اعلام وضعیت بحرانی تا نگرانی از شیب تند گسترش ویروس کرونا در قم


اعلام وضعیت بحرانی تا نگرانی از شیب تند گسترش ویروس کرونا در قم

قم- ایرنا- اعلام وضعیت بحرانی کرونا، اعمال محدودیت‌های موقت در روضه حرم حضرت معصومه(س)، ثبت آمار بی‌سابقه نمونه‌گیری کرونا در قم و نگرانی از شیب تند گسترش ویروس کرونا از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ستاد پیشگیری، کنترل و مبارزه با کرونا ویروس این دانشگاه، گفت: هر چه تذکر می‌دهیم و نامه می‌زنیم؛ کسی توجه نمی‌کند، کارخانه تولید بیمار در قم فعال است.

محمدرضا قدیر خاطرنشان کرد: فعال بودن صنوف و دورهمی‌های خیابانی نگران‌کننده است.

وی اظهار داشت: پیک بزرگ کرونا را در استان قم شاهد بودیم و ۱۹۳ نفر در یک روز با علایم کرونا به بیمارستان‌ها مراجعه کردند و ۱۲۸ نفر نیز بستری شدند.

وی گفت: افزایش تعداد بیماران ارتباط مستقیم با شلوغی خیابان‌ها و مغازه‌ها دارد، متاسفانه فضای خیابان‌ها و سطح شهر به هیچ عنوان رضایت‌بخش نیست و شاهد هستیم که بوستان‌ها بسته شده‌اند، اما در فضای سبز بلوارها و حاشیه رودخانه مردم در کنار هم حضور دارند.

وی تاکید کرد: کارخانه تولید بیمار در قم فعال است و هر چه نامه می‌زنیم، کسی به وظایف خود عمل نمی‌کند، فعال بودن صنوف و دورهمی‌های خیابانی نگران‌کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: در ادارات نیز توجه نمی‌شود و باید سبک‌سازی ادارات و کاهش ساعت کاری را داشته باشیم.

قدیر ادامه داد: مجبور شدیم، بخشی از بیمارستان شهید بهشتی را هم به خدمات‌رسانی به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

۶ نفر دیگر در قم به دلیل کرونا جان خود را از دست دادند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، درباره آخرین وضعیت مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در این استان، گفت: متاسفانه ۶ نفر دیگر از شهروندان قمی در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

قدیر در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ۲۴ ساعت منتهی به ۲۷ فروردین‌ماه جاری، ۱۹۳ بیمار با علایم کرونا پذیرش سرپایی شدند.

وی گفت: در حال حاضر ۵۲۶ بیمار در این رابطه در مرکزهای درمانی قم بستری هستند که ۱۰۹ نفر از آن‌ها بدحال هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم خاطرنشان کرد: در این مدت‌زمانی، ۱۲۸ بیمار جدید در مراکز درمانی استان قم بستری و تعداد ۸۷ تَن از بیماران در این زمینه ترخیص شدند.

قدیر اعلام کرد: همچنین در این مدت، یک هزار و ۳۲۰ مورد آزمایش (تست) در این زمینه انجام شده که ۳۳۱ مورد آن مثبت بوده است.

وی در بخش دیگر سخنان خود تاکید کرد: شلوغی خیابان‌ها، ارتباط مستقیم با شلوغی بیمارستان‌ها دارد.

بررسی میدانی وضعیت بیماران کرونایی توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی

با توجه به افزایش میزان بستری بیماران کرونایی در قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به همراه محمود پرهام معاون درمان این دانشگاه، با حضور در مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی ـ امیرالمومنین(ع) شهر قم، از نزدیک وضعیت بیماران کرونایی را مورد بررسی قرار دادند.

در این بازدید وضعیت بیماران در اورژانس، تریاژ، بستری و آی.سی.یو در ۲ بیمارستان شهید بهشتی و امیرالمومنین(ع) مورد بررسی قرار گرفت.

در حال حاضر همه تخت‌های بستری و آی.سی.یو هر ۲ بیمارستان مذکور در حال تکمیل شدن است.

