زخم بارش‌های سیل‌آسای بهاری بر پیکر نحیف مناطق شرقی کرمان


زخم بارش‌های سیل‌آسای بهاری بر پیکر نحیف مناطق شرقی کرمان

کرمان - ایرنا - بهارِ هرسال، شاهد نشانه رفتن تن رنجور و نحیف مناطق شرقی و کویرنشین استان کرمان دراثر بارش‌های سیل آسای توام با توفان های مکرر شن و گرد و غبار غلیظ هستیم که خسارتهای هنگفت و جبران ناپذیری را بر ساکنان کویری این نقاط از استان تحمیل می‌کند.

به گزارش ایرنا ، طی چند روز گذشته نیز شاهد توفان های شن توام با رگبارهای بهاری سیل آسا در بخشی از نقاط مرکزی و شرقی استان کرمان از جمله شهداد ، ریگان ، فهرج ، بم و نرماشیر بودیم که خسارت های زیادی به زیرساخت های عمرانی و بخش های کشاورزی و معیشت مردمان این دیار وارد شد.

هر چند که وقوع این بارش های بهاری در استان تفتیده کرمان که میزان بارندگی سالانه آن در بهترین حالت از کم بارش ترین نقاط کشورمان کمتر است موجبات نشاط و شادابی آب و هوای بخش هایی از این استان پهناور را به دنبال دارد ولی این نشاط زودگذر با ضرر و خسارت های ایجاد شده در نظر ساکنان رنگ می بازد و آنان را بیشتر و بیشتر دچار مشکل می‌کند.

سیلاب بیش از ۲۰ میلیاردریال به شهداد خسارت زد

شهردار شهداد گفت: جاری شدن سیلاب در سحرگاه روز جمعه ای که گذشت بیش از ۲۰ میلیارد ریال به اماکن و تاسیسات این شهر خسارت وارد کرده است.

زخم بارش‌های سیل‌آسای بهاری بر پیکر نحیف مناطق شرقی کرمان

علی بهرامی افزود: بر اثر بارش سیل آسای بهاری یاد شده سیلاب وارد بخش هایی از شهر شد که موجب آبگرفتگی معابر و تاسیسات زمین تازه تاسیس چمن مصنوعی و فضای سبز شد.

وی تصریح کرد: سیلاب به برخی منازل و کارگاه های شهر وارد شد و به آنها خسارت وارد کرد که ارزیابی اولیه حاکی از وارد آمدن بیش از۲۰ میلیاردریال است.

شهردار شهداد اظهار داشت: با اعزام لودر و ماشین آلات شهرداری نسبت به مهار سیلاب اقدام کردیم و همچنان در حال بازگشایی معابر و تخلیه گل و لای و آب هستیم.

وی با اشاره به طغیان رودخانه فصلی در این شهر تاکید کرد: باید برای تکرار از این حوادث مانع حفاظتی در ابتدای شهر ایجاد شود که پیگیری های لازم در دست انجام است.

۳۷ منزل مسکونی در شهداد دچار آبگرفتگی شد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان گفت: طغیان رودخانه موجب آبگرفتگی ۳۷ منزل مسکونی در بخش شهداد از توابع شهرستان کرمان شد که نیروهای امدادی به سیل زدگان وساکنان این منازل امدادرسانی کردند.

زخم بارش‌های سیل‌آسای بهاری بر پیکر نحیف مناطق شرقی کرمان

رضا فلاح افزود: وقوع بارندگی‌های اخیر موجب طغیان رودخانه و آبگرفتگی و خسارت مالی در بخش شهداد کرمان شد که بلافاصله پس از طغیان رودخانه، تیم های امداد هوایی و زمینی جمعیت هلال احمر استان کرمان به روستای پشوییه در شهداد اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان کرمان با تاکید بر اینکه ۳۷ منزل مسکونی در روستای پشتوییه شهدا دچار آبگرفتگی شدند، گفت: اقلام امدادی از قبیل پتو، موکت، بسته های غذایی ۷۲ ساعته و ۲۴ ساعته، آب معدنی و دیگر اقلام مورد نیاز سیل زدگان توسط امدادگران این جمعیت توزیع شد.

