احیای دریاچه ارومیه؛ خاطره‌ای ماندگار از دولت در اذهان مردم ایران


احیای دریاچه ارومیه؛ خاطره‌ای ماندگار از دولت در اذهان مردم ایران

ارومیه- ایرنا- طرح انتقال آب 650 میلیون مترمکعبی از کانی‌سیب به دریاچه ارومیه در آستانه بهره برداری قرار دارد که در صورت تحقق آن، بخش مهمی از ظرفیت احیای نگین آبی آذربایجان عملیاتی خواهد شد تا خاطره خوش آن در تاریخ اذهان مردم منطقه از دولت تدبیر و امید به یادگار بماند.

به گزارش ایرنا، دکتر حسن روحانی اولین رییس جمهوری اسلامی ایران بود که موضوع احیای دریاچه ارومیه را در نشست مهمی همچون اولین جلسه هیات دولت مطرح کرد که بعدها منجر به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه و آغاز اقدامات عملی برای احیای نگین آبی آذربایجان شد.

مخالفان دولت در حالی برای ناکارآمد نشان دادن ستاد احیا تمامی تلاش خود را به کار گرفتند که پس از گذشت بیش از هفت سال، آخرین گام‌های دولت برای تحقق احیای دریاچه ارومیه برداشته شده و در این راستا بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال با وجود تحریم و مشکلات اعتباری از سوی دولت تدبیر و امید به قیمت روز هزینه شده است؛ هزینه‌ای که نشان داد دولت به موضوعات زیست محیطی و مطالبات مردمی حساسیت کافی دارد.

اکنون وضعیت دریاچه ارومیه نه تنها امیدوارکننده بوده بلکه تراز آن نسبت به کمترین ارتفاع ثبت شده برای نگین آبی آذربایجان بیش از یک متر و ۲۳ سانتی متر افزایش یافته و این امیدواری را افزایش داده که قول رییس دولت تدبیر و امید به مردم آذربایجان در مسیر پایانی است.

رییس جمهوری در آخرین سفر خود به آذربایجان‌شرقی با اشاره به طرح‌های مهم انتقال آب به دریاچه ارومیه اعلام کرده بود که پس از بهره‌برداری از این طرح‌ها، تراز نگین آبی آذربایجان سالانه بیش از یک متر افزایش می‌یابد.

دکتر حسن روحانی بارها یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید را احیای دریاچه ارومیه و نجات ۱۴ میلیون ایرانی از طوفان نمک دانسته است.

رییس جمهوری تاکید کرده است که اگر برای این احیا قدم برداشته نمی‌شد، امروز برخی از کلانشهرهای منطقه وجود نداشتند و تمام باغات و مزارع در این منطقه از بین رفته بودند.

پرداخت همه تعهدات مالی دولت به مهمترین طرح انتقال آب به دریاچه ارومیه

در همین راستا طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی به دریاچه ارومیه با ظرفیت انتقال سالانه بیش از ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب، یکی فاخرترین طرح‌های ملی کشور است که در حوزه زیست محیطی و برای جلوگیری از یک بحران بین المللی در دولت روحانی به مرحله اجرا درآمده است.

"محمدباقر نوبخت" معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه در سفر اخیر خود به آذربایجان غربی با اشاره به همین طرح گفت: همه تعهدات مالی دولت برای احداث تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه پرداخت شده و اضافه بر آن، مساعدت ویژه ای برای حل مشکل آبرفتی بخش پایانی این تونل نیز صورت گرفته است.

فقط یک کیلومتر از تونل خط انتقال برای بهره برداری باقیست

با توجه به عظمت بسته عمرانی انتقال آب به دریاچه ارومیه که نقطه عطفی در احیای کامل آن خواهد داشت، طبیعتا پیگیری اخبار مربوط به آن نیز به نوعی در اولویت خبری مردم منطقه قرار گرفته است.

"فرهاد سرخوش" رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: از مجموع ۳۵.۵ کیلومتری خط انتقال آب به دریاچه ارومیه فقط کمتر از یک کیلومتر باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه تونل در چند ماه اخیر به مشکل فنی و به یک شرایط آبرفتی برخورد کرده بود، اظهار داشت: این بخش آبرفتی نیازمند اعتبارات بیشتر تشخیص داده شده است.

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با بیان اینکه روزانه ۸ متر و ماهانه حدود ۱۵۰ متر از این مسیر باقی مانده حفاری می‌شود، افزود: فقط چند صد متر مشکل حفاری خواهیم داشت و بقیه آن به سرعت حفاری خواهد شد.

وی همچنین از اتمام احداث خط انتقال ۱۱ کیلومتری خبر داد و گفت: حفاظت از این خط انتقال ۱۱ کیلومتری و ۳۹ کیلومتر مسیر انتقال آن به دریاچه ارومیه به سازمان محیط زیست واگذار شده است.

