جف بزوس: آمازون با کارکنانش مثل ربات رفتار نمی‌کند


جف بزوس: آمازون با کارکنانش مثل ربات رفتار نمی‌کند

جف بزوس در آخرین نامه‌‌ی خود به‌عنوان مدیرعامل آمازون خطاب به سرمایه‌گذاران شرکت، مباحث مهمی را مطرح کرده است. بزوس اعتقاد دارد که آمازون با کارکنانش مثل ربات رفتار نمی‌کند.

جف بزوس، آمازون را در حالی ترک می‌کند که این شرکت به ۲۰۰ میلیون مشترک سرویس پرایم دست پیدا کرده است. از طرفی، برنامه‌هایی که آمازون در سر می‌پروراند قرار است شامل تغییراتی در محیط کاری باشد تا مشکلاتی که اخیرا در رسانه‌ها مطرح شده‌اند برطرف شوند. حداقل این برداشتی است که می‌توان از آخرین نامه‌ی جف بزوس خطاب به سرمایه‌گذاران آمازون برداشت کرد. بزوس در سال جاری میلادی صندلی مدیرعاملی آمازون را رها می‌کند و این سِمَت به اندی جسی می‌رسد.

آخرین باری که آمازون آمار مربوط به تعداد مشترکین سرویس پرایم را منتشر کرد، اوایل ۲۰۲۰ بود. آمازون در جریان برگزاری کنفرانس مالی سه‌ماهه‌ی پایانی سال ۲۰۱۹ گفته بود ۱۵۰ میلیون مشترک پرایم دارد. این یعنی تعداد مشترکین سرویس محبوب آمازون با سرعت سرسام‌آوری افزایش پیدا کرده.

برای اینکه بفهمید این سرعت چقدر زیاد است، بهتر است نگاهی به برخی آمار بیاندازیم. ۱۳ سال طول کشید تا آمازون تعداد مشترکین سرویس پرایم را به ۱۰۰ میلیون نفر برساند. در بین سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تعداد مشترکین پرایم ۵۰ میلیون نفر افزایش یافت و اندکی بیش از یک سال بعد، پرایم اکنون دارای ۲۰۰ میلیون کاربر است.

دنیاگیری ویروس کرونا مزیت‌های بزرگی برای کسب‌و‌کار خرده‌فروشی آمازون به‌همراه آورد و درآمدهای این شرکت را بسیار بالا برد و شاید با خود فکر کنید دلیل اصلی دستیابی به ۲۰۰ میلیون مشترک پرایم کرونا بوده است، بااین‌حال تحلیلگران می‌گویند آمازون در هر صورت قرار بود به این رکورد جدید دست پیدا کند.

جف بزوس مدعی است آمازون اکنون ۲۰۰ میلیون مشترک در سرویس پرایم دارد

انگجت می‌نویسد بخش مهمی از نامه‌ی جف بزوس به تلاش نافرجام اخیر کارکنان مرکز ارسال کالای BHM1 در بسمر آلاباما برای ایجاد اتحادیه اشاره می‌کند. بزوس می‌نویسد: «آیا خیال رئیس هیئت‌مدیره‌ی شما از نتیجه‌ی اخیر رأی‌گیری ایجاد اتحادیه در بسمر راحت شده است؟ خیر، خیالش راحت نشده. من معتقدم که باید کار بهتری برای کارمندان‌مان انجام دهیم. درحالی‌که نتایج رأی‌گیری یک‌طرفه بود و ارتباط مستقیم ما با کارمندان قوی است، برایم واضح است که به چشم‌انداز بهتری به‌منظور ایجاد ارزش برای کارمندان نیاز داریم، چشم‌اندازی برای موفقیت آن‌ها».

نامه‌ی جدید جف بزوس به‌شکل غیرمستقیم به سیاست کاری آمازون برای انجام یک‌سری فعالیت‌ها در خارج از ساعات کاری اشاره می‌کند. این موضوع یکی از اصلی‌ترین گلایه‌های کارکنانی در بسمر بود که قصد داشتند از طریق ایجاد اتحادیه آن را رفع کنند. آمازون می‌گوید با دقت تک‌تک کارهایی را که کارکنان خط مقدمش مضاف بر وظیفه‌ی اصلی‌شان انجام می‌دهند پایش می‌کند.