نگرانی از گسترش کرونا تا برگزاری آیین‌های ماه رمضان به‌صورت انفرادی در قم

نماز جماعت و آیین‌های ماه مبارک رمضان بر اساس مباحث مطرح شده در هشتاد و دومین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی مدیریت پاسخ به بحران استان قم با اعمال محدودیت‌های وضعیت قرمز و بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، به‌صورت انفرادی برگزار می‌شود.

در این جلسه همچنین اعضا از شیب تند گسترش ویروس کرونا در استان قم ابزار نگرانی کرده و خواستار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و همکاری مسئولان ادارات، نهادها و اصناف با مراکز بهداشتی برای عبور از موج چهارم شدند.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری قم در این جلسه گفت: به علت طولانی شدن بیماری و خستگی مردم عادی انگاری به وجود آمده‌ و همین امر یکی از دلایل شیوع موج چهارم است.

بیژن سلیمان پور در خصوص طرح واکسیناسیون به آحاد مردم گفت: اولا کشور ایران در تحریم به سر می‌برد و دشمنان در بخش سلامت و درمان نیز بی‌رحمانه این تحریم‌ها را اعمال می‌کنند؛ دوما جمعیت ایران نسبت به جمعیت کشورهای منطقه بسیار بالاتر است و این‌که می‌گویند ۸۰ درصد جمعیت ما واکسینه شده به دلیل جمعیت کم آن‌هاست و اگر بخواهیم با این شیوه مقایسه کنیم، کشور ما نیز به همان تعداد جمعیت واکسینه کرده ‌است؛ سوما دشمن به دنبال تضعیف دولت نیست، بلکه دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام مقدس جمهوری اسلامی است و علیه نظام تبلیغ می‌کند.

سرعت خیز و قدرت انتقال ویروس کرونا در موج چهارم ۲.۷ برابر است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در این جلسه گفت: سرعت خیز، رشد و قدرت انتقال ویروس کرونا در موج چهارم ۲.۷ برابر است؛ سیر ابتلای بستری صعودی است و در حال حاضر ۵۰۰ بیمار بستری و ۸۰ بیمار بدحال در قم وجود دارد.

محمدرضا قدیر ادامه داد: از نظر کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی ۹۰ درصد تست‌ها منتهی به ویروس انگلیسی است.

وی افزود: آی سی یوها و همین‌طور تخت‌های بیمارستان در حال پر شدن هستند و ما مجبور به جابه‌جایی بخش زنان در بیمارستان شدیم.

وی گفت: روزانه ۹ مرکز در حال پذیرش بیماران است که برخی از آنان به‌صورت بستری موقت و تجویز دارو در منزل خود بیمار تحت درمان قرار می‌گیرند.

قدیر در پایان یادآور شد: کادر درمان در حال مبارزه با ویروس کرونا در مراکز درمانی هستند، اما باید زمینه گسترش ویروس کنترل شود و یکی از راه‌های آن غیرفعال کردن صنوف است.

شیب تند گسترش ویروس کرونا بسیار نگران‌کننده ‌است

رئیس مرکز بهداشت استان قم گفت: کل کشور و کل هم‌وطنان درگیر موج چهارم هستند و شیب افزایش بسیار نگران‌کننده است.

سیامک محبی ادامه داد: در هفته سه هزار و ۴۵۰ نفر در استان بیمار می‌شوند که منجر به دو شیفت شدن کادر درمان شده‌ است.

وی افزود: در هفته گذشته ۱۷ هزار و ۵۳۵ تست صورت گرفته شده که ۲ هزار و ۳۹۸ بیمار شناسایی شده که متاسفانه فوت ۲۷ نفر از آنان به ثبت رسیده‌ است.

وی در ادامه گفت : در سطح جامعه نشانه‌ای از کنترل رفتاری مبنی بر رعایت پروتکل‌ها دیده نمی‌شود.

محبی ادامه داد: مرکز بهداشت اقدام به پلمپ صنوف متخلف کرده است اما بعضا مشاهده می‌شود که فردای آن روز پلمپ را باز کرده و درب واحد صنفی باز است.