سرخوش با اشاره به آبگیری سد کانی سیب، بیان کرد: ظرفیت این سد ۲۰۰ میلیون متر مکعب است که هم اکنون ۱۲۰ میلیون مترمکعب آبگیری شده و آماده انتقال آب است.

هزینه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریالی فقط برای طرح‌های انتقال آب

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه تاکنون به قیمت بروز بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد ریال فقط برای طرح‌های انتقال آب به دریاچه هزینه شده است، گفت: با بهره برداری کامل از طرح‌های انتقال آب، سالانه نزدیک به یک‌هزار و ۱۲۰ میلیون مترمکعب آب وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

فرهاد سرخوش افزود: سالانه بیش از ۶۴۰ میلیون مترمکعب آب از جنوب آذربایجان‌غربی، ۳۰۰ میلیون مترمکعب از تمامی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب استان‌های همجوار و ۱۸۰ میلیون مترمعکب نیز از سد سیلوه وارد پیکره دریاچه ارومیه خواهد شد.

بهره برداری تمامی طرح‌های سخت افزاری دریاچه ارومیه تا پایان دولت

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلام اینکه تا پایان سال تمامی طرح‌های سخت افزاری ستاد احیای دریاچه ارومیه به پایان خواهد رسید، اظهار داشت: تمامی طرح‌های انتقال آب بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

سرخوش با اعلام اینکه پکیج طرح انتقال آب از جنوب آذربایجان‌غربی در آستانه بهره‌برداری است، گفت: مشکلاتی در تونل این طرح به وجود آمد ولی در حالت کلی پکیج این طرح که شامل سد، تونل خط انتقال و مسیر بتنی روباز می‌باشد؛ هم اکنون بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

ارزش ۱۲۰ هزار میلیارد ریالی پکیج انتقال آب از جنوب استان به دریاچه ارومیه

وی، قیمت روز پکیج انتقال آب از جنوب استان آذربایجان غربی به دریاچه ارومیه را بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد ریال ذکر کرد.

رییس دفتر استان‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به پیشرفت ۹۴ درصدی طرح فاز سوم تصفیه خانه فاضلاب ارومیه و خط انتقال ۱۱ کیلومتری آن به دریاچه، بیان کرد: یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال برای این طرح هزینه شده است.

وی با بیان اینکه اخیرا ۲۸۰ میلیارد ریال برای اتمام طرح تصفیه خانه فاضلاب اختصاص یافت، گفت: ۱۵۰ میلیارد ریال نیز برای اتمام خط انتقال اختصاص یافته است.

سرخوش ادامه داد: برای اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد.

رییس جمهوری افتتاح کننده طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه

استاندار آذربایجان‌غربی نیز با اشاره به اتمام طرح‌های انتقال آب به دریاچه ارومیه تا پایان سال جاری، گفت: طبق برنامه‌ ریزی انجام شده، افتتاح این طرح‌ها توسط رییس جمهوری انجام خواهد شد.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به توجه ویژه شخص رییس جمهوری در پیگیری یکی از مطالبات اصلی مردم منطقه یعنی احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: تامین اعتبار چند هزار میلیارد ریالی برای احیای دریاچه ارومیه نشان از عزم دولت برای رفع این مشکل زیست محیطی بود.

موفق عمل کردن دولت در مهار یک مشکل زیست محیطی بین المللی

استاندار آذربایجان‌غربی خشک شدن دریاچه ارومیه را یک مشکل بزرگ زیست محیطی در عرصه ملی و بین المللی توصیف کرد و افزود: دولت در کنترل بحران خشک شدن دریاچه ارومیه و احیای آن موفق عمل کرد.

شهریاری با اشاره به موج‌های خروشان دریاچه ارومیه گفت: موج‌های امروز دریاچه ارومیه تبلور امید در بطن جامعه مردم منطقه است.

آن‌طور که پیداست دولت تدبیر و امید تمامی تلاش خود را به کار گرفته که به دور از بهره‌برداری سیاسی، پرونده احیای دریاچه ارومیه را در دوره خود به اتمام برساند و پاشنه آشیلی برای دولت بعدی ایجاد نکند.

به نظر می‌رسد طرح‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه به اندازه‌ای در سطح جامعه نمود داشته که کمتر افرادی از مخالفان دولت به بحث احیای دریاچه ارومیه ورود می‌کنند؛ این درحالی است که در گذشته جریان مخالف دولت مانور گسترده‌ای بر روی دریاچه ارومیه داشت.

قبل از تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه، تراز این حوزه آبی سالانه به طور متوسط ۴۰ سانتی‌متر کاهش می‌یافت اما در سایه اقدامات دولت تدبیر و امید، روند خشک شدن آن متوقف شد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


استقبال هیات آفریقای جنوبی از رای جدید لاهه درباره غزه