همچنین بخشدار پشتوییه در خصوص خسارات اولیه این سیل گفت :‌براثر این سیل سه نفر مصدوم که دو نفر به مراکز درمانی اعزام و یک نفر سرپایی درمان شد و همچنین آبردگی در طول ۹ کیلومتر اسفالت و ۱۴ کیلومتر مسیر خاکی ایجاد گردیده و ۹ واحد مسکونی و تجاری ابگرفتگی شدید و نیز چهار خودرو آسیب دید.

رضا اعتماد تخریب خط انتقال آب ، قطعی برق ، آسیب رسیدن به ۵۰ هکتار اراضی باغی و زراعی ، قنات و موتور پمپ های کشاورزی را از دیگر خسارت سیل عنوان کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان هم با اشاره به جاری شدن سیلاب در روستای پشوئیه از توابع بخش شهداد گفت: بارش رگباری در این منطقه موجب آبگرفتگی تعدادی خانه در روستای پشوئیه شد که بلافاصله نیروهای هلال احمر، بخشداری و دهیاری وارد عمل شدند و اقدامات لازم صورت گرفته و اقلام لازم میان خانواده‌ها توزیع شد.
مجید سعیدی افزود: چهار دستگاه خودروی سواری غیربومی گردشگران نیز که در مسیر رودخانه قرار داشتند، دچار آبگرفتگی شدند که با حضور نیروهای امدادی، رهایی یافته و سه مصدوم این حادثه نیز به مرکز درمانی انتقال داده شدند.
سعیدی ابراز داشت: سیلاب در بخش شهداد موجب تخریب یک راه روستایی از سمت جهر و قطع برق پشوئیه و کشیت شده که نیروها در حال جایگزینی تیر برق و رفع اشکال هستند.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان با بیان اینکه چادر، موکت و بسته‌های غذایی کامل میان خانواده های آسیب دیده توزیع شده است، گفت: خط انتقال آب پشوئیه نیز قطع است و مزارع و باغ‌های کشاورزی خسارت دیده اند.
مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان همچنین گفت: بارش شدید تگرگ در روزهای اخیر در شهرستانهای بم و نرماشیر خساراتی به درختان میوه وارد کرده است.
سعیدی اضافه کرد: وزش توفان و تگرگ در شهرستان ریگان نیز موجب فرو ریختن تعدادی از دیوارهای بلوکی با ساخت غیراصولی شده است.
وی همچنین از آبگرفتگی پنج کپر خانوار روستایی در شهرستان ریگان خبر داد و گفت: اقلام مورد نیاز این خانوارها نیز توسط نیروهای هلال احمر توزیع شد.
سعیدی عنوان کرد: تاسیسات و شبکه خطوط انتقال برق ریگان نیز دچار خساراتی شده و تعدادی از راه های روستایی این شهرستان نیز به دلیل جنس خاک با سختی در عبور و مرور همراه است.

سیلاب به ۹ واحد مسکونی شهداد خسارت جدی وارد کرد

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به بارش باران طی ۲ روز گذشته در کرمان گفت: سیلاب به ۹ واحد مسکونی روستای پشوییه بخش شهداد خسارت جدی وارد کرده است.

زخم بارش‌های سیل‌آسای بهاری بر پیکر نحیف مناطق شرقی کرمان

محمدرضا پورابراهیمی شامگاه جمعه در بازدید از روستای سیلزده پشوییه شهداد به بارش شدید باران طی دو روز گذشته و جاری شدن سیل در این روستا اشاره کرد و گفت: جاری شدن سیلاب حدود ۱۸ کیلومتر مسیر جاده خاکی و هشت کیلومتر به آسفالت این منطقه آسیب وارد کرده است.

وی تاکید کرد: همچنین سیلاب به شبکه برق رسانی روستای پشوییه نیز با شکست چند تیر برق خسارت وارد کرده است.

پورابراهیمی گفت: ماموران در حال ترمیم و وصل شبکه برق رسانی به روستاهای پشوییه و کشیت که از همین مسیر تامین برق می شود، هستند و تا ساعاتی دیگر برق این روستاها وصل خواهد شد.

وی افزود: سیلاب همچنین مسیر انتقال آب کشاورزی به روستای پشوییه را نیز دچار مشکل کرده است.