نماز جماعت و تجمعات در فضای سرپوشیده قم ممنوع است

استاندار قم گفت: بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تجمعات و نماز جماعت در فضای سرپوشیده در این استان ممنوع و لازم است نمازگزاران طبق شیوه‌نامه‌های بهداشتی رفتار کنند.

بهرام سرمست در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی مدیریت پاسخ به بحران استان، بیان کرد: بر اساس مصوبه‌های ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا و با توجه به وضعیت قرمز کرونایی قم، هرگونه برنامه تجمعی تعطیل است و باید نمازگزاران روزه‌دار طاعات و عبادات خود را در ایام اعمال محدودیت به‌صورت انفرادی انجام دهند؛ اما از مساجد به‌عنوان پایگاه پشتیبانی از مراکز درمانی و بیماران استفاده می‌شود.

وی گفت: طبق مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا، تمامی بوستان‌ها و اماکن تفریحی در شهرهای با وضعیت قرمز تعطیل است، اما چنانچه بوستانی در جوار مساجد وجود دارد و کارشناسان مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تایید می‌کنند؛ ائمه جماعات می‌توانند در بوستان مجاور مسجد نماز جماعت برگزار کنند.

استاندار قم در ادامه به زیرساخت‌های درمانی استان اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌ها و تلاش‌های انجام شده بیمارستان امیرالمومنین(ع) سال گذشته در قم افتتاح شد که می‌تواند کمک خوبی برای درمان بیماران در این شرایط باشد.

استاندار قم همچنین از گام پنجم بسیج ملی طرح شهید سلیمانی خبر داد و گفت: این طرح با سازوکار جدید و تلاش و پیگیری‌های بیش‌ازپیش در حال اجراست.

۹۰ درصد آزمایش‌های مثبت کرونا در قم مربوط به ویروس انگلیسی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در آزمایش‌های به عمل آمده از نمونه‌های کرونایی در قم ۹۰ درصد موارد، مربوط به ویروس انگلیسی جهش یافته بود.

محمدرضا قدیر در جلسه اضطراری ستاد کرونا ویروس این دانشگاه، اظهار داشت: شاهد شیب صعودی میزان ابتلا و بستری و همچنین مرگ‌ومیرها در قم هستیم که بسیار نگران‌کننده است.

وی در خصوص وضعیت بیمارستان‌ها نیز گفت: بخش مراقبت‌های ویژه دوم بیمارستان امیرالمومنین(ع) به دلیل زیاد شدن بیماران بدحال آماده و مقرر شد تا تمامی بیمارستان‌ها علاوه بر پذیرش بیمار کرونایی، بستری موقت هم داشته باشند.

وی تاکید کرد: سرعت رشد ویروس چهار برابر شده و میزان ابتلا نیز ۲.۷ برابر ویروس کلاسیک ووهان بوده و مهم‌ترین سیاست ما باید تمرکز بر کانون‌های پرازدحام باشد.

مرحله دوم تزریق واکسن کرونا سالمندان بهزیستی قم آغاز شد

مرحله تزریق دوز دوم واکسن کرونا در سه مرکز سالمندان بهزیستی استان قم با حضور کارشناسان مرکز بهداشت آغاز شد.

معاون توان‌بخشی بهزیستی قم با اعلام این خبر افزود: با عنایت به زمان بدی تعیین‌شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت و اتمام بازه زمانی انتظار مابین تزریق مرحله اول و مرحله دوم، از امروز تزریق دوز دوم واکسیناسیون سالمندان مقیم مراکز شبانه‌روزی بهزیستی قم با حضور مسئولان و کارشناسان بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی در مرکز سالمندان بقیه‌الله (عج)، خانه سالمندان فاطمیه و مرکز سالمندان رضوی آغاز شد.

محمدعلی مقدم‌خواه خاطرنشان کرد: در این مرحله هم تعداد ۱۲۸ نفر از سالمندان مقیم مراکز یعنی ۶۸ درصد سالمندان مقیم و ۲۱ نفر از کارکنان این سه مرکز شبانه‌روزی در مقابل بیماری کووید۱۹ واکسینه می‌شوند.

