طرح جهش تولید در 41 هزار هکتار از دیم‌زارهای بیجار در حال اجرا است


طرح جهش تولید در 41 هزار هکتار از دیم‌زارهای بیجار در حال اجرا است

سنندج - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی بیجار گفت: در حال حاضر طرح جهش تولید در 41 هزار و 341 هکتار از اراضی کشاورزی دیم‌ این شهرستان در حال اجرا است.

پیمان قمری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیم زارهای این شهرستان از سال ۱۳۹۸ شروع شده است، اظهار داشت: این طرح در ۴۰ هزار هکتار زمین زیر کشت گندم، یک هزار و ۳۰۰ هکتار جو، ۲۹ هکتار نخود و ۱۲ هکتار اراضی تحت پوشش ماشک این شهرستان اجرا خواهد شد و بابت هر هکتار، سه کیلو کود رایگان NTK بین کشاورزان توزیع می‌شود.

وی اضافه کرد: بیجار با دارا بودن بیش از ۳۷۷ هزار راس دام سبک و بیش از ۱۲ هزار راس دام سنگین یکی از شهرستان‌های مستعد در زمینه دامپروری در استان کردستان است که در همین راستا طرح پیشران گوشت قرمز به عنوان یکی از طرح های توسعه صنعت کشاورزی در این شهرستان مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی بیجار یادآور شد: طرح پیشران افزایش تولید گوشت قرمز در یک بازه زمانی پنج ساله اجرا می‌شود که از سال ۱۳۹۸ وارد فاز اجرایی شده است و اجرای کامل آن می تواند تحولات قابل توجهی در بخش دامداری و تامین گوشت مورد نیاز شهرستان ایجاد کند.

قمری گفت: در بحث بهبود مدیریت گوسفند داشتی ۱۲ واحد دامداری با ظرفیت یک هزار و ۴۰۰ راس دام تحت پوشش این پروژه قرار گرفته است که در این زمینه اقدامات مهمی از قبیل، انجام واکسیناسیون آنتروتوکسمی، اجرای برنامه فلاشینگ، تحویل کنستانتره رایگان به دامداران، تامین سوخت جایگاه دام، معرفی به بانک عامل برای اخذ تسهیلات سرمایه در گردش، ارائه راهکارهای مدیریتی و تغذیه ای، معرفی واحدها به تعاونی دامداران برای خرید سبوس و جو با اولویت، رصد دام های آبستن، قرارداد با چهار واحد دامداری و پرداخت ۵۰ درصد هزینه خرید یک راس میش اصلاح نژاد کُردی انجام گرفته است.

وی یادآور شد: در پروژه افزایش تولید گوشت قرمز اقدامات دیگری انجام گرفته که می توان به ایجاد هشت واحد نیمه صنعتی پرواربندی بره با ظرفیت ۷۳۵ راس دام، فعال سازی ۱۴۹ واحد راکد پرواربندی بره با اعتبار بیش از ۷۳ میلیون و ۵۶۶ هزار ریال، فعال سازی پنج واحد راکد پرواربندی گوساله با ظرفیت ۱۹۰ راس با اعتباری بیش از ۶ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال و بهسازی و نوسازی ۹۵ واحد دامی به متراژ ۱۲ هزار و ۴۴۳ متر مربع اشاره کرد.

استان کردستان یکی از مناطق دام خیز و دامپروری کشور محسوب می شود که سالانه نزدیک به ۲۲ هزار تن گوشت قرمز و ۱۸۱ هزار تن شیر در این استان تولید می شود.
جمعیت دامی استان کردستان حدود ۲ میلیون راس دام سبک (گوسفند و بز) و ۲۰۰ هزار راس دام سنگین (گاو و گوساله) است.

شهرستان بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است و غالب کشاورزی این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)