سیستمی که آمازون در محیط کار مستقر کرده در صورتی که کارکنان برای مدت‌زمانی طولانی در خارج از محیط کار باشند، پیغام‌هایی خودکار برای آن‌ها ارسال می‌کند. برخی کارمندان آمازون می‌گویند به دلیل همین سیستم نمی‌توانند در زمان‌های مورد نیاز از سرویس بهداشتی استفاده کنند.

جف بزوس از این سیاست دفاع می‌کند و می‌گوید: «کارمندان در شیفت کاری‌شان می‌توانند برای استراحت، آب خوردن، استفاده از سرویس بهداشتی یا صحبت با مدیران بدون اینکه عملکردشان در فضای کار متأثر شود، به‌شکل غیرسمی دست از کار بکشند». بزوس در ادامه می‌گوید آمازون اهدافی غیرمنطقی برای میزان و شدت کار کردن کارکنان تعیین نمی‌کند و ادامه می‌دهد: «ما اهدافی قابل‌دسترسی برای عملکرد کارمندان در نظر می‌گیریم».

این آخرین نامه‌ی جف بزوس به‌عنوان مدیرعامل آمازون خطاب به سرمایه‌گذاران شرکت است

جف بزوس می‌گوید وقتی بحث به کارکنانی می‌رسد که به‌صورت مداوم نمی‌توانند انتظارات آمازون را برآورده کنند، این شرکت دوره‌ی آموزشی به آن‌ها ارائه می‌دهد. بزوس ادعا می‌کند آمازون کمتر از ۲٫۶ درصد از کارکنان خود را به دلیل عدم انجام کارهایشان به مقدار کافی، اخراج می‌کند. او می‌گوید عدد مذکور به‌دلیل تأثیر عملیاتی دنیاگیری کرونا روی کسب‌و‌کار آمازون، در سال ۲۰۲۰ کمتر از این بود.

آن‌طور که ورج گزارش می‌دهد، جف بزوس در بخشی از نامه‌اش با این ادعا که آمازون اهمیتی به کارکنانش نمی‌دهد مخالفت می‌کند و می‌گوید:‌ «در شماری از گزارش‌ها گاهی اوقات گفته می‌شود که کارکنان ما روحیه‌ی ناامیدی دارند و مثل ربات‌ با آن‌ها رفتار می‌شود. این ادعا صحیح نیست».

جف بزوس در ادامه‌ی نامه‌اش به یکی از دیگر از مسائلی اشاره می‌کند که طی چند وقت اخیر بارها در انبارهای آمازون مطرح شده است: آسیب دیدن در محل کار. بزوس صراحتا می‌گوید آمازون در حال انجام یک‌سری اقدامات است تا به این مشکل رسیدگی کند. بزوس می‌گوید تقریبا ۴۰ درصد از آسیب‌های کاری که در آمازون اتفاق می‌افتد به اختلالات اسکلتی عضلانی مرتبط با کار (WMSD) مربوط است. منظور بزوس آسیب‌هایی نظیر فشار بیش از حد به کارگر در نتیجه‌ی تکرار کاری مشابه به دفعات زیاد است. این مشکلات به‌ویژه در تأسیساتی از آمازون که دارای تجهیزات خودکار بیشتری هستند رخ می‌دهند.

جف بزوس می‌گوید آمازون در حال تدوین برنامه‌ی الگوریتمیک جدیدی برای کارکنان است که به‌صورت خودکار آن‌ها را در بین کارهایی که گروه‌های متفاوتی از عضلات بدن را درگیر می‌کنند جابه‌جا می‌کند. جف بزوس می‌گوید آمازون در سال جاری میلادی این برنامه‌ی جدید را روی کار می‌آورد. آمازون همچنین تصمیم دارد در سال ۲۰۲۱ بالغ‌بر ۳۰۰ میلیون دلار در پروژه‌های ایمنی محیط کار سرمایه‌گذاری کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی از خوانندگی سگ سخنگو با آهنگ صادق بوقی میگه آو آو آو آو...