نیازمند حضور نیروهای جهادی در بیمارستان‌ها هستیم

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: امروز با توجه به افزایش تعداد بستری بیماران کرونایی بار دیگر نیازمند حضور ارزشمند نیروهای جهادی در بیمارستان‌ها هستیم.

محمدرضا قدیر در جلسه با نیروهای جهادی، افزود: حضور نیروهای طلاب جهادی در بیمارستان‌ها موجب دلگرمی و آرامش بخشی و ارتقاء روحیه معنویت برای بیماران و کادر بیمارستان است؛ طلاب جهادی باعث افتخار حوزه علمیه و جامعه روحانیت شدند.

وی اضافه کرد: طلاب در پیک‌های قبلی کرونا در بیمارستان‌ها کارهایی انجام دادند که در تاریخ ماندگار شد.

وی ادامه داد: هنوز به قله پیک کرونا نرسیده‌ایم و ازاین‌رو باید هوشیارانه عمل کنیم و با کمک همه باید بر این بیماری غلبه کرده و زنجیره انتقال را قطع کنیم.

قدیر خاطرنشان کرد: طلاب جهادی در گام اول در کمک به کادر بیمارستان نقش داشته و در گام دوم در ارتقاء سلامت جسمی و معنوی تلاش می‌کنند و این بسیار مهم بوده که از جمله نیازمندی‌های ما به شمار می‌رود.

محدودیت‌های موقت در روضه حرم حضرت معصومه اعمال می‌شود

مدیر حرم حضرت معصومه(س) گفت: با قرمز شدن وضعیت کرونایی شهر قم ورود به روضه منوره که در گذشته به‌صورت هدایت شده و بدون توقف انجام می‌گرفت، ممنوع شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی اشرف عبدی در این زمینه افزود: با توجه به اوج‌گیری مجدد کرونا در شهر قم، اطراف روضه منوره حرم حضرت معصومه(س) به‌صورت موقت تا اطلاع ثانوی بسته شد.

وی ادامه داد: درب‌های روضه منوره از سمت صحن امام رضا(ع)، صحن امام هادی(ع)، مسجد بالاسر و شبستان امام خمینی(ره) برای عرض سلام به بانوی کرامت با رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی و زدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی باز است.

وی تصریح کرد: تمامی مراسم و محافل حرم مطهر از جمله برگزاری نماز جماعت در فضای مسقف تعطیل و استفاده از ماسک برای ورود به حرم مطهر الزامی است.

خدمات‌دهی به ۲ هزار نفر در بیمارستان امیرالمومنین(ع) قم

رئیس مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی - امیرالمومنین(ع) قم، گفت: خدمات‌دهی به بیش از ۲ هزار بیمار در بیمارستان امیرالمومنین(ع) قم انجام شده است.

سید یاسر فروغی در گفت‌وگویی بیان کرد: بیمارستان امیرالمومنین(ع) با تلاش‌های صورت گرفته، در ایام شیوع کرونا آغاز به کار کرد که با راه‌اندازی آن بخش عمده‌ای از مشکلات همشهریان برطرف شد.

وی افزود: با تدبیر صورت گرفته از سوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم، از ابتدا این بیمارستان به بیماران کرونایی اختصاص داده شد و مجموعه مدیریت بیمارستان نیز با همکاری معاونت درمان دانشگاه، بعد از تجهیزات لازم، اقدام به جذب نیرو درمانی کرد.

وی ادامه داد: از ۱۷ تیرماه سال ۹۹ تا ۲۱ فروردین امسال، ۲ هزار و ۲۰۷ بیمار کرونایی در بیمارستان امیرالمومنین(ع) بستری شده و خدمات لازم به آن‌ها ارائه شده است.

رئیس مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی - امیرالمومنین(ع) قم، گفت: در حال حاضر نیز این بیمارستان با تمام توان در خدمت بیماران کرونایی بوده و خدمات‌رسانی انجام می‌شود.

