20 محله عشایری خراسان جنوبی از آب پایدار برخوردار می‌شوند


20 محله عشایری خراسان جنوبی از آب پایدار برخوردار می‌شوند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: با آغاز عملیات اجرایی حفر چاه در محله عشایری گزخت شهرستان زیرکوه 20 محله عشایری این شهرستان از آب پایدار برخوردار می‌شوند.

مهدی عصمتی‌پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حدود ۷۰۰ خانوار ساکن در این محلات عشایری دارای ۳۵ هزار راس دام سبک و هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین هستند که در آینده نزدیک از برکات این پروژه بهره‌مند می‌شوند.

وی اظهار داشت: این چاه تا ۲۰ روز آینده حفر می‌شود و بعد از رسیدن به آب، کار مطالعات آبرسانی به محلات عشایری شروع خواهد شد تا مانند طرح آبرسانی که در محلات عشایری بمرود زیرکوه انجام شد، آب شرب سالم و با کیفیت به دست عشایر برسد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: طرح آبرسانی پایدار به ۴۰ محله عشایری بمرود شهرستان زیرکوه مهر پارسال (همزمان با روز ملی روستا و عشایر) با حضور وزیر جهاد کشاورزی در این شهرستان مرزی به بهره‌برداری رسید.

وی ادامه داد: با افتتاح این طرح ۴۰ محله عشایری و ۶۲۰ خانوار در قالب حدود چهار هزار نفر از آب پایدار و سالم بهره‌مند شدند همچنین آب مورد نیاز ۶۵ هزار راس دام در این منطقه تامین شد.

عصمتی‌پور گفت: هدف از پروژه‌های آبرسانی پایدار تامین آب شرب سالم و با کیفیت برای عشایر همچنین ایجاد، تثبیت و پایداری اشتغال عشایر بوده که شغل بیشتر آنها دامداری است.

وی با اشاره به تداوم و تاثیر خشکسالی بر زندگی عشایر بیان کرد: با توجه به کاهش شدید نزولات آسمانی در سال آبی جاری به سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار معادل ۴۰ درصد مراتع استان که در اختیار عشایر است، خسارات ۸۰ درصدی وارد شده است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی افزود: بقیه مراتع نیز به دلیل گرد و خاک یا نشست ماسه‌ها بر روی علوفه مرتع، کیفیت خود را از دست داده است.

وی گفت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر، سیاست‌ سازمان امور عشایر ایران درخصوص آبرسانی‌های پایدار به محلات عشایری تقویت شده است.

عصمتی‌پور عنوان کرد: اکنون آب شرب ۶ هزار و ۵۰۰ خانوار عشایری خراسان جنوبی با تانکر تامین می‌شود که سالانه بالغ بر هفت میلیارد ریال هزینه آبرسانی سیار به عشایر است.

سالانه ۲۰۰ هزار متر مکعب آب برای عشایر استان حمل می‌شود و سهم هر خانوار عشایری ۴۰ متر مکعب آب در سال است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است و ۸۰ درصد عشایر استان در شهرستان‌های مرزی زیرکوه، درمیان، سربیشه و نهبندان سکونت دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول