فقط 25 تخت بستری برای بیماران کرونایی استان مرکزی باقی مانده است


فقط 25 تخت بستری برای بیماران کرونایی استان مرکزی باقی مانده است

استاندار مرکزی گفت: فقط 25 تخت بستری در استان باقی مانده است و هفته جاری، هفته ای سرنوشت ساز است که باید برنامه ریزی ها به نتیجه مثبت برسد و روند کاهش بیماری ایجاد شود.

سید علی آقازاده ۲۸ فروردین ماه ۱۴۰۰ در جلسه ستاد مدیریت بیماری کرونا در استان مرکزی اظهار کرد: تقریبا ظرفیت بیمارستان های استان مرکزی از نظر تخت ویژه بیماران کرونایی تکمیل است، در همین لحظه در کل استان فقط ۲۵ تخت بستری باقی مانده است در حالی که روزانه ۷۰ تا ۸۰ بیمار بستری وجود دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از هزار تخت بستری در استان، در اشغال بیماران کرونایی است، گفت: اگر بستری ها ترخیص نشوند باید تخت های بیمارستانی در راهروهای بیمارستان ها یا بیرون از بیمارستان ها در نظر بگیریم، اما با این حال تیم های اعزامی و عمل کننده، فرمانداران و پرسنل مراکز بهداشت استان در هفته گذشته عملکرد بسیار خوبی داشتند و کادر درمان همچنان با روحیه فعالند و نباید اجازه داد این روحیه از بین برود.

آقازاده تصریح کرد: هفته جاری برای استان مرکزی سرنوشت ساز است، تمام برنامه ریزی ها در طول دو هفته گذشته طی این هفته خود را نشان می دهد. استان مرکزی یک هفته زودتر از تهران، تعطیلی اصناف را آغاز کرد و این هفته، زمان نتیجه گیری است. اگر این منحنی بسیار صعودی، در پایان هفته جاری روند رو بهبود داشته باشد بدین معناست که هدفگذاری ها موفق بوده است در غیر این صورت بیراه رفته ایم.

وی با تاکید بر اینکه وظایف شهرداری در کنترل شرایط بسیار موثر است، افزود: ادارات و بانک ها باید مورد ارزیابی قرار گیرند اگر بانک ها عملکرد مناسبی ندارند، حتما مورد برخورد قرار گیرند. با هیچ کس نباید تعارف داشت، جان انسان ها مطرح است و بدترین شرایط را در طول ۱۴ ماه اخیر تجربه می کنیم.

استاندار مرکزی با بیان اینکه در رعایت پروتکل ها تفاوتی بین اصناف و مساجد نیست، گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند که تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا باید رعایت شود، در شرایطی که ولی فقیه تاکید بر رعایت پروتکل ها و تصمیمات ستاد دارند، اگر امروز مسجدی باز و فعال است، آیا تابع ولایت فقیه است؟ این مسئله، موضوع سیاسی، جناحی و مخالفت با دولت نیست بلکه مسئله سلامت مردم است، همه در یک کشتی قرار داریم که در تلاطم کروناست و اگر این کشتی غرق شود همه ما غرق خواهیم شد، به همین دلیل لازم است فارغ از نگاه سیاسی و جناحی به سلامت مردم توجه کنیم، اوج نادانی و جهالت است که اگر به مسئله کرونا نگاهی سیاسی داشته باشیم.

وی بیان کرد: اصرار کردیم که مردم سفرهای نوروزی نروند، اما به هرحال مردم خسته شده اند و به هرحال یک عده سفر رفتند و دست دولت نبود. اگر دولت هم منع سفر قائل می شد باز هم یک عده به مسافرت می رفتند بنابراین سیاسی به موضوع نگاه نشود، همه ما باید تلاش کنیم تا این ویروس چموش منحوس از جهان رخت بربندد و اگر کسی بهره برداری سیاسی، جناحی از این شرایط داشته باشد به مردم کشور خیانت کرده است.