ثبت آمار بی‌سابقه نمونه‌گیری کرونا در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با انجام یک هزار و ۹۸۵ تست کرونا در روز ۲۱ فروردین‌ماه، آمار بی‌سابقه‌ای در نمونه‌گیری کرونا در این استان ثبت شد.

محبی در این زمینه افزود: تنها چهار روز پس از قرار گرفتن قم در شرایط قرمز کرونایی و افزایش آسانسوری تعداد موارد ابتلا به بیماری، با پیگیری موارد مثبت کرونا و ره‌گیری اطرافیان در تماس با بیماران تعداد یک هزار و ۴۲۶ تست تشخیص سریع کرونا توسط تیم‌های مراقبتی مرکز بهداشت انجام شد.

وی اضافه کرد: این تست‌ها منجر به شناسایی ۱۵۵ مورد بیمار بدون علامت گردید که همگی با آموزش‌های لازم به قرنطینه خانگی توصیه شدند.

به گفته وی، در این روز همچنین تعداد ۶۵۰ تست pcr در مراکز منتخب کرونا و بیمارستان‌ها انجام شد که بدین ترتیب مجموع تست‌های انجام شده به آمار بی‌سابقه یک هزار و ۹۸۵ مورد رسید.

محبی تاکید کرد: بهترین راه کنترل بیماری و جلوگیری از گسترش ویروس علاوه بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی مراجعه به مراکز درمان سرپایی کرونا به‌محض مشاهده علائم مشکوک به کرونا و انجام قرنطینه خانگی در صورت تشخیص و توصیه پزشک و کارشناسان مرکز بهداشت می‌باشد.

۱۶ واحد صنفی ناقض شیوه‌نامه‌های کرونا در قم پلمب شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: در ۲۶۸ نظارت بهداشتی که در روز بیستم فروردین‌ماه توسط بازرسان مرکز بهداشت انجام شد ۱۶ واحد صنفی ناقض شیوه‌نامه‌های بهداشتی پلمب و غیرفعال شد و ۶ امکنه نیز اخطار تعطیل دریافت کردند.

محبی در گفت‌وگویی اظهار داشت: هفت واحد بازی‌های رایانه‌ای به دلیل فعالیت در شرایط کرونایی قرمز از جمله واحدهای پلمب شده است.

وی پلمب یک واحد کافی‌شاپ به دلیل رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی را مورد توجه قرار داد و گفت: یک واحد نانوایی تافتون نیز به دلیل عدم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی مبارزه با کرونا، عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، عدم رعایت قوانین مرتبط با ماده ۱۳ موادغذایی و عدم نظافت و مصرف دخانیات حین کار پلمب شد.

رئیس مرکز بهداشت قم بیان کرد: یک واحد فست فود نیز به دلیل بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تعطیل شد.

قم تندترین شیب صعودی کرونا را در کشور دارد

معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم گفت: طبق اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا قم در صدر استان‌هایی قرار دارد که با شیب تند شیوع بیماری روبه‌رو است و این موضوع باعث نگرانی می‌باشد.

بیژن سلیمان پور در پایان جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود در گفت‌وگو با خبرنگاران، اظهار داشت: متاسفانه بر اساس آنچه در جلسه ارائه شد تقریبا تمام مناطق کشور وارد موج چهارم کرونا شدند و تعداد مبتلایان، پذیرش‌ها، بستری‌ها و فوتی‌ها نیز به‌شدت در حال گسترش است.

سلیمان پور همچنین خاطرنشان کرد: در این جلسه عوامل گسترش ویروس ورود به خیز چهارم بیماری، ورود ویروس از منطقه غرب کشور، تجمع‌ها، ترددها، دیدوبازدیدها، سفرهای پایان سال و ایام تعطیلات نوروزی و مراسم و مناسبت‌های عروسی که در ماه‌های رجب و شعبان شکل گرفت عنوان شد و متاسفانه قم نیز در صدر استان‌هایی است که با شیب تندی از شیوع بیماری مواجه است و این دغدغه و نگرانی جدی را در این استان ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: تنها راه مقابله با این شرایط، همکاری مردم در زمینه رعایت پروتکل‌ها است، متاسفانه عادی انگاری، بی‌تفاوتی، اطلاع نداشتن از وضعیت بیماری سبب می‌شود که اجرای دستورالعمل‌ها با سستی و تنبلی و بی‌تفاوتی مواجه شود بنابراین از افراد جامعه استدعا داریم که در رعایت مسائل بهداشتی نهایت دقت و اهتمام لازم را بکنند.

