یکه تازی کرونا در هرمزگان هر روز بیشتر از دیروز


یکه تازی کرونا در هرمزگان هر روز بیشتر از دیروز

بندرعباس- ایرنا- این روزها حال هرمزگان هیچ خوب نیست و هر روز شماری از مردم این استان قربانی ویروس کرونا می شوند و گویی هدف این ویروس، ستاندن جان تمام مردم و زخم زدن به قلب و روح همه خانواده ها است که اینگونه ناجوانمردانه می تازد و لحظه به لحظه بر تعداد قربانیانش اضافه می کند.

استان هرمزگان این روزها شرایط بسیار بحرانی را از نظر وضعیت شیوع و ابتلای مردم به کرونای جهش یافته انگلیسی سپری می کند که ماحصل بی توجهی های برخی از مردم در هفته های گذشته است که هشدار آن از مدت ها قبل از سوی مسوولان دانشگاه علوم پزشکی داده شده بود و امروز با وجود تعطیلی بسیاری از مشاغل و خلوت شدن خیابان ها ، هنوز این ویروس تاجدار با قدرت هر چه تماتر می تازد و هر روز رکود تازه ای از ابتلا و مرگ و میر را به ثبت می رساند.

سرعت انتشار ویروس جهش یافته کرونای انگلیسی به حدی بالا است که هر گونه تجمع در فضای باز نیز موجب گسترش بیماری خواهد شد و از همین روز نیز بر پرهیز جدی مردم هرمزگان از برگزاری هرگونه تجمع تاکید می شود.

آمارهای اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان حکایت از آن دارد که شرایط بسیار وخیم تر و بحرانی تر از آن چیزی هست که برخی از مردم تصور می کنند و در صورتی که همدلی مردم برای شکست این ویروس منحوس نباشد، باید انتظار شرایط بسیار بدتری را در هفته های آتی داشت.

بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا ، به جز شهرستان های بستک، بشاگرد، سیریک و بوموسی، دیگر مناطق هرمزگان قرمز و نارنجی هستند وبرخی از نقاط روستایی از جمله سیاهوی بندرعباس در قرنطیه قرار گرفته است.

شناسایی ۵۸۱ مبتلا به کرونا تنها در یک شبانه روز

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ضمن ابراز نگرانی از وضعیت استان و احتمال بحرانی تر شدن شرایط در صورت همکاری نکردن مردم در رعایت پروتکلهای بهداشتی، گفت: تنها در شبانه روز گذشته ۵۸۱ فرد مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

دکتر حسین فرشیدی جمعه شب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در شبانه روز گذشته با بستری شدن ۱۲۶ مبتلای جدید شمار بستری‌های کرونا در هرمزگان به ۴۳۲ نفر رسیده که از این شمار ۷۱ تن در آی سی یو بستری هستند و حال ۱۰ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

وی افزود: در همه شهرستان‌ها موارد مثبت رو به افزایش است و بیشترین افزایش به نسبت جمعیت مربوط به شهرستان های پارسیان، کیش، بندرلنگه، حاجی آباد، بندرعباس و بشاگرد بوده است.

این مقام مسوول خاطرنشان کرد: این هفته نسبت به هفته گذشته شمار بستری های کرونا در بیمارستان‌ها افزایش ۵۵ درصدی داشت و متاسفانه ظرفیت بیمارستان های استان به دلیل شمار بالای بستری های کرونا در حال تکمیل است که این موضوع به شدت نگران کننده است.

دکتر فرشیدی تصریح کرد: موارد بستری در آی سی یو نیز این هفته نسبت به هفته گذشته ۳۷ و نیم درصد افزایش داشته است و در ۲۴ ساعت گذشته ۲نفر از بندرعباس و رودان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند و شمار فوتی های کرونا در هرمزگان به یک هزار و ۹۰ نفر رسید.

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: همانگونه که بارها و بارها اعلام کرده ایم بهترین و موثرترین راه مقابله و مهار همه گیری کرونا، رعایت توصیه های بهداشتی، پرهیز از شکل گیری دورهمی ها، تجمع ها وترددهای غیرضروری است.

خطر بالای ابتلا به کرونا در دورهمی ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با انتقاد از کسانی که با وجود همه هشدارها ، همچنان نسبت به رعایت نکردن شیوه های نامه بهداشتی مصمم هستند، گفت: این افراد باید بدانند که در برابر سلامت دیگر افراد جامعه مسوول هستند و این بی توجهی ممکن است به قیمت مرگ عزیزان خود یا دیگر خانواده ها تمام شود که این موضوع تبعات بسیار بدی به دنبال خواهد داشت.

