی و جلوگیری از انتشار آن اقدام کند.

استان مرکزی با ۱۲ شهرستان، و یک هزار و ۵۳۹ روستا، دارای ۹۶۰ واحد مرغداری صنعتی، ۴۹۱ واحد گاوداری صنعتی و ۱۹۱ واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقشه زن خائن برای قتل شوهر / مرد بی نوا در بیمارستان گاندی جان باخت