نجات دشت‌های چهارمحال و بختیاری از خشکسالی با احداث 650 طرح آبخیزداری


نجات دشت‌های چهارمحال و بختیاری از خشکسالی با احداث 650 طرح آبخیزداری

شهرکرد -ایرنا- اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری به عنوان یکی از برنامه‌های مهم دولت تدبیر و امید به منظور کاهش خشکسالی و پیامدهای آن، کاهش فرسایش خاک، کاهش رسوب و تقویت سفره‌های زیرزمینی و تقویت آبخوان دشت‌ها بوده که در هشت سال گذشته 650 سازه در استان چهارمحال و بختیاری احداث شده است.

استان چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ دشت اصلی با ۲۳۰ هزار هکتار است که هم‌اکنون بیش از ۹۵ درصد دشت‌های استان ممنوعه و ممنوعه بحرانی است و خشکسالی گربیان دشت‌های این استان را گرفته است.

کارشناسان عقیده دارند که روند ممنوعه شدن دشت‌های استان از سال ۶۲ با ممنوعه شدن دشت سفیددشت آغاز شد و هم‌اکنون چهار دشت شهرکرد، خانمیرزا، بروجن- فرادنبه و سفیددشت به دلیل خشکسالی‌های یک دهه اخیر به عنوان دشت ممنوعه بحرانی تبدیل شده‌اند.

با توجه به اهمیت بحث احیاء دشت‌ها و تقویت آبخوان سفره‌های این دشت‌ها در چند سال اخیر بیشتر طرهای آبخیزداری و آبخوانداری در حاشیه دشت‌های استان اجرایی شده است .

براساس آمارهای موجود پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا سال ۱۳۹۲ در مجموع ۲هزار و ۲۵۰ سازه آبخیزداری در استان احداث شده‌ بود، این در حالی است که از سال ۹۲ تا ۹۹ با همت و تلاش دولت تدبیر و امید ۶۵۰ سازه آبخیزداری از جمله گابیون بندی، عملیات خشکه چین و هلالی آبگیر و عملیات بیولوژیک در استان انجام شد.

۶۵۰ سازه آبخیزداری در چهارمحال و بختیاری احداث شد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه از ابتدای دولت تدبیر و امید تاکنون ۶۵۰ سازه آبخیزداری و آبخوانداری در استان اجرا شده است، گفت: این سازه‌ها از نظر حجمی نزدیک به ۲۰۰ هزار متر مکعب گنجایش دارد.

علی‌محمد محمدی افزود: این طرح‌ها از محل اعتبارات ملی، استانی و صندوق توسعه ملی اجرا شده که بیشترین تعداد طرح‌ها و بیشترین میزان اعتبارات در سه سال اخیر از محل صندوق توسعه ملی بوده است.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های آبخیزداری چند منظوره احداث می‌شود، گفت: تقویت پوشش گیاهی، کنترل رسوب، کنترل فرسایش خاک، تاثیر بر سفره‌های آب زیرزمینی از کارکرده‌های این طرحهاست که به صورت مستقیم و غیرمستقیم تاثیرگذار است.

محمدی افزود: نقش اصلی اجرای این طرح‌ها در استان مبارزه با فرسایش رسوب و تقویت آبخوان است که باعث تقویت چشمه‌سارها، آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی در استان و به خصوص در حاشیه دشت‌های بزرگ استان می‌شود.

به گفته وی، بیش از ۲۳۰ هزار هکتار وسعت استان را دشت‌ها تشکیل می‌دهند و به عنوان کانون جمعیتی و کشاورزی هستند و اجرای طرح‌های آبخوانداری با هدف تقویت آبخوان در این دشت‌ها اجرایی شده است.

مطالعات طرح‌های آبخیزداری در ۷۰۰ هزار هکتار مساحت استان انجام شد

محمدی با تاکید بر اینکه استان چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار مساحت دارد، گفت: نزدیک به ۷۰۰ هزار هکتار مطالعه طرح آبخیزداری انجام شده است.

به گفته وی، از این میزان ۳۵۰ هزار هکتار زیر انجام عملیات آبخیزداری قرار گرفته است که سطحی معادل ۲۵ درصد مساحت استان است.

وی اظهار داشت:هم‌اکنون حجم آبگیری سازه‌ای آبخیز استان نزدیک به ۲۰ میلیون مترمکعب است و اجرای این طرح‌ها سالانه از فرسایش پنج تن خاک در هکتار جلوگیری می‌کند.

اجرای طرح‌های آبخیزداری استان۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

معاون آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه اجرا و تکمیل طرح‌های آبخیزداری در استان تا پایان تیرماه امسال ادامه دارد، گفت: اجرای طرح‌های آبخیرداری استان که سال گذشته شروع شد اکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

محمدی افزود: سال‌گذشته اجرای طرح‌های آبخیزداری در ۳۳ حوضه آبخیز در قالب ۳۴ طرح در ۱۹۰ نقطه محل شروع شد، که برای اجرای این طرح‌ها ۲۱۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص داده شد.

۳۰درصد عملیات‌های آبخیزداری در سه سال اخیر بوده است

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه ۳۰ درصد از عملیات‌های آبخیزداری اجرایی شده در استان تاکنون از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سه سال گذشته بوده است، گفت: در سه سال گذشته بیش از ۴۵۰ میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی اختصاص داده شده است.

به گزارش ایرنا،چهارمحال و بختیاری یک میلیون و ۶۴۰ هزار و ۳۴۶ هکتار مساحت دارد و که سرچشمه سه رود حوضه آبی کارون و زاینده‌رود و بخشی از دز است که حوضه کارون و دز ۸۸ درصد مساحت استان و حوضه زاینده رود ۹ درصد مساحت استان را تشکیل می‌دهد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چهارمحال و بختیاری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چه عواملی باعث می‌شود نتیجه انتخابات آمریکا غیرقابل پیش‌بینی باشد؟