دکتر فاطمه نوروزیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متاسفانه در سایه بی توجهی این افراد و شیوع بالای کرونا در استان، شاهد تعطیلی بسیاری از کسب و کارها در این شرایط اقتصادی هستیم که این موضوع با وجود حمایت های مسوولان، زندگی بسیاری ها را تحت تاثیر قرار داده و از همین رو از همه مردم خواستاریم که برای حفظ سلامت خود و دیگران و کمک به بازگشت جامعه به شرایط عادی، با جدیت هر چه تمامتر پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنند.

وی با آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای همه مردم استان، تصریح کرد: با توجه به شرایط بحرانی و پیک کرونا در هرمزگان برگزاری هرگونه تجمع در شهرستانهای با وضعیت قرمز و نارنجی بسیار خطرناک و فاجعه بار خواهد بود و از همین رو هر گونه تجمع در فضای بسته مساجد با عنوان برگزاری مراسم قرائت قران یا نماز جماعت در شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع است.

قرنطینه سه هفته ای مبتلایان به کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، افرادی که تست آن‌ها مثبت می‌شود باید سه هفته قرنطینه شوند و مردم باید حواسشان به این موضوع باشد.

دکتر محمود حسین‌پور اظهار داشت: هم اکنون پنج هزار ۵۱۵ بیمار در منزل قرنطینه و در حال درمان هستند و وضعیت آنها به صورت مرتب از سوی کارشناسان بهداشتی رصد می شود.

وی ادامه داد: بر اساس آخرین آمارها و گزارش ها وضعیت اپیدمیولوژیک ابتلا به این ویروس در استان هرمزگان بعد از کاهش نسبی نسبت به هفته های قبل، دارای روند صعودی شده است.

به گفته حسین‌پور میزان کشندگی این بیماری از ابتدای اپیدمی تاکنون در کل استان ۲ درصد (به ازای هر ۱۰۰ نفر دو نفر فوت) ثبت شده است

این مقام مسوول بیان داشت: در استان هرمزگان به ازای هر یک میلیون نفر ۱۴۴ هزار مورد تست گرفته شده ، در حالی که در کشور از هر یک میلیون نفر حدود ۱۶۰ هزار تست انجام شده که با توجه به جمعیت استان نشان می دهد اقدامات خوبی در زمینه بیماریابی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: متاسفانه در تعطیلات عید سال جاری با بروز بیش از حد بیماری وارد پیک سوم شدیم که امیدواریم بتوانیم با اقدامات خوبی که انجام می شود و همکاری مردم و مسئولان این همه گیری را مهار کنیم.

شرایط همه گیری کووید ۱۹ در هرمزگان نگران کننده است

رییس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت استان در دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: شرایط همه گیری کووید ۱۹ در استان نگران کننده است و مردم باید مراقب سلامتی خود باشند و پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند.

دکتر علی حیرانی افزود: اخیرا ویروس کرونا وقتی از فردی به فرد دیگر منتقل می شود ساختار، رفتار و ویژگی های آن تغییر می کند و به این تغییرات به اصطلاح می گویند ویروس جهش یافته که این جهش موجب انتقال سریع بیماری شده است.

رییس دبیرخانه سیاستگذاری سلامت هرمزگان گفت: اکنون در فضای آزاد اگر با ۱۰ الی ۱۵ نفر در یک جا جمع شویم و یک مورد مثبت در بین این افراد باشد حداقل ۱۱ نفر مثبت خواهند شد که این نشان دهنده همه گیری و سرعت بالای انتشار این ویروس است.

حیرانی افزود: با توجه به وضعیت موجود و سرعت افزایش آمار مبتلایان در استان به سمت شرایط پیک خرداد و تیرماه سال گذشته نزدیک می شویم و بسیار نگران اوضاع و سلامتی مردم هستیم.

وضعیت بندرعباس و روستاهای آن قرمز است

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس گفت: وضعیت بندرعباس و روستاهای این شهرستان از نظر کرونا و رنگبندی ها قرمز است و این موضوع بسیار نگران کننده است.

دکتر عبدالجبار ذاکری به خبرنگاران اظهار داشت: عمده بیماران ما از نوع ویروس جهش یافته انگلیسی هستند که عادی انگاری ها، دورهمی ها، خرید های عید و مسافرت ها موجب شده از دو هفته گذشته شاهد روند صعودی کرونا باشیم.

وی ادامه داد: موارد و درصد مثبت های مراجعان در بندرعباس در هفته های قبل تر ۱۰ تا ۲۰ درصد بود ، اما اکنون بین ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده و این موضوع جای نگرانی دارد و اگر بدین صورت پیش رود بیمارستانهای ما گنجایش حجم پذیرش بالای بیماران را نخواهند داشت.

ذاکری تصریح کرد: ۳۱ روستا در شهرستان بندرعباس درگیر بیماری کرونا است و تعداد روستاهای درگیر روز به روز بیشتر می شود و از مردم خواهش می کنیم که توصیه های بهداشتی را جدی بگیرند و از هرگونه سفر غیرضروری به هر منطقه و روستایی اجتناب کنند تا زنجیره انتقال این ویروس هر چه سریعتر قطع شود.

مجازات قانونی در انتظار افرادی که قرنطینه را رعایت نکنند

استاندار هرمزگان گفت: افرادی که آثاری از بیماری دارند باید خود را قرنطینه کنند و اگر نتیجه آزمایش فردی طبق مستندات مثبت بود اما نسبت به رعایت شرایط قرنطینه اقدام نکند، دستگاه قضایی بر اساس قوانین تعریف شده با این افراد برخورد قاطع خواهد کرد.

فریدون همتی هفته گذشته در نشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از نیروی انتظامی خواست با توجه به محدودیت های ابلاغی ستاد ملی کرونا، نسبت به اعمال جریمه افرادی که محدودیت ها را رعایت نمی کنند، اقدام کند و نظارت ها را افزایش دهد.

وی بیان کرد: شهروندان نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی اعم از استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی اهتمام لازم را داشته باشند و همچنین از تردد غیرضروری به اماکن پرجمعیت و مراکز اداری اجتناب کنند.

همتی ادامه داد: بعد از شرایطی که در عیدنوروز داشتیم و افزایش رفت و آمدها بدون در نظر گرفتن توصیه های وزارت بهداشت، امروز شاهد گسترش دامنه بیماری، افزایش تعداد مبتلایان، مراجعان به بیمارستان ها و افزایش تعداد موارد بستری و فوتی هستیم.

استاندار هرمزگان اظهارداشت به محض اینکه میزان رعایت پروتکل ها از سوی مردم کاهش می یابد، بیماری شیوع بیشتری پیدا می کند که لازم است همه شهروندان برای حفظ سلامتی خود و دیگران، نسبت به رعایت توصیه ها اهتمام جدی داشته باشند.

وی برگزاری مراسم عروسی و دورهمی ها را از عوامل اصلی گسترش بیماری در ۲ هفته اخیر برشمرد و ادامه داد: برگزاری مراسم عروسی با توجه به شرایط قرمز کرونا ممنوع است و دهیاران مناطق مسوول مستقیم اجرای قانون در این خصوص هستند.

همتی ابراز داشت:از مردم هرمزگان تقاضا داریم در ایام ماه مبارک رمضان از برگزاری هر گونه مراسم با توجه به وضعیت قرمز کرونا به شدت خودداری کنند.

استاندار هرمزگان با اشاره به محدودیت های شرایط قرمز کرونایی، گفت: به استثنای نیروهای مسلح، دستگاه های ارائه دهنده خدمات ضروری و مرتبط با ماموریت های اساسی با تشخیص بالا ترین مقام می توانند تا یک دوم کارکنان و سایر دستگاه‌ها به میزان دوسوم کارکنان خود را کاهش و به صورت غیرحضوری نسبت به انجام خدمت اقدام کنند و تمامی ماموریت های اداری غیرضرور نیز باید لغو شود.

وی تاکید کرد: ورود خودروهای شخصی با پلاک بومی از شهرهای قرمز به دیگر شهرهای کشور، ورود خودروهای شخصی با پلاک غیربومی به شهرهای قرمز و تردد خودروهای شخصی از ساعت ۲۱ تا ساعت سه صبح در سطح شهرها ممنوع است.

کرونا با کسی شوخی ندارد

اینکه امروز مسوولان مجبور به اعمال محدودیت های دوباره برای کنترل بیشتر کرونا شدند و بر برخورد قانونی با متخلفان تاکید دارند، حکایت از آن دارد که هنوز بعضی ها به این ویروس و مرگ آور بودن آن چندان اعتقادی ندارند که همچنان با خیالی آسوده و بی توجه به سلامت خود و دیگران، نسبت به پروتکلهای بهداشتی بی تفاوت هستند و حتی گاهی برخی ها رعایت کنندگان را به مضحکه نیز می گیرند و برخی ها نیز از شجاعت خود و اینکه از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون از ماسک استفاده نکرده و مبتلا نشده اند، سخن می گویند که باید به این افراد گفت ، خیلی خودتان را جدی نگیرید که خطر بیخ گوشمان است و باید بدانیم که کرونا با کسی شوخی ندارد.

هرمزگانی که روزگاری جزو مناطق سفید و کم خطر از نظر شیوع کرونا بود، امروز در نتیجه بی توجهی ها به شیوه های نامه های بهداشتی درگیر موج سوم این بیماری شده و خطر در جای جای استان احساس می شود.

کاش همه به این باور برسیم که تنها راه در امان ماندن در برابر کرونا و بازگشت به شرایط عادی، رعایت پروتکلهای بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها است و به طور یقین تا زمانی که شهروندان خود را مقید به رعایت پروتکل ها ندانند در مقابله با بیماری کرونا نمی توان موفق عمل کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