توسعه فضاهای آموزشی گیلان با ساخت یک هزار و 899 کلاس درس


توسعه فضاهای آموزشی گیلان با ساخت یک هزار و 899 کلاس درس

رشت - ایرنا - مدرسه سازی بعنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه فرهنگی و اجتماعی، طی سالهای اخیر در گیلان رشد خوبی داشته و احداث یک هزار و 899 کلاس درس در فاصله سال های 92 تا 98 گواه بر توجه دولت به این امر است.

در سال های اخیر به ساخت و توسعه فضاهای آموزشی با کیفیت در کشور توجه ویژه‌ای شده است و تلاش شده در ساخت مدارس به عنوان محلی برای فراگیری علم و دانش توسط آینده سازان کشور تمامی استانداردها مد نظر قرار گرفت ضمن اینکه با تمام مشکلات اعتباری و تحریم‌ ها اعتبارات این مجموعه در کشور کاهش پیدا نکرد.

استان گیلان طی سال های اخیر در توسعه زیربنای فضای آموزشی رشد خوبی داشته است. استان گیلان با دو نیم میلیون نفر جمعیت دارای ۳۶۸ هزار دانش آموز است. زیربنای فضای آموزشی گیلان یک میلیون و ۶۵۰ هزار متر مربع اعلام شده بنابر این با توجه به اینکه میزان سرانه فضای آموزشی استان ۵.۳ درصد است به لحاظ متوسط کشوری در جایگاه بالاتری قرار دارد چنانکه این سرانه در کشور حدود ۵.۲ درصد است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان درباره مدرسه سازی و توسعه فضاهای آموزشی طی سالهای ۹۲ تا ۹۹ گفت: در این زمان ۴۲۷ مدرسه در استان گیلان در قالب یک هزار و ۸۹۹ کلاس درس با بیش از ۲۰۰ هزار متر مربع زیربنا و صرف ۲ هزار و ۶۰۹ میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.

علی دقیق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : در سال جاری نیز ۴۱ کلاس درس با هفت هزار و ۴۱۷ مترمربع زیربنا ساخته شده و مرداد ماه تحویل آموزش و پرورش می شود.

وی خاطرنشان کرد : هم اکنون ۱۲۴ مدرسه در قالب ۶۱۹ کلاس درس با ۱۱۴ هزار و ۲۴۴ مترمربع زیربنا در درست اجرا است.

استانداردسازی گرمایشی ۶ هزار و ۷۴۷ کلاس در گیلان

علاوه بر ساخت مدارس جدید، استانداردسازی فضاهای آموزشی از برنامه های مهم اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان است که طی سال های ۹۲ تا ۱۴۰۰ اقدمات خوب و قابل توجهی در این ارتباط انجام گرفته است.

توسعه فضاهای آموزشی گیلان با ساخت یک هزار و 899 کلاس درس

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان گیلان عنوان کرد : در این مدت در قالب یک هزار و ۲۵۴ پروژه با شش هزار و ۷۴۷ کلاس درس با صرف ۹۲۸ میلیارد ریال نسبت به استانداردسازی گرمایشی مدارس اقدام شده است.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۸ نیز عملیات اجرایی حذف بخاری های نفتی مدارس در مناطق گازرسانی شده در سطح استان گیلان و جایگزینی آن با سیستم گرمایشی استاندارد به اتمام رسیده است.

دقیق یادآور شد: سال ۹۹ نیز عملیات اجرایی حذف بخاری های نفتی مدارس در مناطق گازرسانی نشده گیلان به اتمام رسیده و عملیات اجرایی مربوط به حذف کامل بخاری های گازی غیراستاندارد مدارس و استاندارد سازی تجهیزات گرمایشی مدارس دارای سیستم گرمایشی شوفاژ فرسوده در دست اجرا است.

خیرین یاوران مدرسه سازی

نیکوکاران با روشن بینی خود همواره با توجه به اهمیت این حوزه در موضوع مدرسه سازی پیشقدم بوده اند، در این سال ها با همراهی دولت و خیرین مدرسه ساز شاهد توسعه فضاهای آموزشی بوده ایم چنانکه هم اکنون ۳۴ خیر "حقوقی" و ۲۵۹ خیر "حقیقی" در مدرسه سازی فعالیت دارند.

از سال ۹۲ تا ۱۴۰۰ در مجموع ۱۵۰ پروژه در قالب ۶۴۹ کلاس با بیش از ۶۹ هزار مترمربع زیربنا به صورت مردمی و مشارکتی در استان گیلان اجرا شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان در این باره گفت : سال گذشته ۱۶ پروژه در قالب ۷۲ کلاس درس با بیش از پنج هزار مترمربع زیربنا مربوط به پروژه های تحویلی مردمی و مشارکتی بوده است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون نیز ۶۷ پروژه در قالب ۳۴۸ کلاس درس با بیش ازا ۴۷ هزار مترمربع از پروژه های مردمی و مشارکتی در دست اجرا است.

دقیق در ادامه با بیان اینکه لایحه تخریب و بازسازی مدارس فرسوده، روند ساخت فضاهای آموزشی را سرعت بخشید، تصریح کرد: با تمام مشکلات اعتباری و تحریم‌های تحمیلی اعتبارات این مجموعه در کشور نه تنها کاهش پیدا نکرد بلکه ۵۰ درصد فضاهای آموزشی احداث شده در طول هفت سال گذشته در دولت دوازدهم محقق شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس گیلان بیان داشت: یکی از نگرانی‌ های مسئولان و مردم گیلان بخاری‌ های نفتی کلاس‌ های درس بود اما امروز تمام بخاری‌ های نفتی از سطح مدارس استان برچیده شدند.

بی شک فضاهای آموزشی استاندارد و جذاب در رغبت معلمان برای تدریس بهتر و در دانش آموزان برای یادگیری بالاتر اثرگذار است. امید که با بهسازی این فضاها در سراسر گیلان شاهد توسعه فرهنگی، علمی و اجتماعی این استان همپای سایر نقاط کشور باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیلان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لعیا زنگنه راه بهاره رهنما را می رود!/ عکس