معاون استاندار قم در پاسخ به سوالی در خصوص مراکز پذیرش بیماران کرونایی در قم، یادآور شد: چهار مرکز بیمارستانی کامکار، فرقانی، امیرالمومنین و امام رضا(ع) در حال پذیرش بیماران هستند و از نیمه دوم هفته گذشته و زمان قرمز شدن قم نیز این مراکز به حالت آماده‌باش کامل درآمدند.

آغاز واکسیناسیون پزشکان بخش خصوصی در قم

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: با هماهنگی سازمان نظام پزشکی استان و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، واکسیناسیون پزشکان تحت پوشش نظام پزشکی استان و پزشکان بخش خصوصی در مطب‌ها که تلاش گسترده‌ای در مقابله با اپیدمی کرونا دارند، آغاز شد.

محبی در این زمینه افزود: پزشکان متخصص و عمومی و دیگر اعضای سازمان بر اساس لیست ارسالی از سازمان نظام پزشکی از صبح امروز شنبه ٢١ فروردین‌ماه، با حضور در ساختمان معاونت بهداشتی دانشگاه اقدام به دریافت دوز اول واکسن کردند.

وی اضافه کرد: ۴۵٠ دوز واکسن اسپوتنیک ویژه پزشکان با نظر سازمان نظام پزشکی قم اختصاص یافته است که تزریق آن از امروز آغاز شد و تا یک هفته ادامه دارد.

رئیس سازمان نظام پزشکی استان قم، امروز با حضور در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم، از نزدیک با نحوه تزریق واکسن به پزشکان بازدید کرد.

حسن عادلی در این بازدید ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته، از پزشکان خواست تا در این طرح شرکت و نسبت به دریافت واکسن اقدام کنند.

قم از ۲۵ اسفندماه سال گذشته از منطقه آبی وارد زرد کرونایی شد ‌و مسئولان ذی‌ربط درباره احتمال وخیم‌تر شدن وضعیت در صورت انجام سفر و دورهمی و دیدوبازدیدهای عید از سوی شهروندان و همچنین رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی هشدار داده بودند.

از ۱۳ فروردین‌ماه هم‌زمان با خیز چهارم کرونا در کشور، استان قم نیز از جمله مناطقی است که در وضعیت نارنجی و از ۱۸ فروردین‌ماه نیز در وضعیت قرمز قرار گرفت.

ویروس کرونا موجب بیماری عفونی «کووید ۱۹» می‌شود و این ویروس ۲۴ آذر ۱۳۹۸ در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد، ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام ‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۹ دی ۱۳۹۸ به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«کرونا»، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی؛ به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا؛ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از «ماسک» و «فاصله‌گذاری اجتماعی» توصیه شده است.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و برای کسب آخرین اخبار دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته ‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

همشهریان قمی در صورت مشاهده هرگونه علامتی در رابطه با ویروس «کرونا» در خود و افراد خانواده، می‌توانند به «مرکزهای جامع سلامت» امام حسن عسکری(ع) در شهرک امام حسن عسکری(ع)، امام خمینی(ره) در بلوار شهید کریمی (بنیاد)، فرقانی در انتهای شیخ‌آباد، پردیس در پردیسان (خیابان ایمان)، خوراکیان در بلوار ۱۵ خرداد، بعثت در نیروگاه، شهدا در خیابان انقلاب اسلامی (چهارمردان)، پنبه‌چی در خیابان امام خمینی(ره) و جندقیان در خیابان زاویه مراجعه و خدمات «رایگان» دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رونمایی لادن طباطبایی از دختر زیبا و جوانش / چقدر زود بزرگ شد+ عکس و بیوگرافی