آقازاده با بیان اینکه باید در هفته جاری تمام تلاش را مصروف به نزولی کردن این نمودار به شدت صعودی کنیم، گفت: ترددها باید به دقت کنترل شود، امروز شهرستان آشتیان که تا دو هفته پیش شرایط نرمالی داشت، بدترین شهرستان شده است، شب گذشته طی تماس تلفنی با فرماندار آشتیان عنوان شد که ۹۰ درصد یک روستا درگیر بیماری شده اند و راه های روستا را مسدود کرده اند و راهی هم جز کنترل کامل مسیرهای شهرستان نیست.

وی با تاکید بر اینکه راه های ورودی و خروجی را باید بست، گفت: در این هفته شهرستان ها باید سختگیری های بیشتری اعمال کنند، طی هفته جاری باید ترددها به شدت محدود شوند، فرمانداران در ورودی و خروجی نیرو بگذارند تا راه ها کنترل شوند و اگر راه ها کنترل شوند استان مرکزی در یک چارچوب قابل کنترل قرار می گیرد. باید راه های خروجی و ورودی شهرستان ها بسته شود.

استاندار مرکزی با بیان اینکه ادارات اگر پروتکل ها را رعایت نکنند باید مورد برخورد قرار گیرد، تصریح کرد: امکانات درمانی و پرسنلی نیروهای مسلح، هلال احمر و صنعت نفت استان باید تحت فرمان و اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار گیرد و در صورت کوتاهی برخورد می شود.

وی افزود: در هفته گذشته با توجه به کمبود کپسول اکسیژن در استان، با اقدام به موقع دانشگاه، سازمان صمت، خیرین و صنایع، تاکنون ۵۳۰ کپسول اکسیژن آماده شده است و ۱۱۰ کپسول دیگر نیز فراهم شده است که هر زمان اعلام شود در اختیار دانشگاه قرار می گیرد. با توجه به کمبود اکسیژن، در حال حاضر تمام ظرفیت تولید اکسیژن پتروشیمی شازند در اختیار استان است قطعا هرآنچه نیاز استان باشد تامین می کنیم و اگر بیمار بستری را روانه خانه می کنیم می توان یک کپسول اکسیژن هم در اختیارش قرار دهیم.

استاندار مرکزی افزود: تا پایان هفته همه کادر درمان و افراد منتظر در لیست، واکسینه می شوند، واکسن روز پنجشنبه در اختیار استان قرار گرفته است، می توان یک سوله ورزشی آماده کرد و با استقرار تیم پزشکی، واکسیناسیون را انجام داد.

وی در خصوص وضعیت پارک های استان اظهار کرد: این موضوع چند وجهی است، هفته گذشته ورودی دره گردو بسته شد، اما وضعیت بسیار بدی اتفاق افتاد که دستور بازگشایی ورودی داده شد و تیم های هلال احمر و نیروی انتظامی مستقر شدند و تذکرات لازم داده شد. به نظر می رسد که این اقدام بهتر از مسدودسازی دره بود، برای پارک ها هم باید چنین تدبیری داشت و البته باید پیشنهاد را به ستاد ملی ارسال کنیم.

آقازاده به وضعیت مطب ها نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر به دلیل پاسخگو نبودن ظرفیت بیمارستان ها، بیماران غیرکرونایی به سمت مطب ها هدایت می شوند، اما وضعیت مطب ها هم خوب نیست و باید تدبیری داشت چراکه حتی جان پزشکان هم در خطر است، علاوه بر مطب ها مراجعات به برخی ادارات مثل دادگستری هم بالاست و باید شرایطی فراهم شود که این ادارات هم شرایطی مانند اصناف و بازار داشته باشند.

استاندار مرکزی با اشاره به برچیده شدن کامل دفترچه های بیمه از خردادماه افزود: انتظار می رود که طرح شهید سلیمانی با قدرت بیشتری اجرایی شود و سازمان تبلیغات نیز بحث اطلاع رسانی و تبلیغات به خانواده ها را باید به خوبی دنبال کنند. باید به شکلی عمل شود که در شنبه آینده تمام تلاش ها به ثمر نشسته باشد و آمارهای بستری و فوت و موارد سرپایی کاهش چشمگیر داشته باشد، در حال حاضر مرگ ها دو برابر افزایش یافته و قابل تحمل نیست و باید برنامه ریزی های موجود به نتیجه مثبت برسد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نام بیماری سخت ترانه علیدوستی اعلام شد | اعلام آخرین وضعیت روند درمان بازیگر سرشناس