پور ابراهیمی با اشاره به ورود بسیج به حوزه رفع مشکلات ناشی از جاری شدن سیلاب در روستای پشوییه بیان کرد: مسوولان مرتبط به منظور وصل آب آشامیدنی و کشاورزی این منطقه وارد عمل شده اند که تا ساعاتی دیگر این عملیات به پایان می رسد.

تاکید بر ضرورت راهکار مناسب برای ورورد سیلاب به روستایی پشتوییه

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: انتظار می رود فرماندار و مدیران حوزه حوادث، راهکار مناسبی به منظور جلوگیری از ورود سیل به روستای پشوییه که سال هاست درگیر سیلاب است، بیندیشند.

پور ابراهیمی با بیان اینکه تمام دستگاه های امدادی هم اکنون در منطقه حضور دارند گفت: جا دارد از هلال احمر، بسیج، دهیاری، بخشداری، امام جمعه و سایر دستگاه ها و نهادهای مرتبط که از ساعات اولیه وقوع سیلاب در روستای پشوییه حضوری فعال داشته اند قدردانی کرد.

پورابراهیمی ابراز امیدواری کرد، ظرف چند روز آینده شرایط این روستا به حالت عادی برگردد و خسارتی که باید به مردم پرداخت شود توسط دستگاه های اجرایی تامین شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با انجام اقدامات پیشگیرانه سال آینده همزمان با بارش باران شاهد جاری شدن سیلاب در این روستا نباشیم و باید به منظور جبران خسارت های مردم این روستا تدابیری اندیشیده شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی، پیشگیری از وارد آمدن خسارت به وسیله سیلاب را مهم ارزیابی و تصریح کرد: باید از بروز سیلاب در آینده با توجه به شرایط منطقه پیشگیری کرد.

گرد و غبار و تگرگ ۲۰ روستای ریگان را دچار مشکل کرد

فرماندار شهرستان ریگان به عنوان شرقی ترین نقطه استان کرمان گفت: گرد و غبار شدید و بارش تگرگ روز گذشته ، موجب قطع شدن برق ۲۰ روستای این شهرستان شد.

زخم بارش‌های سیل‌آسای بهاری بر پیکر نحیف مناطق شرقی کرمان

امین باقری با اشاره به توفانهای مکرر شن و رگبارهای تند بهاری در این شهرستان که همواره برای ساکنان مشکل ساز می شود اظهار داشت : بارش تگرگ و وزش توفان شدید شن روز گذشته به مدت یک ساعت جاده ریگان به چابهار را بست و همچنین موجب کاهش دید افقی در محور بم به ایرانشهر شد.

وی ادامه داد : این توفان شن و بارش تگرگ موجب تلف شدن صدها دام و طیور ، وارد امدن خسارت به نخلستا نها و مزارع گندم و جو شد و همچنین ۱۷ شهروند را راهی مراکز درمانی کرد.

به گفته فرماندار گرد و غبار شدید راه ۲۱ روستای شهرستان ریگان را بست و خسارت میلیاردی به زیر ساخت های این شهرستان وارد کرد که کارشناسان در حال برآورد دقیق خسارت هستند.

خسارت ۱۶۰ میلیارد تومانی تگرگ و طوفان فهرج

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج گفت: تگرگ و طوفان روز گذشته افزون بر ۱۶۰ میلیارد تومان خسارت به بخش های مختلف کشاورزی این شهرستان وارد کرد.

زخم بارش‌های سیل‌آسای بهاری بر پیکر نحیف مناطق شرقی کرمان

علی فهرجی با بیان اینکه در اثر تگرگ روز گذشته به ۴۰ درصد باغات مرکبات به ارزش تقریبی افزون بر ۵۳میلیارد تومان خسارت وارد شده اظهار داشت: همچنین طوفان و تگرگ خسارت زیادی به زمین های زراعی گندم و جو به ارزش چهار میلیارد تومان وارد کرده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فهرج همچنین با اشاره به فصل گردافشانی نخیلات خرما تصریح کرد: ۲۰ درصد از نخیلات به ارزش ۱۰۳ میلیارد تومان دچار خسارت شده طوری که شدت باد به اندازه ای بوده که باعث شکستن پنج اصل نخل درخت خرما شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی