مهمترین مسئله در ماه رمضان توجه به حق الله و حق الناس است


مهمترین مسئله در ماه رمضان توجه به حق الله و حق الناس است

حجت الاسلام دست داده گفت: مهم ترین چیزی که در ماه رمضان باید به آن توجه کنیم، این است که حق الناس، حق الله و... گردن ما نباشد، یا اگر گردن ما است توبه کرده باشیم و بخواهیم جبرانش کنیم.

حجت الاسلام «زین العابدین دست داده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در جهرم،در ادامه شرح دعای ماه رمضان با به تفسیر واژه «غفور» پرداخت و گفت: «غفور» در لغت از ماده «غ‌ ف‌ ر» در اصل به معنای پوشاندن به کار می‌رود؛ عرب وقتی می ‌گوید: «أَصْبِغْ ثَوْبَکَ بِالسَّوَادِ فَإِنَّهُ‏ أَغْفَرُ لِوَسَخِهِ» یعنى لباست را رنگ سیاه بزن که چرکش را بهتر می ‌پوشاند؛ به خداوند متعال از آن جهت «غفور» می ‌گویند که گناهان بندگان را می‌پوشاند.

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم افزود: تفاوت «غفران» با «ستر» در آن است که واژه «غفران» به پوشاندنی گفته می ‌شود که همراه با محو اثر باشد از همین رو در برخی از دعاها چنین آمده است: «وَ أَقِلْ یَا غَفُورُ عَثْرَتِی‏» یعنی ای پوشاننده گناهان، لغزش مرا از میان ببر».

وی بیان کرد: در وایژه «یا غفور یا رحیم»، غفور یعنی ای کسی که همه گذشته ما را می آمرزد و معاصی ما را نادیده می گیرد و حساب ما را صفر می کند؛ ما در ماه مبارک به این احتیاج داریم که حساب مان صفر شود.

حجت الاسلام دست داده ادامه داد: حضرت فرمود کسی که در ماه رمضان آمرزیده نشود، خیلی شقی است یعنی از یک شقاوت، سنگدلی، سخت دلی و بدبختی بزرگی برخوردار است که آمرزیده نشده است زیرا تا سال بعد، فرصت دیگری ندارد که از خدا آمرزش بخواهد.

وی اضافه کرد: از امام صادق علیه السلام نقل شده «مَن لَم یُغفَر لَهُ فی شَهرِ رَمَضانَ لَم یُغفَر لَهُ إلى قابِلٍ، إلاّ أن یَشهَدَ عَرَفَةَ» یعنی «هر کس در ماه رمضان آمرزیده نشود، تا سال آینده آمرزیده نمى شود، مگر آن که روز عرفه را درک کند».

به گفته این کارشناس مذهبی مهم ترین چیزی که ما در ماه رمضان به عنوان پایه نه به عنوان اوج، باید به آن توجه کنیم، این است که با صاحب خانه مشکل نداشته باشیم؛ حق الناس، حق الله و ... گردن ما نباشد، یا اگر گردن ما است توبه کرده باشیم و بخواهیم جبرانش کنیم.

امام جماعت مسجد «گوهرشاد» جهرم در پایان عنوان کرد: کسی که خیال صفر کردن حساب خود با صاحب خانه را نداشته باشد، نمی خواهد وارد این ضیافت شود.

پایان پیام/691

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تغییر فوق العاده زیبای خانم بازیگر سریال در پناه تو بعد 29 سال ! / انگار قالی کرمانه !