قرار است در سال ۱۴۰۰ تولید دو خودرو خانواده پژو ۲۰۶ یعنی تیپ ۵ و پژو ۲۰۶ صندوق دار V8 متوقف و این دو از سبد محصولات ایران خودرو حذف شوند.
طبق اخبار منتشر شده، در سال ۱۴۰۰ دو خودرو از سبد محصولات ایران خودرو خارج خواهند شد و خانواده پژو ۲۰۶ با تعدادی از اعضای خود خداحافظی خواهد کرد. به دنبال شکلگیری پروژه K132 در ایران خودرو یا بهتر است بگوییم تارا که خودرویی توسعه یافته روی پلتفرم پژو ۳۰۱ است، صحبتهایی مبنی بر حذف محصولات پژو و جایگزینی آنها با محصولات داخلی به گوش میرسد. اکنون با توجه به اظهارات فرشاد مقیمی مدیرعامل شرکت ایران خودرو میتوان گفت که به زودی تولید برخی از محصولات پژو در ایران متوقف خواهد شد.
با توجه به سیاستهای فروش شرکت خودروسازی ایران خودرو، قرار است در سال ۱۴۰۰ تولید پژو ۲۰۶ صندوق دار V8 و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به طور محسوسی کاهش پیدا کند. همچنین گفته میشود که به مرور زمان تا پایان سال ۱۴۰۰ رانا پلاس جایگزین پژو ۲۰۶ صندوق دار خواهد شد و از طرفی دیگر به دنبال افزایش تولید پژو ۲۰۷i دندهای، مونتاژ ۲۰۶ تیپ ۵ نیز متوقف خواهد شد. با این اتفاق عملا در ماههای پیش رو فقط یک عضو از خانواده پژو ۲۰۶ در ایران باقی میماند که آن نیز نسخه هاچ بک تیپ ۲ است.
کاهش تولید برخی خودروها به منظور ایجاد ساختار منظم
باید توجه داشت که در سالهای گذشته نیز شرکت ایران خودرو به منظور حفظ مدیریت تولید و ایجاد ساختار منظم در حوزه محصول، به شکل دورهای و موقت تولید تعدادی از خودروها را به شکل چشمگیری کاهش داده یا متوقف کرده است. برای نمونه در بعضی از سالها پژو ۲۰۶ تیپ ۵، رانا Lx و پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افت تولید شدیدی مواجه شده بودند و این اتفاق به علت کاهش تقاضا از طرف بازار نبوده است. بلکه گروه خودروسازی ایران خودرو به منظور جهتدهی به بازار با کاهش چشمگیر تولید بعضی از خودروهای مشابه، متقاضیان را به طرف خودروهای مد نظر خود سوق داده است.
در سالهای قبل شاهد بودیم که به مرور زمان تولید تیپهای V1، V2، V9، V10، V19، V20 و… پژو ۲۰۶ صندوق دار در ایران خودرو متوقف شد و نهایتا فقط نسخه فول آپشن دندهای این خودرو کلاس B (تیپ V8) در خط تولید این شرکت باقی ماند. اکنون به دنبال توقف دورهای یا دائم پژو ۲۰۶ صندوق دار V8، عملا خانواده پژو ۲۰۶ بدون گزینه سدان در بازار ایران به کار خود ادامه خواهد داد. همینطور نبود تیپ ۵ در بین ۲۰۶ها باعث میشود که دیگر این خودرو پرطرفدار در نسخه TU5 به بازار عرضه نشود و فقط نسخه ۱.۴ لیتری ۸ سوپاپ (TU3A) این خودرو تولید شود.
جایگزینهای اعضای خانواده پژو ۲۰۶
از نگاه مدیران شرکت ایران خودرو، مشتریان پژو ۲۰۶ صندوق دار میتوانند از این به بعد به جای خرید این خودرو، رانا پلاس دندهای را خریداری کنند یا با صرف نظر از بعضی از امکانات این خودرو مانند تهویه اتوماتیک، نسخه ملی این سدان را با امکاناتی مانند کروز کنترل خریداری کنند. همچنین با صرف هزینهای بیشتر میتوانند رانا پلاس را در نسخههای TU5 پلاس با جعبه دنده ۶ سرعته دستی، TU5 پلاس با جعبه دنده ۶ سرعته AMT و رانا پلاس پانوراما با موتور TU5 پلاس و جعبه دنده ۶ سرعته خریداری کنند.
از طرفی پژو ۲۰۷i صندوق دار و ۲۰۷i صندوق دار پانوراما اتوماتیک با تیراژ بالاتری در ایران خودرو به تولید خواهند رسید و مشتریانی که به دنبال نشان پژو روی این خودروی سدان کلاس B هستند، میتوانند به سراغ این گزینهها بروند.
از طرفی علاقهمندان به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز باید توقع خود را پایین بیاورند و به دنبال تیپ ۲ بروند یا با صرف هزینهای بیشتر، پژو ۲۰۷i را با سطح امکانات بالاتری خریداری کنند.
اما با وجود این که شرکت ایران خودرو تعهد چشمگیری را برای خانواده TU5 پژو ۲۰۶ در سال ۱۴۰۰ به وجود نیاورده و خبر توقف تولید نسخه هاچ بک و صندوق دار این اتومبیل نیز در محافل خودرویی پیچیده است، با ابهامی روبهرو میشویم. مدتی قبل معاونت فروش و بازاریابی ایران خودرو اعلام کرد که بهزودی پژو ۲۰۶ را با سقف پانوراما به بازار عرضه میکنند و در مراسم بازدید وزیر صمت از کارخانه این شرکت نیز تصاویر غیر واضحی از نسخه سقف شیشهای ۲۰۶ به انتشار رسید. اکنون سؤال اصلی این است که آیا سقف پانوراما برای ۲۰۶ تیپ ۲ در نظر گرفته شده یا تیپ ۵ در قالب نسخهای جدید صرفا با سقف شیشهای و قیمت بالاتر وارد بازار میشود؟